2013-05-19, 15:33
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Det där är verkligen som upplagt för att skapa ett gated community. Ett antal hus som ligger bredvid varandra lite för sig själva, med gemensam infart och som redan i dag bildar en samfällighet. Ett fint hus och ett fint läge, området i övrigt kan jag inte så mycket om. Jag har verkligen dålig koll på söderort, men det borde väl inte behöva vara så nära en massa elände?
Fast vill du att dina ungar ska behöva åka tunnelbana till Vårberg varje gång de ska hem och till stan?
Citera
2013-05-19, 16:20
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Fast vill du att dina ungar ska behöva åka tunnelbana till Vårberg varje gång de ska hem och till stan?

Jag har inga ungar. Jag vet ingenting om Vårberg, men jag har växt upp och bott i förorten i västra Stockholm utan problem. Förorter där man enligt det här forumet borde ha blivit våldtagen, misshandlad, rånad, knivhuggen och ihjälslagen dagligen om man är svensk. Märkligt nog inträffade inget av det under 20+ år trots min ursvenska härstamning, mitt blonda hår och mina blå ögon. Som sagt kan jag ingenting om Vårberg, men man blir alltså klubbad bara man kliver ur t-banan där? Det är ju illa i så fall.

En mer reell oro skulle i så fall vara skolorna, om man bor i en fin oas i ett sämre område vet man ju att ens barn med största sannolikhet blir placerade i en skola tillsammans med det sämre områdets barn. Det skulle jag däremot inte vilja utsätta telningarna för, om jag hade några. Det finns förstås alternativ längre bort, men då blir det krångligt på andra sätt.
Citera
2013-05-19, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag har inga ungar. Jag vet ingenting om Vårberg, men jag har växt upp och bott i förorten i västra Stockholm utan problem. Förorter där man enligt det här forumet borde ha blivit våldtagen, misshandlad, rånad, knivhuggen och ihjälslagen dagligen om man är svensk. Märkligt nog inträffade inget av det under 20+ år trots min ursvenska härstamning, mitt blonda hår och mina blå ögon. Som sagt kan jag ingenting om Vårberg, men man blir alltså klubbad bara man kliver ur t-banan där? Det är ju illa i så fall.

En mer reell oro skulle i så fall vara skolorna, om man bor i en fin oas i ett sämre område vet man ju att ens barn med största sannolikhet blir placerade i en skola tillsammans med det sämre områdets barn. Det skulle jag däremot inte vilja utsätta telningarna för, om jag hade några. Det finns förstås alternativ längre bort, men då blir det krångligt på andra sätt.
För tjugo år sedan vad det ett annat klientel, inte bara i förorten utan i hela riket ... Du kan inte jämföra äpplen och päron.
Citera
2013-05-19, 18:38
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
För tjugo år sedan vad det ett annat klientel, inte bara i förorten utan i hela riket ... Du kan inte jämföra äpplen och päron.

Hur är det med läsförståelsen? Inget i texten säger att det var 20 år sedan. Han kan vara 22 år gammal och ha flyttat för 2 år sedan.
Citera
2013-05-19, 19:48
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta

Jag har många bekanta och föräldrar som bor kvar fortfarande, de har inte heller råkat ut för något. Och det är nu, år 2013, de bor där. För mig är det ungefär sju-åtta år sen jag flyttade bort. Jag märker ingen större skillnad på området när jag åker tillbaka måste jag säga, om något så har det blivit något bättre i takt med att bostadspriserna har gått upp. Det är fortfarande mycket invandrare men de är något mer etablerade.
Citera
2013-05-19, 21:22
Medlem
TigerKids avatar
Förortsskräcken är lite överdriven ibland. Som om det handlade om att lämna jeepen på ett lejonsafari. Jag har inte bott i Vårberg - bara passerar där ibland. Det finns mysiga ställen vid vattnet och jag har aldrig varit rädd på något sätt.

Det där huset (och en del andra fina gamla hus vid vattnet) skulle jag gärna bo i! Antar att man skulle installera nåt bra larm dock...
Senast redigerad av TigerKid 2013-05-19 kl. 21:26.
Citera
2013-05-19, 22:36
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Nu har Expressen en artikel om Dämmans fyr:
http://www.expressen.se/kvp/dammans-...-for-fyndpris/

Tidigare har jag läst om Thorskogs Slott här och det har snart därefter hamnat i tidningen:
http://www.svd.se/naringsliv/investe...et_8133886.svd
Huset med de ryska ikoner hamnade också på nyhetsplats. Och även slottet på Storholmen:
http://lidingosidan.se/lidingoe/6723...omma-att-rivas
http://arkiv.mitti.se:4711/2012/22/l...29-A-005-A.pdf

I det sistnämnda fallet har det gjorts en hel del journalistiskt arbete, men känns det som om denna tråd agerar tipskälla till tidningar eller är det sammanträffande?
Citera
2013-05-20, 19:50
Medlem
Ronilles avatar
Egen ingång, ramp, bio och enormt mycket utrymme. Mediesnubben David Sundin och SVT:s Klara Svensson säljer sin lya.

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...an-29b-5024914
Citera
2013-05-20, 20:12
Medlem
10 miljoner för 545 kvm i Vasastan? Vad är det luriga med den? Förutom den höga hyran då.
Citera
2013-05-20, 20:23
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
10 miljoner för 545 kvm i Vasastan? Vad är det luriga med den? Förutom den höga hyran då.

Stora delar av alla kvm verkar ligga i källarplan och med tanke på att alla persienner var neddragna antar jag att utsikten inte var så inspirerande. Sen såg det ju för jävligt ut med den där nedklottrade källaren med skateboard-ramp, delar av lägenheten skulle jag se som renoveringsobjekt... Jag antar att det är markplan och källarplan lägenheten ligger på? Dessutom fanns varken balkong eller uteplats vilket nog kapar priset något också. Det är egentligen bara en av våningarna som har någorlunda ordentligt med fönster, källarvåningen har inga fönster alls.
Citera
2013-05-20, 20:52
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1

Det är egentligen en lokal och ingen bostad.
Citera
2013-05-20, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
.....

I det sistnämnda fallet har det gjorts en hel del journalistiskt arbete, men känns det som om denna tråd agerar tipskälla till tidningar eller är det sammanträffande?

Det är inget sammanträffande, såkallade journalister hänger på flashback både dag och natt för att få material till sina artiklar. Mest uppenbart är det i skvallerforumet där ett enskilt inlägg på flashback kan generera en expressen/aftonbladetlöpsedel innan de ens kontrollerat källan. Det har blivit dyrt för dem ett par gånger, haha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in