2014-04-23, 23:39
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Här är ett hus där man rustat men bevarat gammal känsla. Livsfarlig trapp utan räcken, undra om den lilla träsoffan är fastskruvad i golvet? Ser lite halkigt ut och farligt nära kanten.
http://www.svenskfast.se/hus/norrbot...2137#bildlista
Inte mycket att anmärka på där inte. Litet lösa sladdar som skulle kunna gömts i vägg + tvättmaskin och tumlare som skulle gjort sig bättre i källaren än i köket.
Citera
2014-04-23, 23:43
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needanewheart
Tyckte det var riktigt smakfullt inrett, kul med det bevarade köket också! Älskar när folk rustar upp husen i originalutförande snarare än att slita ut allt och förstöra en bit historia.

Precis. Jag skulle hellre köpa möblerna än huset. Riktigt bra smak hade dom också. Och kul med köket. Passar ju till stilen. Kul att dom har bevarat köksbänkarna, den där Perstorpsplattan måste vara minst fem meter lång...
Citera
2014-04-24, 04:17
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Jag brukar ju klaga på hantverkare, men här är det nån hantverkare/konstnär som har renoverat en gammal knuttrimrad gård från 1800-talet på ett riktigt snyggt sätt. Gör man det på det där sättet så kan man få en ganska intressant retro-futuristisk känsla genom att blanda gammalt och nytt.

http://www.hemnet.se/bostad/fritidsh...ttu-11-5288829

Det enda jag hade att klaga på var väl det där klinkers-golvet. Men annars fanns det en hel del roliga detaljer, som trappa upp till torrdasset i badrummet. Jag antar att det är nån sorts mulltoa som står behändigt i pannrummet. Men den snyggaste grejen var nog ett av uthusen, nåt sorts garage. Också knuttimmrat, men med insatta takfönster som ger ett alldeles fantastiskt ljus. Det är ett sånt ljus alla konstnärer drömmer om att ha i sin ateljé. Och ateljé hade dom också i ett annat av uthusen. Riktigt riktigt bra gjort, säger jag...
Mysigt och originellt. När trä har mörknat så där mycket är t o m furu vackert.

Men what's up med proportionerna? Är det inte dvärghöjd på sina ställen, tex dörrar och köksbänk? Och träskåpet lågt över spisen ser skumt ut. Eller kan det vara fotograferingen som luras?
Citera
2014-04-24, 09:22
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Mysigt och originellt. När trä har mörknat så där mycket är t o m furu vackert.

Men what's up med proportionerna? Är det inte dvärghöjd på sina ställen, tex dörrar och köksbänk? Och träskåpet lågt över spisen ser skumt ut. Eller kan det vara fotograferingen som luras?

Dörrposterna var alltid lägre förritidien, iallafall i den typen av torp. Så, det är ganska normalt. Det där med spisen såg dock lite märkligt ut...
Citera
2014-04-24, 09:39
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Dörrposterna var alltid lägre förritidien, iallafall i den typen av torp. Så, det är ganska normalt. Det där med spisen såg dock lite märkligt ut...
Ja, det där köket skulle jag bli vansinnig på. Extremt lite arbetsyta och den som finns verkar vara ungefär i knähöjd. En rejäl gryta får knappt plats på spisen.

Citat:
Här är ett hus där man rustat men bevarat gammal känsla. Livsfarlig trapp utan räcken, undra om den lilla träsoffan är fastskruvad i golvet? Ser lite halkigt ut och farligt nära kanten.
Fantastiskt fint. Kan någon hjälpa mig med fotona? Snubben över matbordet känner jag ju extremt väl igen, men kan inte placera. Kvinnan i allrummet i källare, är hon också en kändis?
Senast redigerad av Clifford 2014-04-24 kl. 09:45.
Citera
2014-04-24, 10:42
Medlem
happyjoys avatar
Citat:

Jag imponeras mest av badrummet. Man har lyckats få till en färgsättning som är så på pricken.
Citera
2014-04-24, 12:46
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Fantastiskt fint. Kan någon hjälpa mig med fotona? Snubben över matbordet känner jag ju extremt väl igen, men kan inte placera. Kvinnan i allrummet i källare, är hon också en kändis?

Jag har ingen aning. Men dom ser vagt bekanta ut. Jag tror inte det är släktingar i varje fall. Men med tanke på dom andra screentrycken tror jag det är sånt som man får tag på på ställen som Gallerix/Ikea, osv. Fast dom hade rätt bra smak i den familjen, och det där ser ut som ett bättre ställe än bara Ikea. Färdigtryckt konst i 5000-kronors klassen. Men jag har ingen aning...
Citera
2014-04-24, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford

Jag kopierade bilden, skar ut bara fotot och gjorde ett googlebildsök men det gav ingen träff.
Citera
2014-04-24, 18:51
Medlem
dayweeds avatar
Citat:
Menar du el-elementen. Det har inte bott någon i huset senaste året och de vattenburna elementen har antagligen varit avstängda.
Jaha, jag såg helt fel då Vanliga element alltså.
Citera
2014-04-24, 20:39
Medlem
Brokenbacks avatar
http://www.hemnet.se/bostad/villa-12...agen-6-6184165

Alltså. Jag vet inte riktigt. Ett renoverat hus som måste "justeras" innan inflytt.

Spana in handfaten, i GLAS! Kan inte vara kul att hålla rent.
Citera
2014-04-24, 20:50
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback

Alltså. Jag vet inte riktigt. Ett renoverat hus som måste "justeras" innan inflytt.

Lite väl överrenoverat. Dolly Parton bor i Vallentuna, liksom.
Citera
2014-04-24, 20:59
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback

Spana in handfaten, i GLAS! Kan inte vara kul att hålla rent.

Handfat i glas var jävligt poppis för några år sen, man såg det rätt ofta i helt nyrenoverade lägenheter och hus. Helt horribelt fult och sen förstod man att flertalet (om det inte var riktigt dyra objekt) hade köpt Kina-skit som det inte fanns en reservdel till. Så när den undermåliga kvaliteten visade sig och grejerna pajade så var det bara att riva bort och ersätta, det kan vara därför man så sällan ser det numera... Överlag tycker jag att överstajlade handfat är överskattade. De äggformade som står ovanpå bänk/kommod är det svårt att hålla rent kring, de som har en kran som är som ett vattenfall känns galet opraktiska etc.

Det mest anmärkningsvärda med det där huset var annars de hiskeligt fula golven i flera rum. Vardagsrumsgolvet var bland det fulaste jag sett, sovrummet med svartblankt golv var också gräsligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in