2014-04-22, 16:21
Medlem
Elfrides avatar
Här har tiden verkligen stått still.
Det gula köket ser ut som 50-tal men tvättstuga och badrum ser helt original ut från 1919!
Villan är belägen i ett extremt hett område ett stenkast från Stockholms innerstad och ännu närmare till Tele 2-arena.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-4r...agen-4-6155025
Citera
2014-04-22, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elfride
Det gula köket ser ut som 50-tal men tvättstuga och badrum ser helt original ut från 1919!
Villan är belägen i ett extremt hett område ett stenkast från Stockholms innerstad och ännu närmare till Tele 2-arena.

Ett sånt där hus som man bara säger -OJ, när man ser bilderna. Att leva i sådan misär när man dessutom är gammal och kanske sjuk. Jag fryser bara jag ser duschen i källaren och alla kallvattenkranar.
Jag utelämnar egen kommentar om vad jag tycker bör göras med huset, men gissar att det kommer att blåsas ut totalt eller rivas. Något bevarande tror jag inte på.
Citera
2014-04-22, 19:02
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Kanonen är rätt skitnödig men...
Tyckte den va rätt ok, såg bara en bild men den verkade stå på lite fri yta och inte inklämt någonstans men skulle verkligen behöva några lager arcanol så den blir sexigt svart.

Citat:
Ursprungligen postat av Elfride

Huuuu krävs en speciell människa för att leva och trivas där i längden, bara kallvatten till handfatet...hade så i sommarstugan och det va jag inte så...förtjust i.

Såna bilder borde sparas undan inför framtiden, det är en bit historia.
Citera
2014-04-22, 19:05
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Hahaa jag tyckte poolen var skitnödig. Kanoner har väl var o varannan men en egen ö med utomhuspool och huset och den lilla kanotstranden och...och.....och jag blev putt nu, jag vill ha den där ön. Vilket jäkla pris men de får väl några miljoner till om rätt köpare börjar buda.

Haha, köp en ö för en tiondel av priset i Stockholms skärgård och återskapa ön? Även med rensning av träd, anläggande av gräs och bygge av pool lär det bli billigare än den amerikanska.
Citera
2014-04-22, 20:04
Medlem
dayweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Tyckte den va rätt ok, såg bara en bild men den verkade stå på lite fri yta och inte inklämt någonstans men skulle verkligen behöva några lager arcanol så den blir sexigt svart.

Huuuu krävs en speciell människa för att leva och trivas där i längden, bara kallvatten till handfatet...hade så i sommarstugan och det va jag inte så...förtjust i.

Såna bilder borde sparas undan inför framtiden, det är en bit historia.
Vad är det för maskin som står i varje rum? Vädra ut pga att någon dött där eller vad? Gamla Enskede är fint, skulle lätt köpa en villa där om jag hade råd.
Citera
2014-04-22, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dayweed
Vad är det för maskin som står i varje rum? Vädra ut pga att någon dött där eller vad? Gamla Enskede är fint, skulle lätt köpa en villa där om jag hade råd.

Menar du el-elementen. Det har inte bott någon i huset senaste året och de vattenburna elementen har antagligen varit avstängda.
Citera
2014-04-22, 22:26
Medlem
happyjoys avatar
Citat:
Ett sånt där hus som man bara säger -OJ, när man ser bilderna. Att leva i sådan misär när man dessutom är gammal och kanske sjuk. Jag fryser bara jag ser duschen i källaren och alla kallvattenkranar.
Jag utelämnar egen kommentar om vad jag tycker bör göras med huset, men gissar att det kommer att blåsas ut totalt eller rivas. Något bevarande tror jag inte på.

Köksgolvet var faktiskt apsnyggt! Lite slitet här och var men jävligt häftigt. Lär väl dessvärre åka ut per omgående...
Citera
2014-04-22, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy
Köksgolvet var faktiskt apsnyggt! Lite slitet här och var men jävligt häftigt. Lär väl dessvärre åka ut per omgående...

Inte min stil, men -ja, det skulle funka i nyproduktion skulle jag tro. Jag har svårt för romantiska blommor här o där, men stänkskyddet på toan och tvättfatet i det lilla köket var väldigt fina de också.

Kan någon förstå varför det är monterat ett sådant där badkarshandtag på väggen i lilla köket? Kan det ha varit någon liten person eller barn som hållit i sig när de stegat upp på avsatsen för att nå att tvätta sig i handfatet?! Det verkar vara enda rimliga anledningen. När det tvättfatet användes som mest fanns antagligen bara en balja kallvatten med några skopor kokat vatten i källaren att tvätta sig i.
Citera
2014-04-23, 18:16
Medlem
Skidaddles avatar
Jag brukar ju klaga på hantverkare, men här är det nån hantverkare/konstnär som har renoverat en gammal knuttrimrad gård från 1800-talet på ett riktigt snyggt sätt. Gör man det på det där sättet så kan man få en ganska intressant retro-futuristisk känsla genom att blanda gammalt och nytt.

http://www.hemnet.se/bostad/fritidsh...ttu-11-5288829

Det enda jag hade att klaga på var väl det där klinkers-golvet. Men annars fanns det en hel del roliga detaljer, som trappa upp till torrdasset i badrummet. Jag antar att det är nån sorts mulltoa som står behändigt i pannrummet. Men den snyggaste grejen var nog ett av uthusen, nåt sorts garage. Också knuttimmrat, men med insatta takfönster som ger ett alldeles fantastiskt ljus. Det är ett sånt ljus alla konstnärer drömmer om att ha i sin ateljé. Och ateljé hade dom också i ett annat av uthusen. Riktigt riktigt bra gjort, säger jag...
Citera
2014-04-23, 19:48
Medlem
happyjoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Jag brukar ju klaga på hantverkare, men här är det nån hantverkare/konstnär som har renoverat en gammal knuttrimrad gård från 1800-talet på ett riktigt snyggt sätt. Gör man det på det där sättet så kan man få en ganska intressant retro-futuristisk känsla genom att blanda gammalt och nytt.

http://www.hemnet.se/bostad/fritidsh...ttu-11-5288829

Det enda jag hade att klaga på var väl det där klinkers-golvet. Men annars fanns det en hel del roliga detaljer, som trappa upp till torrdasset i badrummet. Jag antar att det är nån sorts mulltoa som står behändigt i pannrummet. Men den snyggaste grejen var nog ett av uthusen, nåt sorts garage. Också knuttimmrat, men med insatta takfönster som ger ett alldeles fantastiskt ljus. Det är ett sånt ljus alla konstnärer drömmer om att ha i sin ateljé. Och ateljé hade dom också i ett annat av uthusen. Riktigt riktigt bra gjort, säger jag...

Förbannat snyggt! Den blå soffan passar inte in, ej heller garderobsdörrarna. Annars 10/10!
Citera
2014-04-23, 22:47
Medlem
Här är ett hus där man rustat men bevarat gammal känsla. Livsfarlig trapp utan räcken, undra om den lilla träsoffan är fastskruvad i golvet? Ser lite halkigt ut och farligt nära kanten.
http://www.svenskfast.se/hus/norrbot...2137#bildlista
Citera
2014-04-23, 22:57
Medlem
needanewhearts avatar
Citat:
Här är ett hus där man rustat men bevarat gammal känsla. Livsfarlig trapp utan räcken, undra om den lilla träsoffan är fastskruvad i golvet? Ser lite halkigt ut och farligt nära kanten.
http://www.svenskfast.se/hus/norrbot...2137#bildlista

Tyckte det var riktigt smakfullt inrett, kul med det bevarade köket också! Älskar när folk rustar upp husen i originalutförande snarare än att slita ut allt och förstöra en bit historia. Dock, ja, det ser lite farligt ut med soffan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in