Citat:
Ursprungligen postat av
S.O.Stolp
Ja och nej. Beroende på vilken stostad. I Stockholm används sällan uttryck som milsvid eftersom det sällan förekommer. Å andra sidan försöker man gärna romantisera med uttrycket takåsarna, och utsikt över desamma. Ännu bättre, eftersom Stockholm är en stad med relativt stor vattentillgång, är att kraftfullt betona utsikt över vattnet och om utsikten är något skymd klämmer ändå gärna till med det klassiska uttrycket sjöglimt.
I det aktuella fallet är det en av Stockholm minsta parker (är det ens en park?), Tegnérlunden. Säkert supernajs om man hänger över altankanten ;-)
Det är skulle jag vilja säga ofta förekommande i sthlmsområdet att ordet milsvid utsikt förekommer, det är höjder i sthlm och framförallt höga hus. Någonsin hört talas om Söders höga höjder
Men allt är relativt såklart.
Gjorde en sökning på ordet milsvid och tog bara första bästa jag hittade och det är mitt på självaste Lilla Essingen och ordet milsvid utsikt nämns. Visserligen är ordet dolt inne i beskrivningen av lägenheten och står inte under bilderna, säkerligen för att den milsvida utsikten endast syns från den gemensamma takterassen
, men bilderna visar å andra sidan just milsvid utsikt från toppen av huset.
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...2,-2tr-5184667