Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-16, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Ja, jag antar det. Han fullkomligt dräller ju pengar omkring sig. Men det är inte mindre kapitalförstöring för det. Det är ganska stora värden som bara har gått upp i rök till ingen nytta.

Vadå ingen nytta? Pengar försvinner ju inte bara, säljaren av huset fick en bra affär och kunde säkert ha lite kul ett tag för extrapengarna, och de som renoverade kåken fick rätt bra betalt så det gav både jobb och tillförde deras liv lite extra.

De miljonerna som han har förlorat på huset drar han in på nån månad, om ens det - tror inte riktigt han bryr sig om att någon flashbackare sitter och ser det som kapitalförstöring.
Citera
2013-08-16, 15:38
Medlem
Citat:
Ska jag vara helt ärlig tycker jag bara det är vidrigt. Jag har inget emot att folk har gott om pengar. Men nånstans går lyxliv över i slöseri. Dom köper huset för 38 miljoner och räknar på ett slutpris om 70 miljoner efter renovering. För en privatbostad till ett enda hushåll. Den som lägger 70 mille på det där hade kunnat använda pengarna på ett bättre sätt.

Pengar måste sättas i arbete, och det kan man ju dock säga att Zlatan gör. Och det finns lantegendomar till dom priserna. Men köper man en lantegendom för 70 mille så brukar det vanligtvis följa med någon verksamhet som används för intäkter. Skogsbruk, jordbruk, kossor, hästar, osv. Ett större jordbruk kan jämföras med ett mindre företag. Men köper man en egendom för 70 mille utan att förränta pengar så är det bara slöseri.

Eller säg så här. Sju procent är en normal vinstmarginal på hyresfastigheter. Det betyder att man måste dra in intäkter på ungefär fem miljoner om året för en hyresfastighet om 70 miljoner för att investeringen ska räknas som lönsam. Det innebär att man förlorar ungefär fem miljoner om året om man inte drar in några intäkter. Eftersom pengarna skulle ha dragit in fem mille om året om dom hade investerats nån annanstans. Om inte Zlatankyrkan ökar med fem mille om året i ren värdestegring så är det förlorade pengar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Conspicuous_consumption

Min kommentar var inte ur ett ekonomiskt perpektiv utan hur det skulle kunna bli något fantastikt rent arkitektoniskt. Det vore en dröm att få göra om en sådan byggnad till boende med helt fria händer.

Har man i praktiken "obegränsat" med pengar behöver man heller inte tänka på fortsatt avkastning. Om man har lyckats tjäna så mycket pengar så finns det ju ingen vits med att fortsätta i all oändlighet om man inte tycker att den som lämnar mest pengar efter sig när han dör vinner.
Citera
2013-08-16, 15:45
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Vadå ingen nytta? Pengar försvinner ju inte bara, säljaren av huset fick en bra affär och kunde säkert ha lite kul ett tag för extrapengarna, och de som renoverade kåken fick rätt bra betalt så det gav både jobb och tillförde deras liv lite extra.

De miljonerna som han har förlorat på huset drar han in på nån månad, om ens det - tror inte riktigt han bryr sig om att någon flashbackare sitter och ser det som kapitalförstöring.

Du kanske inte riktigt förstod mitt resonemang? Om han investerar 60 miljoner och går plus minus noll efter tio år, så är det femtio miljoner i intäkter han har förlorat under tiden. Eftersom han hade kunnat förränta pengarna bättre på andra investeringar. Det är förlorade pengar...

Och naturligtvis tror jag han skiter fullständigt i vad folk tycker om vad han gör med sina pengar. Och jag sitter inte här och diskuterar och tror att han skulle lyssna på mig ens om han brydde sig. Men det hindrar inte att jag likaväl tycker att det är en kapitalförstöring. Jag har ingenting emot Zlatan, jag tog honom bara som exempel på motbjudande slöseri.
Citera
2013-08-16, 15:47
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Min kommentar var inte ur ett ekonomiskt perpektiv utan hur det skulle kunna bli något fantastikt rent arkitektoniskt. Det vore en dröm att få göra om en sådan byggnad till boende med helt fria händer.

Har man i praktiken "obegränsat" med pengar behöver man heller inte tänka på fortsatt avkastning. Om man har lyckats tjäna så mycket pengar så finns det ju ingen vits med att fortsätta i all oändlighet om man inte tycker att den som lämnar mest pengar efter sig när han dör vinner.

Nej, visst. Jag missunnar ingen sina rikedomar. Men som jag sa, nånstans övergår lyxliret i dumdristigt slöseri. Jag menar, hur mycket gåslever och oxfilé kan man trycka i sig innan man spyr? Om folk hade sett Zlatan bränna upp en skottkärra med pengar så hade dom tyckt att han var fullständigt dum i huvudet.
Citera
2013-08-16, 16:02
Medlem
Citat:
Nej, visst. Jag missunnar ingen sina rikedomar. Men som jag sa, nånstans övergår lyxliret i dumdristigt slöseri. Jag menar, hur mycket gåslever och oxfilé kan man trycka i sig innan man spyr? Om folk hade sett Zlatan bränna upp en skottkärra med pengar så hade dom tyckt att han var fullständigt dum i huvudet.

Nu är det iofs risk att det blir OT, men vaför ska man inte göra av med pengar man tjänat om man nu har mycket av dem? Det finns ju ingen vits med att dö med 100MKR på kontot. Då har man ju bara slösat tid på att dra in pengar man aldrig får nytta av.
Citera
2013-08-16, 16:04
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Nu är det iofs risk att det blir OT, men vaför ska man inte göra av med pengar man tjänat om man nu har mycket av dem? Det finns ju ingen vits med att dö med 100MKR på kontot. Då har man ju bara slösat tid på att dra in pengar man aldrig får nytta av.

Nej, visst. Jag håller med dig. Men var går gränsen? Nånstans går det en gräns.
Citera
2013-08-16, 16:14
Medlem
Citat:
Nej, visst. Jag håller med dig. Men var går gränsen? Nånstans går det en gräns.

Var den gränsen går beror nog bara på hur mycket pengar man har. Att det endast är ett fåtal som kan hosta upp 70MKR utan att tänka efter är jag helt med på.
Citera
2013-08-16, 18:03
Medlem
Citat:

Nä, det är ingen vits, men man kan faktiskt istället för att kasta bort pengarna på idiotiska fastighetsaffärer skänka lite till de som inte har det lika bra. Han snackar ju alltid så jävla mycket om sina rötter i Rosengård, men vad har han gjort där förutom att ha fått sin nuna på ett gäng väggar och finansierat en fotbollsplan för högst några ruttna hundra tusen?

Han ensam hade fan kunnat köpa upp lite fastigheter och renovera till dem plus bibehålla rimliga hyresnivåer, om han verkligen velat.

Men det är väl inte riktigt topic här...
Citera
2013-08-16, 18:19
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Hon jobbar med blommor och står som gift men jag tror gubben redan har lämnat henne för en annan dam, därav bytet av boende och skilsmässopapprerna är redan inlämnade. Han jobbade med fussion och likvidation då han står som likvidator på 59 olika bolag enligt ratsit, men hon står på huset.

edit: Mannen tjänar mer än 93,6% i Täby vilket säger en hel del faktiskt.

edit2: Jag gissar faktiskt bara på gubbfan, det kan ju vara så att hon precis blivit änka. Jävligt skumt med boxningssäcken i träningsrummet dock för att vara en 64 årig tant som bor där.

Säker på att du har rätt snubbe? För det finns en med samma efternamn som kvinnan på adressen, som står som Styrelseledamot, VD, Ordförande i ett av bolagen hon är med i - och den personen är skriven i Skärholne, gift och ingen annan skriven på den adressen. Personen i Täby står som gift, och har en kvinna som med står som gift skriven på adressen..

Känns som lite extremt att flytta till Skärholmen, men ekonomin kan ju ha fuckat upp...
Citera
2013-08-16, 18:24
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Säker på att du har rätt snubbe? För det finns en med samma efternamn som kvinnan på adressen, som står som Styrelseledamot, VD, Ordförande i ett av bolagen hon är med i - och den personen är skriven i Skärholne, gift och ingen annan skriven på den adressen. Personen i Täby står som gift, och har en kvinna som med står som gift skriven på adressen..

Känns som lite extremt att flytta till Skärholmen, men ekonomin kan ju ha fuckat upp...

Han kan ju ha flyttat in hos sekreteraren också.....
Citera
2013-08-16, 20:54
Medlem
CarolynHaxs avatar
http://www.hemverket.se/kop/show.php...5f2dbd7177489f

Ännu en lägenhet i Farsta Slott (i Gustavsberg, alltså):

http://www2.bjurfors.se/Bostad/Stock...a-Slottsvag-1/

Ser inte så kul ut... Använder de huset för att driva in folk på äldreboende? Ungefär "Inget kan vara värre än detta!"
Citera
2013-08-16, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
http://www.hemverket.se/kop/show.php...5f2dbd7177489f

Ännu en lägenhet i Farsta Slott (i Gustavsberg, alltså):

http://www2.bjurfors.se/Bostad/Stock...a-Slottsvag-1/

Ser inte så kul ut... Använder de huset för att driva in folk på äldreboende? Ungefär "Inget kan vara värre än detta!"

Vad är det som är så hemskt med dessa lägenheter (förutom pris/avgift)? Jag tycker de ser helt OK ut. Betydligt bättre än de äldreboenden jag sett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in