Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-08-31, 13:39
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Taket på nedre plan (ovanför pingisbordet) ser ut som asbest!? Det är ju ofarligt så länge man inte rör det, men nog skulle jag se till att det byttes ut om jag bodde där.

Nej, det är inte asbest, utan fibercement. Asbestens ersättare, och betydligt miljövänligare. Finns istort sett överallt i byggnader, dock sällan exponerat på det sättet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fibercementskiva
Citera
2013-08-31, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Nej, det är inte asbest, utan fibercement. Asbestens ersättare, och betydligt miljövänligare. Finns istort sett överallt i byggnader, dock sällan exponerat på det sättet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fibercementskiva
Du kan ha rätt, men jag tycker strukturen är så pass grov att det ser ut som typisk asbestinnertak. Men det är ju inte lätt att avgöra då det finns olika utseenden. Rent tidsmässigt sett så vore det inte konstigt om det är asbest. Har du läst något i objektbeskrivningen? Jag ögnade bara snabbt igenom den.
Citera
2013-08-31, 13:48
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Du kan ha rätt, men jag tycker strukturen är så pass grov att det ser ut som typisk asbestinnertak. Men det är ju inte lätt att avgöra då det finns olika utseenden. Rent tidsmässigt sett så vore det inte konstigt om det är asbest. Har du läst något i objektbeskrivningen? Jag ögnade bara snabbt igenom den.

Nej, det är bara ett antagande. En arkitekt skulle aldrig installera asbest i sin egen bostad. Huset byggdes -64, och det var ungefär då som dom materialen byttes ut mot fibercement. Jag skulle snarare tro att han låg i framkant av utvecklingen just då, med tanke på dom övriga materialen. Framförallt, om det var innertak av asbest skulle mäklaren vara tvungen att varna eventuella köpare. Varning: Huset behöver asbestsaneras! Det går ju liksom inte in under dolda fel om man säger så.
Citera
2013-08-31, 13:53
Medlem
Citat:
Nej, det är bara ett antagande. En arkitekt skulle aldrig installera asbest i sin egen bostad. Huset byggdes -64, och det var ungefär då som dom materialen byttes ut mot fibercement. Jag skulle snarare tro att han låg i framkant av utvecklingen just då, med tanke på dom övriga materialen. Framförallt, om det var innertak av asbest skulle mäklaren vara tvungen att varna eventuella köpare. Varning: Huset behöver asbestsaneras! Det går ju liksom inte in under dolda fel om man säger så.
Sant det du säger, fast jag vet ett kontor där de tog bort asbestinnertak först på mitten av 80-talet. Att arkitekten inte skulle ha valt det materialet ställer jag mig tvetydig till, när infördes regler för användandet, jag har ingen aning? Men det troliga är ju som du säger att mäklaren borde upplysa om det vore asbest, fast det kanske en budgivare får info om vid ev. köp....kan det gå till så måntro?
Citera
2013-08-31, 15:08
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Muahahahahahahahaaa.....

http://www.hemnet.se/bostad/villa-5r...gen-31-5621860

Mönstrade mattor på mönstrade golv... misstänker att man blir sjösjuk bara av att gå genom ett rum.
Citera
2013-08-31, 15:15
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Det enda jag irriterat mig på hade nog varit att gå ner i källaren för att duscha...
Å andra sidan, hur stor risk tror du det är för vattenskador från duschen? 0 och inget skulle jag tro och då kan det va värt att behöva gå 1 våning ned för den tryggheten-

Citat:
Muahahahahahahahaaa.....

Öhhh är nog bra många nollor om man skulle räkna upp alla droger personen som gjort de där gick på mental explosion infinitum

Klinkat golv blandat med gamla möbler, faraostaty, kristallkrona i taket, nya fula möbler, jordglob, plottrigt färgade golv, extremfulblått golv och saker till förbannelse, ryser bara jag tänker på det.
Senast redigerad av Arne.Anka 2013-08-31 kl. 15:17.
Citera
2013-08-31, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack
De där egnahemshusen kan man gödsla med i alla förstäder. Så ovanliga är de då rakt inte.

Jo, jag vet. Syftet med det objektet var inte att det var udda som sagt, utan hänvisade tillbaka till en sidodiskussion. Men jag tror nog att de flesta av dessa hus byggts till, fått vinden och källaren inredd, totalrenoverats varsamt eller katastrofalt osv. Så vanligt att de fortfarande bara är på tre rum och kök och i princip i välskött originalskick är kanske inte så vanligt? Kan som sagt tänka mig att den boende växt upp som barn i huset och tagit över det efter att föräldrarna dött. Nu är det för litet för att den personens barn i sin tur ska ta över, eller så är personen barnlös.
Citera
2013-08-31, 17:47
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Å andra sidan, hur stor risk tror du det är för vattenskador från duschen? 0 och inget skulle jag tro och då kan det va värt att behöva gå 1 våning ned för den tryggheten-

Öhhh är nog bra många nollor om man skulle räkna upp alla droger personen som gjort de där gick på mental explosion infinitum

Klinkat golv blandat med gamla möbler, faraostaty, kristallkrona i taket, nya fula möbler, jordglob, plottrigt färgade golv, extremfulblått golv och saker till förbannelse, ryser bara jag tänker på det.

Det var verkligen groteskt inrett, vilket var synd för det såg ut som ett väldigt fint hus i övrigt. Fint läge också, även om jag inte vet någonting om Pixbo dammar och vad det är för något. Den som köper huset får väl blåsa ut insidan, det såg ut att vara 70-talsstandard, så det är nog läge att göra något åt det oavsett...
Citera
2013-08-31, 18:57
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Muahahahahahahahaaa.....

Smaklösheten bara nyrika lottomiljonärer kan åstadkomma antar jag. Fy fan, en av mina pupiller tog självmord.
Citera
2013-08-31, 20:05
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Muahahahahahahahaaa.....

Har de Kinatema på det blå rummet ?
Citera
2013-08-31, 20:27
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Muahahahahahahahaaa.....

Utifrån ser huset jättesnyggt ut! Som rotadent säger, man får blåsa ut insidan helt.

Varför är poolen tom? Tror det fördes ett resonemang tidigare här i tråden, om att en tom pool innebär att huset fått näst intill obotliga vattenskador. Nån som kommer ihåg?
Citera
2013-08-31, 20:56
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Varför är poolen tom? Tror det fördes ett resonemang tidigare här i tråden, om att en tom pool innebär att huset fått näst intill obotliga vattenskador. Nån som kommer ihåg?
Ser inte ut som poolen har något överdrag och i mina ögon är det ett stort minus, påverkar avdunstningen rätt mycket men är ventilationen bra så kan det funka ändå, speciellt på vintern är det problem med torr luft och inte ens jag som har flera öppna akvarier klarar mig utan luftfuktare.

Att poolen står tom kan va en underhålls/ekonomisk grej, även om den inte används så kostar den pengar och behöver underhåll för att inte växa igen av alger.

Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Har de Kinatema på det blå rummet ?
Vette fan men fult som stryk, ljusblått hade kanske funkat men så mörk färg blir inte bra på så stora ytor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in