Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-08-30, 21:48
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax

Men att kalla kontor för sovrum gör en lite förvirrad...

Jag skulle tro att det är för att dom som bor där inte har barn, och använder rummet som kontor. Hade dom haft barn hade det stått sovrum på ritningarna...
Citera
2013-08-30, 22:18
Medlem
BlondinBalles avatar
Vidrigt kakel vid handfatet. Kan ens någon gilla det där? Ser ut som en illusion. Jag skulle matchat golvet om jag velat bryta av. http://www2.bjurfors.se/PlaceImages/...4DFF2_773.jpeg
Citera
2013-08-31, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Tack för infon, det var jätteintressant!

Texten på http://bevaringsprogram.lund.se/wiki...-_%C3%96sthaga beskriver ett arbetarområdes uppbyggnad under 30-talet och är också intressant. Notera att det faktiskt är ritat av en kvinna, så det kanske hade vettigare köksområden... Intressant också att där notera det du nämnde om köken... Då kanske det är så att köket i min lägenhet fungerade som barnsovrum medan föräldrarna sov i rummet. En mindre säng skulle i teorin också få plats i hallen, men vid entrén ville man väl inte ha barnen ifall man skulle få finbesök... Använde man balkonger på den tiden som man gör det nu, dvs som extra matrum på sommaren och ett ställe man bjöd ut gäster för att komma undan barnskriken i små lägenheter? Eller gjorde man tvärtom och slängde ut barnen på balkongen?

"En del högerdamer som varit och tittat på demonstrationshusen lär dock ha tyckt att de var för lyxiga, badrum t ex var väl onödigt, för de människor som skulle bo där." är fö lite lustigt...

Inte på något sätt ett udda objekt, men syftar tillbaka på det här inlägget... Igår dök ett hus i området upp, http://www.hemnet.se/bostad/villa-3r...vag-11-5622651 , som ser ut som ett pensionärshem. Kan det vara någon som växt upp i huset som nu flyttat till ålderdomshem/dött? Undrar om gästtoaletten på bottenvåningen byggts till i en klädkammare, och synd att de inte har några bilder på tvättstugan/badrummet, för badkaret verkar enligt planlösningen ligga mitt i rummet...
Citera
2013-08-31, 02:38
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
för badkaret verkar enligt planlösningen ligga mitt i rummet...
Tror de handlar om en dålig "bild" bara men huset som sådant hade jag kunnat tänka mig, visst lite gammaldags men rätt avslappnade färger och vindsutrymmet såg suveränt bra ut.

Perfekt om man vill bygga ett "hobbyrum", syhörna, eller annat kul
Citera
2013-08-31, 06:13
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Tror de handlar om en dålig "bild" bara men huset som sådant hade jag kunnat tänka mig, visst lite gammaldags men rätt avslappnade färger och vindsutrymmet såg suveränt bra ut.

Perfekt om man vill bygga ett "hobbyrum", syhörna, eller annat kul

Det var faktiskt inte så tokigt! De hade kvar de lutande skåpen i köket, på så sätt kan man identifiera ungefär när huset är byggt. Men det kändes ljust och fräscht så jag skulle nog kunna tänka mig det huset. Vinden var grym!
Citera
2013-08-31, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Det var faktiskt inte så tokigt! De hade kvar de lutande skåpen i köket, på så sätt kan man identifiera ungefär när huset är byggt. Men det kändes ljust och fräscht så jag skulle nog kunna tänka mig det huset. Vinden var grym!

Byggt 1944 enligt annonsen, vilket stämmer med kommentarerna i länken i mitt eget inlägg som jag citerar, där det här verkar vara bland de sista husen som byggdes i området. Det är väldigt ovanligt i det området att vinden inte redan inretts. Det enda jag irriterat mig på hade nog varit att gå ner i källaren för att duscha, men så var det ju i de här husen ursprungligen, så det är väl så det "ska" vara.

Det är ju rätt ovanligt att se så här små hus nuförtiden. Man bygger ju inte den här typen av friliggande hus med stora trädgårdar längre. Antagligen var väl tanken med den stora tomten att folk skulle nyttoodla i den?

Däremot stör jag mig lite på att annonsen kallar läget "precis utanför centrumgränsen"... I verkligheten ligger det precis öster om E22, medan centrumgränsen går någon kilometer längre västerut...
Citera
2013-08-31, 11:16
Medlem
Citat:
Byggt 1944 enligt annonsen, vilket stämmer med kommentarerna i länken i mitt eget inlägg som jag citerar, där det här verkar vara bland de sista husen som byggdes i området. Det är väldigt ovanligt i det området att vinden inte redan inretts. Det enda jag irriterat mig på hade nog varit att gå ner i källaren för att duscha, men så var det ju i de här husen ursprungligen, så det är väl så det "ska" vara.

Det är ju rätt ovanligt att se så här små hus nuförtiden. Man bygger ju inte den här typen av friliggande hus med stora trädgårdar längre. Antagligen var väl tanken med den stora tomten att folk skulle nyttoodla i den?

Däremot stör jag mig lite på att annonsen kallar läget "precis utanför centrumgränsen"... I verkligheten ligger det precis öster om E22, medan centrumgränsen går någon kilometer längre västerut...

De där egnahemshusen kan man gödsla med i alla förstäder. Så ovanliga är de då rakt inte.
Citera
2013-08-31, 12:21
Medlem
Butterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Tapetserade gardiner......udda och inte fint.
Tre rum på övervåningen.
http://www.hemnet.se/bostad/villa-6r...agen-2-4817700
Golv diagonalt ger ett oroligt intryck.
Citera
2013-08-31, 13:19
Medlem
Skidaddles avatar
Det är alltid intressant att se vad arkitekterna ritar åt sig själva:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-8r...agen-4-5623054

Men jag gillar den. Exklusivt utan att vara överdrivet flådig, genomarbetad planlösning, mycket fast inredning, välproportionerade rumsvolymer. Det märks att någon har jobbat med proportioner och harmonier som ska stämma överens med varandra. Rummen är egentlligen inte så himla stora, men att huset känns genomarbetat gör att allting "stämmer".

Personligen tycker jag att det ser väldigt mysigt och trivsamt ut. Nakna rena material, trä, tegel, terracottaklinkers. Dom ljusa väggarna lyfter fram det vackra i materialen. Brown is the new black, liksom. Och det är ju lite kul att just den typen av färgsättning har blivit inne igen, efter att ha varit ute egentligen sen det byggdes. Jag hoppas verkligen inte nån blåser ut allt det där och gör det ljust & fräscht...
Citera
2013-08-31, 13:25
Medlem
Skidaddles avatar
Muahahahahahahahaaa.....

http://www.hemnet.se/bostad/villa-5r...gen-31-5621860
Citera
2013-08-31, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Det är alltid intressant att se vad arkitekterna ritar åt sig själva:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-8r...agen-4-5623054

Men jag gillar den. Exklusivt utan att vara överdrivet flådig, genomarbetad planlösning, mycket fast inredning, välproportionerade rumsvolymer. Det märks att någon har jobbat med proportioner och harmonier som ska stämma överens med varandra. Rummen är egentlligen inte så himla stora, men att huset känns genomarbetat gör att allting "stämmer".

Personligen tycker jag att det ser väldigt mysigt och trivsamt ut. Nakna rena material, trä, tegel, terracottaklinkers. Dom ljusa väggarna lyfter fram det vackra i materialen. Brown is the new black, liksom. Och det är ju lite kul att just den typen av färgsättning har blivit inne igen, efter att ha varit ute egentligen sen det byggdes. Jag hoppas verkligen inte nån blåser ut allt det där och gör det ljust & fräscht...
Sådana hus ska nästan k-märkas och bevaras med alla möbler och prylar. Skulle vara otroligt intressant att se hur de nya ägarna inreder och förändrar. Vilken utsikt om man bortser från garagetaket som visserligen var diskret.

Taket på nedre plan (ovanför pingisbordet) ser ut som asbest!? Det är ju ofarligt så länge man inte rör det, men nog skulle jag se till att det byttes ut om jag bodde där. Den nedsänkta blomlådan (med kaktusar) vet jag inte om jag sett någon annanstans inbyggd så där i ett fönster, känns onödig på något vis, men vill man slippa krukor så för all del.
Citera
2013-08-31, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Muahahahahahahahaaa.....

http://www.hemnet.se/bostad/villa-5r...gen-31-5621860
Ohh my......allt har gått överstyr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto