Citat:
Den jag egentligen tänkte länka var http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...tan-38-5790993 som mäklaren själv beskriver som "lite annorlunda". Och det kan man väl säga. Man kan tro att kakelgolvbiten ligger vid entrén, men det är mot badrummet och klädkammaren... Och varför i hela världen har de placerat ett sovloft i den fd kökstrappan? Vem ska sova där? Glaspartierna mellan rummen känns också småtokiga och tar bort möjligheter till tonårsprivatliv eller liknande, glaspartiet mellan badrummet och köket extra tokigt. Vem vill se en vag silhuett av någon som sitter och skiter medan de lagar mat? Totalt sett känns lägenheten lite som ovanvåningen till en villa, i och med att den har en stor hall i mitten och inget tydligt vardagsrum.
Jag är mer nyfiken på hur det har sett ut från början. Den där lägenheten har ju blivit kraftigt ombyggd i flera olika omgångar genom åren, så det är väldigt svårt att få nån rätsida på det där. Jag funderade om det möjligtvis hade varit två mindre lägenheter som dom har slagit ihop, men det är svårt att avgöra.
Det är inte kakel i hallen, däremot ett annat golvmaterial än parkett. Det ser ut som målat trä. Man kan se på mönstret i parketten att delen med parkettgolv är ursprunglig. Det är fiskbensparkett med en bård av stående bitar runt om, och det är typiska golvläggarmönster. Att bården går runt om parketten men inte över den vita delen tyder på att parketten är ursprunglig, medan det vit/svarta golvet är nyare.
Antagligen har det gått en vägg tvärs över den bortre delen av hallen, eftersom den går i linje med och i vinkel till vardagsrumsdörren. Däremot landar den rätt på dörren till köket, så den dörren är antagligen flyttad på. Om jag hade bott där hade jag antagligen sett till att lägga om golvet ordentligt, men det är sånt som folk inte har tid och pengar till nuförtiden, därför är det ett intressant sätt att läsa mönster i folks ombyggnader.
Och dom där glastegelväggarna är ett ganska intressant sätt att släppa in mer ljus. Glasteglet mellan dom två rummen fyller ju uppenbarligen utrymmet mellan en gammal dörröppning som dom har satt igen. Vill man öppna upp igen mellan dom två rummen är det ju bara att ta ner glastegelväggen och sätta in ny dörr och nytt dörrfoder.
Den där tarmen i köket mellan badrummet och balkongen ser ut som en fd extremt liten jungfrukammare. Kanske fanns inte badrummet alls där tidigare, utan rummet gick hela vägen från hallen ner till balkongen? I vilket fall, när det byggdes badrum blev det en liten tarm över, och den inkorporerades till köket genom att slå ut väggen mellan rummet och köket. Man gjorde en del såna lösningar på 70-talet, det var väl tänkt som en mysig liten matplats.
I vilket fall, när badrummet fick sin nuvarande position, så hamnade det ju mitt i lägenheten, helt utan ljusinsläpp. Och den där glastegelväggen fyller den funktionen ganska bra. Den är ju heller inte så himla synlig, med utsikt mot den där lilla tarmen i köket. Att bygga igen kökstrappor var också nåt man började med på 70-talet, även om det känns som en senare lösning. Och ja, vad ska man göra med ett väldigt litet och alldeles runt rum? Det kan väl bli en bra lekhörna eller gästsäng?
Överlag tycker jag inte att det är helt oävet, dock har lägenheten byggts om så många gånger att det är svårt att avläsa hur det såg ut där från början. Och dom många ombyggnaderna ger ju också en viss brist på logik, eftersom man inte förstår dom underliggande sammanhangen. Men jag har sett sämre lösningar än det där....