Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-05, 15:12
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Tror jag har en liten överblick nu, tack Men jag förstår fortfarande inte varför man väljer att "inreda" ett till badrum i källaren då ytan redan är såpass begränsad, det känns som att man kunde gjort något annat av det? Och som sagt udda att det inte finns något sovrum, möblerna ser ju inte ut att vara ditplacerade för fotografering tycker jag, men om någon faktiskt bodde där så borde de ju sova någonstans..

Det ser ut som om det är möblerat som gästhus, eller möjligtvis till uthyrning. Det ser lite för opersonligt möblerat ut för att nån ska ha bott där den senaste tiden.

Citat:
Här har vi hursom en till: http://objekt.fastighetsbyran.se/Tem...060_1285472478

En jugenddröm? Reserverar mig dock från eventuellt totalt felaktigt då jag är en noob.

Jag älskar trappan, tycker sånt där är så fint, framförallt sett från ovanvåningen så att säga. Synd bara att de bara finns i så enorma hus då jag inte skulle vilja bo så stort.

Jo, den där är ganska fin. Och en fantastiskt monumental trappa. Dock är jag lite tveksam till den där verandan eller vad det är för nåt precis framför trappan. Känns som att huvudingången har legat där en gång i tiden, och att dom sen har flyttat entrén till sidan.

Det ser dessutom ut som om dom har byggt för den lilla trappan i hallen. Den leder ingenstans, och det finns ingen trappa på övervåningen.
Senast redigerad av Skidaddle 2013-11-05 kl. 15:22.
Citera
2013-11-05, 15:19
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Jo, den där är ganska fin. Och en fantastiskt monumental trappa. Dock är jag lite tveksam till den där verandan eller vad det är för nåt precis framför trappan. Känns som att huvudingången har legat där en gång i tiden, och att dom sen har flyttat entrén till sidan.

Ja det kan vara så. Entrén ser ju utifrån sett ut som en riktig ja.. entré. Men samtidigt kändes det märkligt att en sådan trapp skulle mötas där nere av en vägg med ett fönster.

Om man helt bortser ifrån det logiska i att ha en trapp så nära entrén till huset som möjligt så känns det väl ändå på något sätt bara dumt och synd att gömma undan en sådan "skatt" inne i huset? En sån där trapp vill man väl visa upp som det första man ser när man kommer in?
Citera
2013-11-05, 15:25
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ja det kan vara så. Entrén ser ju utifrån sett ut som en riktig ja.. entré. Men samtidigt kändes det märkligt att en sådan trapp skulle mötas där nere av en vägg med ett fönster.

Om man helt bortser ifrån det logiska i att ha en trapp så nära entrén till huset som möjligt så känns det väl ändå på något sätt bara dumt och synd att gömma undan en sådan "skatt" inne i huset? En sån där trapp vill man väl visa upp som det första man ser när man kommer in?

Jo. Monumentalitet kräver också utrymme. Om man siktar på det monumentala så måste man göra plats för det storslagna. Det går ju liksom inte att använda den där verandan till nåt mysigt och intimt, eftersom trappan är så himla krävande. Det är ju inte i det hörnet man sitter under stearinljus och spelar rollspel. Den tar sin plats, liksom.
Citera
2013-11-05, 16:02
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Checklist:

1. Har objektet dykt upp senaste dygnet och det inte finns i tråden så är det nog ganska safe att posta.

Jag lät mig luras av det när det gällde Börje Salmings villa. Den dök upp först i min sökning (=nyast inlagd). Borde kollat först att det inte var en omlistning. Troligen byte av mäklare? Många osålda objekt försvinner också över jul/nyår eller sommar och kommer tillbaka som nylistade i januari respektive augusti.

Hoppas moderatorn tycker lite meta-diskussion är ok.

OnT:
Citat:
Varför har man två badrum på 48 m2? och varför vill man inte ha en säng att sova i? Skulle vilja se planlösningen.
Enligt den skriftliga beskrivningen finns det i alla fall ett sovrum, även om jag inte såg något på bilderna.
Citera
2013-11-05, 16:21
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Jag lät mig luras av det när det gällde Börje Salmings villa. Den dök upp först i min sökning (=nyast inlagd). Borde kollat först att det inte var en omlistning. Troligen byte av mäklare? Många osålda objekt försvinner också över jul/nyår eller sommar och kommer tillbaka som nylistade i januari respektive augusti.

Jo, det kan ju vara lite knivigt, det där. Jag tror också att jag läste om Salmings villa samma dag som den dök upp på Hemnet. Så, det är ju ganska troligt att mäklaren läckte till pressen, bara för att få lite mer spekulanter på kåken. Så, det behöver ju inte vara nån universell sanning det där med objekt som valsat runt i pressen. Min poäng var bara att gammelmedia oftast är sist på tråden. Framförallt är det ju lättjobbade pengar att publicera sånt som folk redan snackat om på nätet. Och när sen folk läser tidningen tror dom oftast att dom är först på't.

Citat:
OnT:
Enligt den skriftliga beskrivningen finns det i alla fall ett sovrum, även om jag inte såg något på bilderna.

Som jag sa, sovrummet är det där lilla rummet med dom blåa sofforna. Det är ju inte mindre ett sovrum bara för att det inte råkar stå nån säng möblerad där för tillfället.
Citera
2013-11-06, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack

.
Tror ofoget att "lista om" försvinner nu när hemnet tänker ta betalt (om dom inte redan gör det?) för varje gång ett nytt hus läggs in - av säljaren.
Citera
2013-11-06, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pneumatics
http://www.hemnet.se/bostad/fritidsh...-beten-4998952

Ödegårdar.dk igen?

Ødegård är den danska termen för en (helst) faluröd stuga i eller i anslutning till skog. Norra Skåne och södra Småland är fulla av "ødegårdar". Begreppet har alltså igen negativ värdering i Danmark.
Citera
2013-11-06, 06:06
Medlem
Poke53281s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mengo
Ødegård är den danska termen för en (helst) faluröd stuga i eller i anslutning till skog. Norra Skåne och södra Småland är fulla av "ødegårdar". Begreppet har alltså igen negativ värdering i Danmark.

Det är ju säkert för att husen är byggd i trä. I Danmark är dom flesta husen bygd med mursten (mycket mera solida och rejäla). I Norra Skåne har vi faktisk många murstenshus (Danskarna kallar dom for Gulstenshus), googla Gulstenshus och se vad jag menar. Jag äger ett sån hus här i Skåne.
Citera
2013-11-06, 08:28
Medlem
Moffins avatar
Mycket ska man se i sina dagar så här kommer ett bidrag:

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...en-55a-5835233

Det här är första (och förhoppningsvis enda) gången som jag ser en leksaksspis för vuxna. Det är alltså en fejkad öppen spis, mitt i en bostadsrätt. Varför??? Den tar plats, den är ful och man kan inte elda i den. Det ligger till och med en liten vedtrave bredvid!

Hur ängslig är man egentligen om man vill ha en öppen spis i plast som prydnad? Jag vill verkligen veta.
Citera
2013-11-06, 08:46
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Mycket ska man se i sina dagar så här kommer ett bidrag:

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...en-55a-5835233

Det här är första (och förhoppningsvis enda) gången som jag ser en leksaksspis för vuxna. Det är alltså en fejkad öppen spis, mitt i en bostadsrätt. Varför??? Den tar plats, den är ful och man kan inte elda i den. Det ligger till och med en liten vedtrave bredvid!

Hur ängslig är man egentligen om man vill ha en öppen spis i plast som prydnad? Jag vill verkligen veta.

Du får kontakta TS i den här tråden och fråga:
https://www.flashback.org/t2249400

Det var ju inte bara spisen som var märklig i den där lägenheten. Vad fan är det för hemmabygge i köket? En furuspaljé med lysslingor? Obehandlade lagerhyllor, bröstpanel och fejkade tegelväggar. Märkliga kombinationer av gammalt allmogekrimskrams och billigaste möjliga IKEA-möblemanget.
Senast redigerad av Clifford 2013-11-06 kl. 08:51.
Citera
2013-11-06, 09:38
Medlem
Citat:
Här har vi hursom en till: http://objekt.fastighetsbyran.se/Tem...060_1285472478

En jugenddröm? Reserverar mig dock från eventuellt totalt felaktigt då jag är en noob.

Jo det var ett rätt häftigt hus. Vänta bara tills det blir köpt och "renoverat". Med andra ord kommer alltid vara vitt, ha massa shabby chic-möbler och väggar rivs för att ha "open plan" kök / vardagsrum.

http://www.bjurfors.se/Bostad/Skane/...n=Bostadsboxen

Ungefär som i den här lägenheten. Jag råkar veta hur den såg ut innan den "renoverades" och då var den charmig, mysig och elegant. Nu är den.. ja ni ser själva. Varför tillåts dessa patetiska människor att förstöra hem? Vad är det med denna besatthet av att allt ska vara vitt? Jag tycker det ser fruktansvärt WT ut. Visar ju dessutom vilken brist på smak och stil de har eftersom de inte ens klarar av att introducera färg och form i sitt kliniskt vita hem.
Citera
2013-11-06, 16:13
Medlem
Skidaddles avatar
Fått genom sociala medier, en så kallad snackis....

http://www.hemnet.se/bostad/gard-str...starum-5868151

Ännu en försvarsanläggning under jord. Med byggrätt ovan jord. Fantastiskt läge, bra pris...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in