Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-06, 00:08
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ta en platttång och ta tag i kanten på sockeln (den "silverfärgade" delen) och vrid så lossar sockeln så småningom. Jag har gjort det ett flertal gånger på "pangade" lampor...

Bästa verktyget jag vet för detta är en spårringstång för utvändiga spårringar. En sådan tång är "inverterad" så att käftarna går isär när handtagen trycks ihop. Perfekt för att skruva ur lamprester ur socklar.

http://verktygsboden.net/V06/shop/bi...G12014_big.jpg

/capmac
Citera
2011-07-06, 15:00
Medlem
chriztalizahs avatar
kopplade in en utsugsfläkt felaktigt (växlade jord och fas),
satte på den och den brummade bara.
Insåg misstaget och kopplade rätt - nu vet jag inte hur den ska
låta/funka men jag tycker den verkar jävligt seg...*?*
Kan jag ha pajjat något?

MVH
Citera
2011-07-06, 18:25
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chriztalizah
kopplade in en utsugsfläkt felaktigt (växlade jord och fas),
satte på den och den brummade bara.
Insåg misstaget och kopplade rätt - nu vet jag inte hur den ska
låta/funka men jag tycker den verkar jävligt seg...*?*
Kan jag ha pajjat något?

MVH
Nej, kolla så att inte fläktbladen slår i något.
Citera
2011-07-06, 18:27
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spottkobran
Hej!
Senaste gången jag skruvade bort glödlampan ur taklampen blev en del av glödlampen kvar (den silverfärgade delen som man skruvar in i taklampan) hur ska kan göra för att få loss den?
någon som haft samma problem ?
Använd gärna 5-56 för att hjälpa till lite.
Citera
2011-07-06, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Använd gärna 5-56 för att hjälpa till lite.

Eller kvick loss som är gjord för det ändamålet
Citera
2011-07-08, 11:52
Medlem
chriztalizahs avatar
tack för svar.
Verkar som den har nåt skyddsrelä eller nåt.
Nu funkar den som fan.
Citera
2011-07-08, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Är det en taklampa med sladd till en kontakt så dra ur kontakten, har den ingen kontakt så ta ur säkringen till rummet och bryt huvudsäkringen för säkerhets skull.

Ta en platttång och ta tag i kanten på sockeln (den "silverfärgade" delen) och vrid så lossar sockeln så småningom. Jag har gjort det ett flertal gånger på "pangade" lampor...

Men som sagt förvissa dig om att det är strömlöst innan du börjar meka !

det är en kontaktlös lampa.
Jag har nu försökt göra som du rått mig, det som händer är att små delar av sockeln lossnar, har du (eller någon annan) råkat ut för samma sak ? hur löste ni det i så fall?
Citera
2011-07-09, 00:59
Medlem
Asgarvads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spottkobran
det är en kontaktlös lampa.
Jag har nu försökt göra som du rått mig, det som händer är att små delar av sockeln lossnar, har du (eller någon annan) råkat ut för samma sak ? hur löste ni det i så fall?
Det är nog bara att byta ut hela lampsockeln mot en ny då den du har börjar falla i småbitar pga den värme som den varit utsatt för under alla dessa år.
Citera
2011-07-09, 23:13
Medlem
ganglere2s avatar
Min fråga gäller att dra en elsladd genom en vägg.
Det är alltså en fast installation som ska göras. Måste man ha en kopplingsdosa på vardera sidan väggen eller räcker det med att dra kabeln i ett rör/slang genom väggen?
Citera
2011-07-09, 23:42
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Det är alltså en fast installation som ska göras. Måste man ha en kopplingsdosa på vardera sidan väggen eller räcker det med att dra kabeln i ett rör/slang genom väggen?
en "sladd" får inte förlägga fast ö.h.t.
om väggen är tunnare än 20 cm kan man nog med säkerhet säga att det är tillåtet att dra en kulo genom väggen. om den är tjockare så kan man med lite illvilja påstå att man måste avmantla kabeln den biten. vilket i sig blir rätt löjligt idag när vi har en biledare i kulon (jordad mantel) och alla uttag är jordade.
Citera
2011-07-11, 14:04
Medlem
YusufAmirs avatar
Citat:

Jag skulle rekommendera att använda kabeltyp EKK-light om man ska genom väggar etc. Bara att borra ett hål, stump vp-rör genom hålet (vanlig "el-rör"), och därefter kabeln.

EKK-light är väldigt bra då du kan använda det inomhus såväl som utomhus. Samt väldigt lätt att skala och tacksam att arbeta med.
Citera
2011-07-11, 15:19
Medlem
Citat:

Jag skulle rekommendera att ha en kopplingsdosa på insidan utifall att du vill byta eller att någonting går fel. Sedan kan du använda nästan vilken kabel du vill. Jag skulle använt kulo i ett vp-rör. Om du använder EKK-light så se till att solen inte lyser på den då den torkar ut snabbare än en 80 år gammal prostituerad eskimås mus...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in