Citat:
Ursprungligen postat av Lastbil
Renoverade mitt badrum förra året. Är ett rätt litet på ca fyra kvadrat så då jag prompt skulle ha badkar så fick jag inte plats med dusch och tvättmaskin. Har dock ångrat mig nu sen jag tröttnat på tvättstugefascisterna och vill ha in en egen tvättmaskin. Dock har jag ingen matning framdragen till den. Vill självklart ha den på en egen säkring. Kollade precis i centralen, har tre lediga grupper. Dock är de på 16A. Är det godkänt att köra det för en tvättmaskin? Ledarna blir 1.5mm2. Vill också förbereda för torktumlare ifall jag skulle vilja ha det i framtiden. Kan man köra tvättmaskin och torktumlare på en 16A?
Jag misstänker att ni kommer att svara att jag ska köra två separata grupper á 10A och 1.5mm2. Fast det kan jag inte. Bor i lägenhet och tänkte lägga en till fas i befintliga rör fram till tvättmaskinen. Två st kommer inte få plats.
Det är fullt godkänt och mycket lämpligt förfarande att dra enfas grupp ledning på 2,5kvmm från en av centralens 16A säkring till ett dubbelt jordat väggutag försett med lock ,dock måste det finnas en jordfelsbrytare som skyddar uttaget ,är inte elcentralen försedd med detta måste en sådan installeras.
Och ja man kör utan problem en tvättmaskin & torktumlare på samma 16A säkring.
Ett tips är också att montera uttaget vid väggens hörn så långt borta som det är möjligt från dusch/badkars "zonen" ,det måste vara minst 60 cm mellan uttag & duschzonens början är det för trångt så anslutningen hamnar inne i zonen måste det vara fast anslutning