Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-11, 21:09
Medlem
ganglere2s avatar
Tack för svaren.
Det gäller att gå genom en innervägg. Det är alltså inomhus på båda sidor av väggen.
Vad är detta EKK-light? Finns en kabelrulle som det står EKK på. Ska då kulo/EKK eller vad det nu är skalas/tas bort isoleringen inuti röret/slangen? Ursäkta om jag frågar om självklara saker men jag är ingen elektriker.
Citera
2011-07-11, 21:21
Medlem
Matchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Tack för svaren.
Det gäller att gå genom en innervägg. Det är alltså inomhus på båda sidor av väggen.
Vad är detta EKK-light? Finns en kabelrulle som det står EKK på. Ska då kulo/EKK eller vad det nu är skalas/tas bort isoleringen inuti röret/slangen? Ursäkta om jag frågar om självklara saker men jag är ingen elektriker.

Ska du bara gå genom en innervägg så finns det egentligen inget behov av rör/slang. Mät bara diametern på kabeln och gör hålet 2mm större. Putta sen i kabeln. Är det svårt att pricka hålet på andra sidan så stoppa igenom en ståltråd/pinne/vad som helst och använd som styrning.

EKK och EKK-light är i praktiken samma sak, så kör du på det. Du får dock vara beredd på att EKK är lite knepig att få rak och snygg när man klamrar.

Avisolera ingenting. Anledningen till att det drogs upp är att det heter att man inte får lägga kulo (EKRK med annat namn) i vägg. Jag har dock fått lära mig att det är ok om den går rakt genom väggen. Antar att stillton vet något sätt att komma runt det, som inte jag vet, eftersom att han drar upp avmantling. Det drabbar hur som helst inte dej om du kör med EKK.
Citera
2011-07-11, 22:33
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Min fråga gäller att dra en elsladd genom en vägg.
Det är alltså en fast installation som ska göras. Måste man ha en kopplingsdosa på vardera sidan väggen eller räcker det med att dra kabeln i ett rör/slang genom väggen?
Vänta lite nu, du skriver i ett annat inlägg att du inte är elektriker samt saknar kunskap om vad EKK är.. Hur kan du då ha den kunskap och behörighet som krävs för detta jobb?
Man kan inte dra en lampsladd så som du skriver utan kabelledarna måste vara minst 1,5 kvadratmillimeter i diameter! Annars kommer kabeln brinna upp inne i väggen och hela huset ner till grunden.
Citera
2011-07-11, 22:55
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Vänta lite nu, du skriver i ett annat inlägg att du inte är elektriker samt saknar kunskap om vad EKK är.. Hur kan du då ha den kunskap och behörighet som krävs för detta jobb?
Man kan inte dra en lampsladd så som du skriver utan kabelledarna måste vara minst 1,5 kvadratmillimeter i diameter! Annars kommer kabeln brinna upp inne i väggen och hela huset ner till grunden.

Jag är inte elektriker nej. Jag har en kabel som det står EKK på.
Jag har aldrig skrivit att jag har tänkt göra denna installation själv.
Var jag elektriker så hade jag antagligen inte behövt fråga om detta.
Citera
2011-07-11, 23:05
Medlem
Revejs avatar
ok jag förstår! men då är allt klart nu=
Citera
2011-07-12, 18:16
Medlem
Citat:

Det börjar ju inte brinna bara för att kabelarean är under 1.5mm....
Citera
2011-07-14, 17:22
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waylost
Det börjar ju inte brinna bara för att kabelarean är under 1.5mm....
Jaså, el kan inte brinna, tur man läser här så kan man skippa Elsäkerhetsverket och 100 års samlade erfarenheter som ger att man ska ha minst 1,5kvadrat i fast installation. Bara att hänvisa till användare waylost om något händer..
Citera
2011-07-14, 17:37
Medlem
TheMouses avatar
Citat:
Jaså, el kan inte brinna, tur man läser här så kan man skippa Elsäkerhetsverket och 100 års samlade erfarenheter som ger att man ska ha minst 1,5kvadrat i fast installation. Bara att hänvisa till användare waylost om något händer..

Hey hey hey, hold your horses.
Han menar nog att det börjar ju inte brinna bara just för att det är under 1,5mm2.
Vilket är helt rätt. En hel rad andra faktorer spelar ju in.
Att det inte är godkänt är en annan sak.
Citera
2011-07-14, 18:46
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMouse
Hey hey hey, hold your horses.
Han menar nog att det börjar ju inte brinna bara just för att det är under 1,5mm2.
Vilket är helt rätt. En hel rad andra faktorer spelar ju in.
Att det inte är godkänt är en annan sak.
Beror ju på hur stor strömmen är! 1,5 är MINIMUM, du kan bara gå uppåt härifrån.
Det du snackar om är telekablar 0,2-0,7 kvadrat och anslutningssladdar på 0,75. Så håll dina råd för dig själv om du inte känner till förutsättningarna.
Citera
2011-07-14, 19:42
Medlem
TheMouses avatar
Citat:
Beror ju på hur stor strömmen är! 1,5 är MINIMUM, du kan bara gå uppåt härifrån.
Det du snackar om är telekablar 0,2-0,7 kvadrat och anslutningssladdar på 0,75. Så håll dina råd för dig själv om du inte känner till förutsättningarna.

Ja det beror på hur stor ström som flyter och varaktigheten av denna. Även omgivningstemeratur och värmeavgivningsförmåga spelar viss roll.

Men som du skrev så kunde man tolka det såsom att huset per automatik skulle brinna upp om man använde klenare area än 1,5mm2. Vilket naturligtvis inte är fallet.

Jag har absolut inte givit något råd att installera elmaterial på fel sätt. Skulle aldrig falla mig in.
Därför skrev jag också att det inte var godkänt.

Som du kanske sett när du läst SS 436 40 00 så har man en anmärkning under 524.1 som behandlar just ledararea. Vad säger denna?
Citera
2011-07-14, 19:59
Medlem
Revejs avatar
Jasså musen, du är igång fortfarande.. Jag kan säga dej vad som står ovanför anmärkningen och det är att arean inte får vara mindre än 1,5cu. Det du inte tänkt på är att när du tar dessa klena svagströmskablar är de inte godkända för så hög spänning. Men visst kan du driva saker med en nätverkskabel, visst kan man säkra 1,5kvadrat 20 A. Men då har du gjort av med alla marginaler som man ska ha och då ligger inte branden långt borta.
Så håll dig hellre till regelverket än försöka hitta "fiffiga" lösningar för att spara några kronor.
Citera
2011-07-14, 20:09
Medlem
TheMouses avatar
Citat:
Jasså musen, du är igång fortfarande.. Jag kan säga dej vad som står ovanför anmärkningen och det är att arean inte får vara mindre än 1,5cu. Det du inte tänkt på är att när du tar dessa klena svagströmskablar är de inte godkända för så hög spänning. Men visst kan du driva saker med en nätverkskabel, visst kan man säkra 1,5kvadrat 20 A. Men då har du gjort av med alla marginaler som man ska ha och då ligger inte branden långt borta.
Så håll dig hellre till regelverket än försöka hitta "fiffiga" lösningar för att spara några kronor.

Det jag sitter och funderar på nu är om du antingen är dum i huvudet eller dyslektiker?
I bägge fallen tycker jag dock synd om dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in