Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-12-12, 08:59
Medlem
Megans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Med en drucken papegojas envishet upprepar jag att män som dödar kvinnor utomhus vanligen inte alls känner dessa kvinnor, och att motivet till sådana dåd vanligen - nästan undantagslöst - är sexuellt. Om det förhåller sig på annorlunda sätt i TA:s fall, är det ett alldeles exceptionellt fall i svensk kriminalhistoria. Att han själv har bedyrat att det "inte var nåt sexuellt" bakom är ett mycket klent stöd för att avfärda sexualbrottsteorin.

Skulle förvåna mig mycket om det inte är ett sexuellt betingat mord. Mannen saknar ju spärrar som de flesta andra mördare trots allt har. Att skända en död kropp t.o.m. veckor efter mordet.
Citera
2008-12-12, 11:08
Medlem
Femfemma

Citat:
Ursprungligen postat av .338
MorrnMorrn
Att bli klassad som fem-femma var det värsta en mäniska kunde råka
ut för, Inte nog med att hon blev straff-fri-förklarad -i samma slag
förlorade hon rösträtt o andra medborgerliga rättigheter som att sluta
avtal mm. En aningen mildare stämpel var att få stämpel fem-fyra.
Båda begreppen vill jag minnas refererar till olika moment i en tidigare
del av gamla strafflagen.

Femfemma, gammalt uttryck för idiot, dåre, stolle, knäppskalle etc.

Person som enligt 1864 års strafflag bedömts vara psykiskt sjuk brottsling enligt 5 kap. 5 § strafflagen och blir således straffri. Sedan 1965, då brottsbalken började gälla, har uttrycket ingen förankring i straffrätten men används ibland vardagligt i nedsättande bemärkelse. (Wikipeda)
Citera
2008-12-12, 11:40
Medlem
citat Linné
Citat:
Femfemma, gammalt uttryck för idiot, dåre, stolle, knäppskalle etc.

Person som enligt 1864 års strafflag bedömts vara psykiskt sjuk brottsling enligt 5 kap. 5 § strafflagen och blir således straffri. Sedan 1965, då brottsbalken började gälla, har uttrycket ingen förankring i straffrätten men används ibland vardagligt i nedsättande bemärkelse. (Wikipeda)

I norr sa man bara Pite fem-fem. Och det lever kvar än idag där uppe.

En Pite fem-femma är en idiot. Helt enkelt. Intressant att obducera också det begreppet. Tackar jag för! FB har sina glimtar av allmänbildning.

Mvh Soulway
Citera
2008-12-12, 13:25
Medlem
citat Megan
Citat:
Skulle förvåna mig mycket om det inte är ett sexuellt betingat mord. Mannen saknar ju spärrar som de flesta andra mördare trots allt har. Att skända en död kropp t.o.m. veckor efter mordet.

Min teori är/utgår ifrån att denna människa är överdaltad. Jag tror inte att sex är hans grej.

Jag tror att gm är överdaltad och har dödat en människa i raseriutbrott. En daltad människa som inte inser att det finns världar bortom horisonten. Andra människor.

Jag vet inte varför jag är här och kommer med mina teorier. Kanske för att jag är född i den världen och VET hur man kan bli misstolkad. En värld som ter sig besynnerlig för en skåning är normal i norrbotten.

Ungefär.

Är nu närmast intresserad av frågor som jag ställt tidigare:

Vem värderar fastigheten i Mäntyvaara?

Och kommer han att komma undan med neuroser?
Eller krävs det psykoser för straffpåföljden?

Mvh Soulway
Citera
2008-12-12, 13:49
Medlem
F.Zappas avatar
Husvärdering

Soulway undrar vem som värderar huset i Mäntyvaara vid ev. försäljning...
Tjaa det gör väl marknaden i vanlig ordning !?
Om den sen säljs på offentlig auktion via kronfogden eller kanske via mäklare men troligtvis är det budgivning som gäller.
Man utgår ju ifrån taxeringsvärdet men oftast är det för lågt, troligtvis under 60 tusen, så inköpspriset + några tusen är väl troligt, det är ju repat och fixat av T.A sen inköpet.
Är du sugen på och lägga ett bud ?
Citera
2008-12-12, 14:02
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .338
MorrnMorrn
Att bli klassad som fem-femma var det värsta en mäniska kunde råka
ut för, Inte nog med att hon blev straff-fri-förklarad -i samma slag
förlorade hon rösträtt o andra medborgerliga rättigheter som att sluta
avtal mm. En aningen mildare stämpel var att få stämpel fem-fyra.
Båda begreppen vill jag minnas refererar till olika moment i en tidigare
del av gamla strafflagen.

Har försökt att hitta just den förklaring du gett om strafflagen. Den har jag också hört förr i massor av år, "fem-femma" liksom din förklaring för övrigt.
Mvh

Samt läser nu en ännu närmare förklaring!
Tack!
Senast redigerad av Eliza CT 2008-12-12 kl. 14:05.
Citera
2008-12-12, 14:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av F.Zappa
Soulway undrar vem som värderar huset i Mäntyvaara vid ev. försäljning...
Tjaa det gör väl marknaden i vanlig ordning !?
Om den sen säljs på offentlig auktion via kronfogden eller kanske via mäklare men troligtvis är det budgivning som gäller.
Man utgår ju ifrån taxeringsvärdet men oftast är det för lågt, troligtvis under 60 tusen, så inköpspriset + några tusen är väl troligt, det är ju repat och fixat av T.A sen inköpet.
Är du sugen på och lägga ett bud ?
Blir det exekutiv auktion är det vanlig budgivning med hembudsrätt för kronofogden.
Det brukar innebär att man vill ha minst taxeringsvärdet för att köpet ska genomföras.
Kronofogden har alltid total friskrivningsklausul, eftersom man undertecknar att allt säljs i befintligt skick.
Om TA vill brukar han själv få sälja huset med mäklare, det brukar bli mer stålar då.
Citera
2008-12-12, 14:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Soulway

Och kommer han att komma undan med neuroser?
Eller krävs det psykoser för straffpåföljden?

Mvh Soulway
Man gör inte uppdelning på neuros / psykos vid bedömningen av tillräknelighet.
Det som gäller är att han inte ska ha varit i stånd att förstå att hans handlande var fel.
Det faktum att han är en man som tidigare är ostraffad och utan en uppenbar psykos gör mig rätt övertygad om att det är livstids fängelse som gäller för fanskapet.
Citera
2008-12-12, 14:12
Medlem
Megans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Blir det exekutiv auktion är det vanlig budgivning med hembudsrätt för kronofogden.
Det brukar innebär att man vill ha minst taxeringsvärdet för att köpet ska genomföras.
Kronofogden har alltid total friskrivningsklausul, eftersom man undertecknar att allt säljs i befintligt skick.
Om TA vill brukar han själv få sälja huset med mäklare, det brukar bli mer stålar då.

Blir det inte svårt att sälja med tanke på att hemska saker kan ha hänt i stugan om inte annat så bör väl det påverka priset.
Citera
2008-12-12, 14:14
Medlem
Megans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det som gäller är att han inte ska ha varit i stånd att förstå att hans handlande var fel.
Det faktum att han är en man som tidigare är ostraffad och utan en uppenbar psykos gör mig rätt övertygad om att det är livstids fängelse som gäller för fanskapet.

Är av samma åsikt plus att det är väldigt svårt att bli dömd till rättspsykiatrisk vård numera.
Citera
2008-12-12, 14:19
Medlem
citat Smålandstintin
Citat:

Hoppas du har rätt!
Citera
2008-12-12, 17:20
Medlem
Dr_Kronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megan
Är av samma åsikt plus att det är väldigt svårt att bli dömd till rättspsykiatrisk vård numera.

Det måste vara svårt att bevisa att han var psykotisk när brottet begicks eller om han blev det efteråt när han insåg vad hade hade gjort.
Det är väl den mentala tillståndet vid brottstillfället som avgör om det blir fängelse eller psyket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in