Citat:
Ursprungligen postat av relativ
Jag har inte läst så mycket om frun, har hon varit bortrest alltså? När, var, varför? Finns det några uttalanden alls från TA's släkt?
Hur tror ni att TA kommer tackla de bevis han kommer ställas inför? Yrka på psykisk ohälsa? Eller hålla fast vid sin uppenbara lögn om olyckshändelsen?
Och en relaterad fråga, som jag antar låter naiv, men jag måste ställa den ändå. Kan advokater välja att "tacka nej" till en klient? Och om man får det, hur kan personer som Anders Eklund och TA öht få advokater? Hur kan man försvara någon som gjort något dylikt? Visst visst, i teorin har alla rätt till ett försvar. Men jag har ändå svårt att se hur man kan leva med sig själv när man jobbar för att rädda monster.
Frun reste mycket i tjänsten, enligt vad som framgått tidigare.
Vad gäller advokaters rätt att tacka nej så säger advokatsamfundets stadgar följande:
Citat:
12 §. Advokat är inte skyldig att ta emot uppdrag som erbjuds honom.
Vill advokat inte åtaga sig erbjudet uppdrag, är han skyldig att ofördröjligen meddela uppdragsgivaren detta. Han är inte skyldig att angiva skäl för avböjandet.
Det finns också ett gäng regler som anger när och hur en advokat bör hoppa av ett påbörjat uppdrag (och det senare är också delvis reglerat i lag).