Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-10-24, 23:40
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag har kopierat in det av min text som är relevant för dina frågor. Här kommer mina svar.

1. Jag insåg redan när jag skrev just det att det blev konstigt. Jag menade
att det på något sätt känns som om han skulle vara mer pervers/otäck om
han hade gjort det när hon var död. För henne själv är det ju värre om
hon måste uppleva det, som levande, men frågan är hur vi andra ser på
det?
Vi ser det ju verkligen som en skändning om det är gjort när hon är
död. Jag känner mig vidrig när jag formulerar mig nu, men det är
ett vidrigt ämne.

2. Som jag tolkar det; han mår så jävla dåligt över det han har gjort, så han
har svårt för att erkänna för sig själv att han har gjort detta. Jag drar en
parallell till mer vardagliga händelser som alla har råkat ut för. Har vi gjort
något vi inte är så stolta över, så drar vi nog gärna lite på det innan vi
bekänner. Jag tror att han allteftersom kommer att vara behjälplig i
utredning, det värker fram efterhand.

(min fetmarkering)

Jag tror jag förstår hur du tänker. Du menar att i våra ögon är det, för TAs skull, bättre om Carolin levde om han våldtog henne. (Det vet vi inte än.) Men utifrån Carolins perspektiv är det naturligtvis tvärtom. Där har vi nog kärnan i att jag har svårt att förstå ditt inlägg. Jag kan inte tänka in den dimensionen du gör.
Citera
2008-10-24, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag har kopierat in det av min text som är relevant för dina frågor. Här kommer mina svar.

1. Jag insåg redan när jag skrev just det att det blev konstigt. Jag menade
att det på något sätt känns som om han skulle vara mer pervers/otäck om
han hade gjort det när hon var död. För henne själv är det ju värre om
hon måste uppleva det, som levande, men frågan är hur vi andra ser på
det? Vi ser det ju verkligen som en skändning om det är gjort när hon är
död. Jag känner mig vidrig när jag formulerar mig nu, men det är
ett vidrigt ämne.

2. Som jag tolkar det; han mår så jävla dåligt över det han har gjort, så han
har svårt för att erkänna för sig själv att han har gjort detta. Jag drar en
parallell till mer vardagliga händelser som alla har råkat ut för. Har vi gjort
något vi inte är så stolta över, så drar vi nog gärna lite på det innan vi
bekänner. Jag tror att han allteftersom kommer att vara behjälplig i
utredning, det värker fram efterhand.

Jag tycker nekrofili är vidrigt..men inte för den döde, den personen märker ju inget. Däremot blir jag äcklad av att tänka mig...sexakten. Då är ju mordet mycket värre isådanafall, om han nu mot all förmodan är nekrofil. Men det är han ju knappast, även om han tycks ha en jävligt knepig relation till döden (a´la synd om den döda)

Ingen som minns någon teori om mördare som "tar hand om" sina mordoffer brukar tyda på, är inte det förekommande i typ mord-tv-serier, mördare som pysslar om den döda kroppen, besöker den och så...
Citera
2008-10-25, 00:04
Medlem
spamfilters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
(min fetmarkering)

Jag tror jag förstår hur du tänker. Du menar att i våra ögon är det, för TAs skull, bättre om Carolin levde om han våldtog henne. (Det vet vi inte än.) Men utifrån Carolins perspektiv är det naturligtvis tvärtom. Där har vi nog kärnan i att jag har svårt att förstå ditt inlägg. Jag kan inte tänka in den dimensionen du gör.
Den dimensionen kallas empati! Jag kan se och förstå allt ont han gjort mot Carolin, och mår dåligt över det, Men jag kan samtidigt sätta mig in i TA:s situation och även den får mig att må dåligt. Jag kan känna hans ångest helt enkelt, fast det är inte något som han ska klara sig undan. Inte på något sätt! Men även han är en människa som kan råka i nöd, Nu är det ju extremt sällsynt att det tar sig sådana former som det här gjorde, men jag tror det är ett sätt för honom att ropa på hjälp. (på det enda sätt han kaske ka, tyvärr)
Jag hoppas han iaf får hjälp i fängelset så han får bearbeta det han gjort. Främst för sina barns skull.........
Citera
2008-10-25, 00:05
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
(min fetmarkering)

Det får vi kanske aldrig veta, om han inte erkänner.

Jag förstår inte heller resonemanget.

Mycket om TAs eventuella ångest. Tänk vilken oerhörd (icke självförvållad) ångest CS måste ha känt. Offret glöms som så ofta bort.
Citera
2008-10-25, 00:08
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Mycket om TAs eventuella ångest. Tänk vilken oerhörd (icke självförvållad) ångest CS måste ha känt. Offret glöms som så ofta bort.

Bra sagt. Carolins ångest är så mycket mer plågsam och skrämmande att tänka på. Och jag hoppas verkligen att hon inte behövde leva länge med den skräcken och ångesten.
Citera
2008-10-25, 00:09
Medlem
Pixielinas avatar
Läste här tidigare att några hade funderingar angående Tonis äldste son, vad jag hört från en granne till T:s son, så har det varit släckt i lägenheten sen onsdagen den 15 okt. Kan ju bara vara en slump men man börjar ju undra lite......
Citera
2008-10-25, 00:13
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pixielina
Läste här tidigare att några hade funderingar angående Tonis äldste son, vad jag hört från en granne till T:s son, så har det varit släckt i lägenheten sen onsdagen den 15 okt. Kan ju bara vara en slump men man börjar ju undra lite......

Hur menar du då? Arresterad är han ju inte. Eller tror du att polisen skulle hålla tyst om det? Varför i så fall?

Nej, situationen är nog så jobbig att han bor hos en kompis, sin mamma eller andra nära & kära. Han kanske inte klarar av att vara ensam med tankarna. Tänk dig själv att du skulle få veta att din pappa var en mördare. och sedan alla journalister som kretsar kring där du bor...
Citera
2008-10-25, 00:13
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Jag tycker nekrofili är vidrigt..men inte för den döde, den personen märker ju inget. Däremot blir jag äcklad av att tänka mig...sexakten. Då är ju mordet mycket värre isådanafall, om han nu mot all förmodan är nekrofil. Men det är han ju knappast, även om han tycks ha en jävligt knepig relation till döden (a´la synd om den döda)

Ingen som minns någon teori om mördare som "tar hand om" sina mordoffer brukar tyda på, är inte det förekommande i typ mord-tv-serier, mördare som pysslar om den döda kroppen, besöker den och så...
(min fet)
Jag såg en dokumentär för något år sedan, som ingick i en serie(!) program där man intervuade seriemördare.
En kille/man som intervjuades i fängelset, eller om det var på ett mentalsjukhus, berättade i detalj hur han lurat hem homosexuella och mördat. Sen klädde han av kroppen och drog på den likadana kläder som han själv hade. Sminkade så den liknade honom själv. Sen gick han omkring hemma och bar på liket och pratade med. Hade med det i sängen, som en nalle.
Det är bland det mest bisarra jag sett & hört.
Tror även det ingick lite "teori" i form av någon psykiater, som förklarade hur det där hängde ihop med projiceringar och självreflexiv empati... eller vad det nu heter...

Någon som minns vad det var för programserie.
Den var rätt bra, så den var säkert brittisk, snarare än amerikansk.
Citera
2008-10-25, 00:15
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pixielina

Vad menar du? Hade han varit häktad hade polisen förstås offentligtgjort det. Likaså borde det väl ha läckt ut om han stuckit utan att nån vet vart. Mest troligt är väl att han "flytt fältet" pga nyfikna journalister och finns hos mamman eller nån kompis.
Citera
2008-10-25, 00:24
Medlem
Pixielinas avatar
Tänkte bara på att han fösvann innan TA blev anhållen. Sen fanns det ju en del spekulationer här på tråden. Klart att polisen skulle veta vid det här laget om han skulle finnas med i bilden, men de kanske håller tyst än så länge vem vet....
Citera
2008-10-25, 00:32
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
(min fet)
Jag såg en dokumentär för något år sedan, som ingick i en serie(!) program där man intervuade seriemördare.
En kille/man som intervjuades i fängelset, eller om det var på ett mentalsjukhus, berättade i detalj hur han lurat hem homosexuella och mördat. Sen klädde han av kroppen och drog på den likadana kläder som han själv hade. Sminkade så den liknade honom själv. Sen gick han omkring hemma och bar på liket och pratade med. Hade med det i sängen, som en nalle.
Det är bland det mest bisarra jag sett & hört.
Tror även det ingick lite "teori" i form av någon psykiater, som förklarade hur det där hängde ihop med projiceringar och självreflexiv empati... eller vad det nu heter...

Någon som minns vad det var för programserie.
Den var rätt bra, så den var säkert brittisk, snarare än amerikansk.

Det är väl Most Evil du tänker på?
http://investigation.discovery.com/t...vil-about.html

Men jag har för mig att man såg det på TV4 för flera år sedan också
Citera
2008-10-25, 00:48
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Det är väl Most Evil du tänker på?
http://investigation.discovery.com/t...vil-about.html

Men jag har för mig att man såg det på TV4 för flera år sedan också
Jo, det verkar sannolikt att det är från den produktionen.
Har oxå för mig att den gick i någon av de "vanliga" kanalerna, dsv SVT eller TV4.

Sökte runt på sajten, men kan inte komma på vilken mördare det var, som hade liken hemma som snuttefilt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in