Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-06-01, 16:38
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag tror inte målet alls är att visa att hon var hjärndöd, utan att TA hade skäl att anta det.
Om han var övertygad om att hon var hjärndöd försvinner det eventuella uppsåtet, då blir det grov misshandel och grovt vållande till annans död.
Det här fallet är inte alls lika solklart som Eklund. Där visste Silbersky att det inte fanns någon annan möjlig dom än livstid och lyckades övertyga sin klient om detta. Hade läget varit likadant hade han inte tagit detta mål. Han hatar att förlora och behöver ju inte direkt pengarna.
Han har sett något som vi andra missat.
Kul för övrigt att Peter Krantz är expertvittne.
Övriga rättsläkare brukar komma i rättsmedicinalverkets bilar och vara iklädd vit overall.
Peter Krantz är som hämtad ur "morden i Midsomer". Han kör en liten öppen sportbil (MG?) och brukar vara klädd i kostym och fluga. Han har inte direkt något emot uppmärksamhet, så bara därför kan han säkert stödja Silbersky.
Var det inte rättsläkarintyget som sade att de skador offret hade i huvudet och halskotan inte kunde vara skador efter ett
fall mot någonting? Det bevisar väl att TA också har misshandlat henne?

Skulle Silbersky få rätt så innebär det vad jag kan förstå att man ska ta död på någon i två steg om man inte vill anklagas
för mord. Först misshandla personen så att den blir hjärndöd, sedan vänta tills man verkligen är övertygad om att ha lyckats
med det och därefter skjuta eller på annat sätt slutligen döda den redan hjärndöda.
Citera
2009-06-01, 17:04
Medlem
.-.-.s avatar
Sillen ska vi få Toni friad med hjälp av Violafallet från 1990, enligt han så är det i stort sett identiskt med detta.

http://www.kuriren.nu/nyheter/artike...icleid=4930525

Ska detta gå vägen?
Citera
2009-06-01, 17:11
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.
Sillen ska vi få Toni friad med hjälp av Violafallet från 1990, enligt han så är det i stort sett identiskt med detta.

Ska detta gå vägen?
Det finns två väsentliga skillnader mellan fallen. Den första är att man kan bränna upp en människokropp i varjehanda olika syften, men att man skjuter på huvud eller bål bara för att döda en människa. Den andra skillnaden är att 1990 fanns bara det gamla eventuella uppsåtet, medan vi idag i stället har likgiltighetsuppsåt.

Sen tror jag att det var rätt betydande skillnader vad avser vad de tilltalade medgav, också, men där är jag inte spiksäker.
Citera
2009-06-01, 18:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Så det spelar ingen roll. Det är mord under alla förhållanden. Och det blir livstid.
jag hoppas du har rätt och det mesta tyder naturligtvis på det.
Silbersky och Krantz är dock en livsfarlig kombination när det gäller uppmärksamhetssökande.
Citera
2009-06-01, 18:08
Medlem
nickex35s avatar
ska man anta detta fall kommer dras i HD också då med tanke på vad Silbersky vill fria den åtalade med? eller fria, var fel ord, ändra rubricering menar jag.
Citera
2009-06-01, 18:13
Medlem
Är inte försvarsadvokaaaaatens uttalande lite onödig innan Krantz vittnesmål:

"- Lite tillspetsat kan man säga att Peter Krantz har Toni Alldéns öde i sin hand, säger Leif Silbersky".

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.as...icleID=4667182

Lite tillspetsat kan man säga att Alldén hade Stenvalls öde i sin hand....
Senast redigerad av rautakanki 2009-06-01 kl. 18:15.
Citera
2009-06-01, 18:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nickex35
ska man anta detta fall kommer dras i HD också då med tanke på vad Silbersky vill fria den åtalade med? eller fria, var fel ord, ändra rubricering menar jag.
I 99% av målen vill advokaten fria den tilltalade eller mildra domen. Det är bara i någon procent som det ges prövningstillstånd.
I detta ärende ser jag i princip ingen orsak till PT.
Citera
2009-06-01, 19:08
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.

Ska detta gå vägen?
Heja Leffe! Vi behöver fler brottslingar ute i samhället! Kan du inte få ut Eklund och Arklöv också?

Fy fan, vad jag hatar den mannen.
Citera
2009-06-01, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Heja Leffe! Vi behöver fler brottslingar ute i samhället! Kan du inte få ut Eklund och Arklöv också?

Det var ju han som såg till att Eklund nöjdförklarade sig med livstid...
Citera
2009-06-01, 20:35
Medlem
Kenty-59s avatar
http://data.fuskbugg.se/skalman01/carolinab.png

Här är aftonbladets senaste artikel, som kostar pengar eg..
Tack Dunkeen..
Citera
2009-06-01, 21:05
Medlem
nickex35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn

du lägger fokus på fel person, kan inte förstå man ska hata en advokat, han tillvaratar ju bara klientens intressen och ska se till att han döms enligt svensk lag samt att det går rätt till.

För den skull gillar jag absolut inte klienterna du nämner eller han som tråden handlar om.
Citera
2009-06-01, 21:14
Medlem
NU är NI igång igeeeen! Och Haaaatar Tony.

Och Haaaatar Leif Silbersky - ännu mer!

NI önskar förstås att LS ska agera lite som BlackAdders medhjälpare....m.a.o. sätta Tony riktigt i klistret och helst ordna med ett dubbelt livstids-straff!

Era patologiska stackare.............

Nippe

(förutom detta kan jag ej fatta, att LS ÄNNU INTE fattat att spårningen av de ryska långtradarna som var vid Stenbron ÄNNU inte har verkställts....)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in