• 1
  • 2
2008-09-16, 23:39
Medlem
NostradamusJRs avatar
Är det någon som vet vad man får för medecin? Jag ska tydligen bli medecinerad mot epilepsi och jag önskar ju såklart att de ska skriva ut massa muskelavslappnande preparat såsom stesolid som ges i samband med krampanfall.

Men om jag har otur så blir det väl något piller utan flumpotential vilket känns tråkigt såklart.

Och när jag träffar läkaren ska jag då dra till med någon rövarhistoria om att jag kan "känna när anfallen är på väg att smyga på"? Jag vet ju inte riktigt hur läkarsystemet funkar kring just sån här medecinering.

Tacksam för svar från någon med expertis i ämnet.
Citera
2008-09-16, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NostradamusJR
Är det någon som vet vad man får för medecin? Jag ska tydligen bli medecinerad mot epilepsi och jag önskar ju såklart att de ska skriva ut massa muskelavslappnande preparat såsom stesolid som ges i samband med krampanfall.

Men om jag har otur så blir det väl något piller utan flumpotential vilket känns tråkigt såklart.

Och när jag träffar läkaren ska jag då dra till med någon rövarhistoria om att jag kan "känna när anfallen är på väg att smyga på"? Jag vet ju inte riktigt hur läkarsystemet funkar kring just sån här medecinering.

Tacksam för svar från någon med expertis i ämnet.

lamotrogin 25 mgs heter dom som morsan käkar!
Man kan få schyst rus på dem!!
Citera
2008-09-16, 23:49
Medlem
NostradamusJRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZaXeS
lamotrogin 25 mgs heter dom som morsan käkar!
Man kan få schyst rus på dem!!

Har hittat ett epilepsiforum där jag forskar omkring nu så har blivit lite klokare men uppskattar fortfarande svar av folk med personlig erfarenhet
Har uppfattat det så att om jag säger till doktorn att jag får känningar innan ett anfall så får jag troligtvis stesolid, ikto om jag har otur.

Lamotrogin säger du? Vad för slags rus? Är lite skeptisk mot att knarka medeciner som inte är t.ex benzo eller smärtstillande.
Citera
2008-09-16, 23:55
Medlem
grissvanss avatar
Skulle tvivla på att man får rus av lamotrogin, jag tror man blir yr, får huvudvärk och spyr. Aldrig hört att folk skulle använda dom i knarksyfte.
Men de kan som sällsynta biverkningar ge hallucinationer/förvirring så vad vet jag, kanske det går^^
Citera
2008-09-16, 23:58
Medlem
klotys avatar
Citat:
Har hittat ett epilepsiforum där jag forskar omkring nu så har blivit lite klokare men uppskattar fortfarande svar av folk med personlig erfarenhet
Har uppfattat det så att om jag säger till doktorn att jag får känningar innan ett anfall så får jag troligtvis stesolid, ikto om jag har otur.

Lamotrogin säger du? Vad för slags rus? Är lite skeptisk mot att knarka medeciner som inte är t.ex benzo eller smärtstillande.

Ikto om du har otur? Iktorivil är väl ändå att föredra framför Stesolid?

Eller hur menar du?
Citera
2008-09-17, 00:21
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:

Läkemedel mot epilepsi.
Fenobarbital N03AA02

Fenemal Recip

Fenobarbital APL

Fenytoin N03AB02

Epanutin®

Fenantoin Recip

Lehydan®

Fosfenytoin N03AB05

Pro-Epanutin

Etosuximid N03AD01

Suxinutin®

Klonazepam N03AE01

Iktorivil®

Rivotril

Karbamazepin N03AF01

Hermolepsin®

Hermolepsin® Retard®

Tegretol

Tegretol Retard

Tegretol®

Tegretol® Retard

Trimonil retard

Oxkarbazepin N03AF02

Oxcarbazepin Merck NM

Trileptal®

Rufinamid N03AF03

Inovelon

Valproinsyra N03AG01

Absenor®

Absenor® Depot

Ergenyl

Ergenyl Retard

Orfiril

Orfiril long

Vigabatrin N03AG04

Sabrilex

Sabrilex®

Lamotrigin N03AX09

Aural

Crisomet

Labileno

Lamanticon

Lamictal

Lamictal®

Lamonal

Lamopharm

Lamoscope

Lamotrigin Actavis

Lamotrigin Arrow

Lamotrigin BMM Pharma

Lamotrigin Copyfarm

Lamotrigin Hexal

Lamotrigin Medartuum

Lamotrigin Medis

Lamotrigin Mylan

Lamotrigin Omnia

Lamotrigin Ranbaxy

Lamotrigin STADA

Lamotrigin STD Chemicals

Lamotrigin Sandoz

Lamotrigin ratiopharm

Pharmalam

Vimal

Felbamat N03AX10

Taloxa®

Topiramat N03AX11

Topamac

Topamax

Topimax

Topimax®

Topiramat Mylan

Topiramat ratiopharm

Gabapentin N03AX12

Gabalin

Gabanop

Gabapentin Actavis

Gabapentin Alternova

Gabapentin HEXAL

Gabapentin Merck NM

Gabapentin Mimer

Gabapentin Mylan

Gabapentin Nycomed

Gabapentin Orifarm

Gabapentin Ranbaxy

Gabapentin STADA®

Gabapentin Sandoz

Gabapentin Teva

Gabapentin ratiopharm

Neurontin

Levetiracetam N03AX14

Keppra

Zonisamid N03AX15

Zonegran®

Pregabalin N03AX16

LYRICA

Stiripentol N03AX17

Diacomit

Diazepam N05BA01

Diazepam Desitin

Stesolid®

Stesolid® novum

Stesolid® prefill

"Anfallsförebyggande behandling:

Vid partiella anfall är karbamazepin förstahandsval alternativt oxkarbazepin eller lamotrigin. I andra hand ges valproat.

Vid generaliserade anfall ordineras i första hand valproat alternativt lamotrigin. Medicineringen trappas in och följs upp med effekt- eller koncentrationsprov efter 2-3 veckor och justeras vid behov.

Man eftersträvar i första hand behandling med bara 1 preparat men kombinationsmöjligheter finns. Det är viktigt att patienten får ett preparat som kan tolereras över tid.

Ett enstaka krampanfall är inte indikation för förebyggande behandling.

Särskild uppmärksamhet på preparatval beträffande kvinnor i fruktsam ålder liksom vid behandling under graviditet."
Citera
2008-09-17, 00:33
Iktorivil (klonazepam) & Fenemal (fenobarbital) är väl de enda kul preparaten mot epilepsi, men de skrivs inte ut i första taget...
Citera
2008-09-17, 09:47
Medlem
Epilepsi

Tar Ergenyl, passar mig bra. Man kommer att testa olika medeciner på dig. Undvik Tegretol, den är förfärlig. Drick ingen alkohol och sköt dig så blir allting bra. Lycka till!
Citera
2008-09-17, 09:51
Medlem
Epilepsi

Glömde....vad menar du egentligen? Vill du slå 2 flugor i en smäll och skaffa dig ett rus samtidigt som du får din epilepsi kontrollerad??? Du borde tänka om; sådant här är inte att leka med.
Citera
2008-09-17, 11:20
Medlem
NostradamusJRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Massa text

Tack som fan Himmler det där var ingen liten lista du kommit över!
Som jag nämnde innan så har jag hittat ett epilepsiforum där jag luskar vidare vad för motivering läkaren haft då de skrivit ut benzo till ep-patienter.

Ska till läkaren och diskutera medecin 24 sep. Ska försöka hålla tråden uppdaterad om hurvida jag lyckas eller ej.
Citera
2008-09-17, 11:25
Medlem
NostradamusJRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BellaLella
Glömde....vad menar du egentligen? Vill du slå 2 flugor i en smäll och skaffa dig ett rus samtidigt som du får din epilepsi kontrollerad??? Du borde tänka om; sådant här är inte att leka med.

Well...om jag nu ska lägga alla korten på bordet här så är det inte epilepsi det rör sig om utan snarare krampanfall orsakat av tramadol. Dock så uppfattade min omgivning det som ep och läkaren ville tydligen också tro det. Att nämna att det var pga tramadol just då var inte ett alternativ så jag spelade med, oförstående och naiv.

Sen började läkaren nämna medecinering och efter det ringde jag en kompis och frågade vad för slags medeciner det rör sig om. Han nämnde då ikto och stess, dessa var de enda han visste om. Efter det började jag min research.

Så nu smider jag planer för fullt. Jag vet att jag är en råtta som håller på såhär men av någon anledning så tycker jag det är så förbannat kul och en härlig utmaning att på något sätt lura systemet. Jag anser inte mig själv vara en människa med varken hjärna eller ryggrad så bespara mig alla uppläxningar
Citera
2008-09-17, 18:11
Medlem
jjjjjj123456s avatar
Vet en person som får ganska hög dos absenor och när han får anfall får han stesolid. Efter epelepsianfallen blir han så trött att han sover flera timmar. Tar du det om du verkligen har ett epelepsianfall, så är risken för att flumma ganska låg tror jag
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in