2019-02-02, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Helt rätt - Anklagaren.
Guds motståndare.
Och Lögnaren.
Vem är lögnaren om inte den som förnekar
att Jesus är Kristus?
Den är Antikrist som förnekar Fadern och Sonen.
Den som förnekar Sonen har inte heller Fadern.
Den som bekänner Sonen har också Fadern.

Johannes 2:22-23
Som jag sagt tidigare så tror muslimer att Jesus är Messias. Kan du försöka komma ihåg det nu, det blir så tjatigt med alla upprepningar.

Vilken son? I Bibeln står att Gud har flera söner, Adam bland annat...

Du kanske tänker ta upp 'den enfödde'?
Jesus är enfödd. Av Maria.
Citera
2019-02-02, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Som jag sagt tidigare så tror muslimer att Jesus är Messias. Kan du försöka komma ihåg det nu, det blir så tjatigt med alla upprepningar.

Vilken son? I Bibeln står att Gud har flera söner, Adam bland annat...

Du kanske tänker ta upp 'den enfödde'?
Jesus är enfödd. Av Maria.
Men muslimer har en helt annan uppfattning av vad Messias är.

Enligt NT är Jesus Guds enfödde son. Allt annat, änglar, människor och hela universum skapades åt och genom honom.
Citera
2019-02-03, 10:32
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
jag kunde uppskatta skönheten och djupet redan i Mohammed Knut Bernströms svenska översättning. du verkar ha svårt att uppskatta sådant. jag kan bara beklaga.
Den boken har jag tittat i och kan säga av det lilla jag vet att det är ett ytterst skickligt och vackert hantverk. 'Översättningen' andemeningen och det svenska språket där är starkt och utvecklande för mig. Ska nog våga mig på att läsa kanske lite mer. Varför vet jag inte riktigt. Känns lite omtumlande. Väldigt speciell känsla infann sig under den tiden. Kompetent människa den där knuten
Med min mycket begränsade förståelse och förmåga säger jag det. Det kan jag göra.

Förstås har han' ju utgått ur originalet.
Senast redigerad av Ryggradslus 2019-02-03 kl. 10:38.
Citera
2019-02-03, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Vilka petitesser och obskyra detaljer menar du att jag hänvisade till?
Anser du det vara en petitess att koranen påstås vara rena rama sanningen och att en översättning samtidigt innehåller tydliga faktafel (som dessutom enligt arabiska källor visar sig förekomma i originaltexten)?

Ett tydligt exempel som av arabiska källor till och med framhålls som ett vetenskapligt genombrott för sin tid är ju frågan om den åtskiljande och oigenomträngliga barriären mellan saltvattenmassor och sötvattenmassor, trots att vetenskapen tydligt visar att det faktiskt inte alls är sant, utan bara en illusion.

ja, vattendelarversen, en sann vattendelare verkar det som. själv har jag inga problem med att acceptera att söt- och saltvatten är ganska tydligt uppdelade på jorden, och att gå vidare i min läsning, även om jag skulle önska en förklaring. kanske finns det en förklaring, som jag inte stött på än, kanske jag en vacker dag förstår versen bättre om min arabiska blir mer duglig till detta. i vilket fall tycker jag inte versen (eller verserna, jag tror detta påstående förekommer två eller kanske tre gånger i Koranen?) är en anledning för mig att sträcka på halsen och skrika att Koranen är lögnaktig.
Citera
2019-02-03, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Den boken har jag tittat i och kan säga av det lilla jag vet att det är ett ytterst skickligt och vackert hantverk. 'Översättningen' andemeningen och det svenska språket där är starkt och utvecklande för mig. Ska nog våga mig på att läsa kanske lite mer. Varför vet jag inte riktigt. Känns lite omtumlande. Väldigt speciell känsla infann sig under den tiden. Kompetent människa den där knuten
Med min mycket begränsade förståelse och förmåga säger jag det. Det kan jag göra.

Förstås har han' ju utgått ur originalet.

mycket speciell bok ja. Knut dog visst för några år sen.

av ditt inlägg att döma verkar du förståndigare än de flesta.

vadå utgått ur originalet förresten?
Citera
2019-02-03, 12:37
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
mycket speciell bok ja. Knut dog visst för några år sen.

av ditt inlägg att döma verkar du förståndigare än de flesta.

vadå utgått ur originalet förresten?
Koranen på originalspråket som den framställdes.
Vacker och laddad skrift ja.
Kul att du svarar mig som du gjorde.

Allt gott till Knut Bernströms person. Stor man om Han finns som en person. Stort sinne.

Jag vet inget om döden än att folk förändras och går bort'

Så han är inte längre verksam här som vi är nåtsånär? ♡

Jag vet väl inget om honom. Jag har svårt att tro det kan finnas så stora människor med min lilla tro. Men det gör det. Han tack vare. Vår fader.
Senast redigerad av Ryggradslus 2019-02-03 kl. 12:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in