Citat:
Ursprungligen postat av
Steinarr
"Fri vilja" är ju ett luddigt uttryck.
En person kan genom sin fria vilja välja att börja studera till pilot, men varför till just pilot och inte till psykolog? Jo, på grund av vem man är. Vad man känner är rätt.
Vissa vet vad de ska satsa på redan när de är 15 år medan andra inte riktigt vet vad de vill med livet förrän de är 30.
Vissa 18-åringar är lika mogna som 30-åringar. Vissa är inte redo för barn förrän de är 40+.
Varför? Jo, DNA.
En närstående till mig var med om en bilolycka på 70-talet. Han hade den dagen bestämt sig för att åka någonstans med sin kompis. De som satt i bilen som körde in i dem hade bestämt sig för att åka till någon typ av idrottsmatch. De hade kört i flera timmar innan de slutligen körde in min närståendes bil.
Kan man verkligen kalla detta för en slump? Visst kan man KALLA det hela för en slump att denna bil körde in i min närståendes bil i just det ögonblicket, men var det verkligen det? Både min närstående, hans kompis och personerna som satt i den andra bilen var ju på väg till olika platser genom sin fria vilja, en vilja som var baserad på vilka de var. Om man då menar att denna olycka var en slump så påstår man indirekt att vi människor inte har någon fri vilja.
Ja, detta skulle då kunna tyda på att ingenting som de hade gjort innan de bestämde sig för att ta bilen kunde ha blivit på något annat sätt heller. Det är här det blir väldigt kontroversiellt. Är allting faktiskt helt och hållet deterministiskt trots att man kan säga det finns en fri vilja? Alla människor har ju genom historien agerat baserat på sina tankar/känslor, som avgörs av vem man är.
Alla har ju ett unikt DNA som gör att vi har en unik hjärna som mognar i ett unikt mönster och hanterar information på ett unikt sätt. En "vilja" kan inte existera utan detta men allt detta behöver även en vilja för att komma till någon nytta.
Jag ser det som att fri vilja är avtryckaren och ammunitionen är vårat DNA. De kan inte fungera utan varandra även om den fria viljan är helt och hållet kontrollerad av vem man är. Sitt DNA.
jag vill gärna tro på frivilja men ja det måste ju samtidigt komma från något.....🤔🤔 ja tror inte att en tanke eller känsla bara kan ploppa upp i huvudet. jag kan inte bara få för mig att börja jobba på ett bageri utan att det var meningen att jag skulle kunna tänka så
en tanke eller känsla måste väl dyka upp pga vem man är? ja...dna.
angående din närstående så var min morfar med om en bilolycka för ganska många år sedan o det är något ja har grubblat över en tid. jag har tänkt och tänkt om han kunde ha undvikit kraschen på något sätt men när jag nu har läst om deterrminismn så funderar jag på om det verkligen gick att undvika... han valde ju att åka någonstans den dagen o han som han krockade med gjorde ju likadant.
det kan väl då inte ha varit en slump bara för att båda tänkte så...?? 🤔 deras tanke eller känsla dök ju upp av en anledning. att morfar överlevde var ju inte heller någon slump isåfall eftersom han som körde i den andra bilen inte hade fått för sig att köra ännu snabbare eller tänkte aldrig ens göra det...
det skulle isåfall betyda att ingenting som någonsin har hänt genom historien har varit en slump heller....utan pga hur människor varit? om alla bara följer sina tankar o känslor så borde ju alla hamna på en viss plats...??🤔 vissa blev dödade av en annan på ett slagfält, andra blev läkare och botade någon som sedan uppfann något viktigt,, andra hittade någonting som gjorde dom mäktiga.
alla hamnar på en viss plats beroende på vem man är.
då menar jag inte att alla e typ robotar.
det är man ju inte om man bara följer sina tankar o känslor. allt sker helt naturligt bara som en lång kedje reaction. jag kanske blir våldtagen ikväll när jag är ute o går. det är en skrämmande tanke men det vore inte någon slump. det är en del av denna kedjereaction.
det här har gett mig en tankeställare....