2008-11-18, 22:13
Medlem
Är Spice verkligen det underbara & lagliga cannabisalternativet som många syftar på? Det trodde jag också till en början men efter ha surfat runt lite och snappat upp lite information om det så verkar det något fuffens med detta lagliga alternativ till cannabis. Såvitt jag vet så frigör cannabis lyckoämen i hjärnan, och det är svårt att framställa en blandning av örter som ger en liknande effekt till detta utan att använda kemikalier.

Det finns ett ordspråk som passar in hära väldigt bra "Allting som är konstgjord är inte bra för kroppen", enligt mig så är Spice en konstgjord version av cannabis. Men det är ju somsagt konstgjort och jag tror inte det minsta på att Spice innehåller det som det sägs innehålla.

Detta är en analys av vad Spice innehåller (ursprungligen var denna analys på tyska, den är översatt och rättad med ett översättar program någorlunda bra):

--------------------------------------------------------------------------

Etylacetat

Detta ämne finns i lim och är ett lösningsmedel. Ämnet är också ansvarigt för limmets lukt. Många använder detta som berusningsmedel i Sydamerika. Konsumerar man detta rent så kan man förvänta sig en hjärnskada då detta används till att döda insekter.

3-metylbutanal
Detta är ett obehaligt doftande ämne, irriterar hud och ögon, irriterar även slemhinnan som gör så att man får en konstig känsla i halsen efter ha andas in detta ämne. Det har däremot inte visat sig vara giftigt, men ger man djur mycket höga doser av detta så visar det sig vara giftigt.

2-metylbutanal
Är en färglös vätska med stark doft. Det är mycket irriterande. I små doser används det till smaktillsättare i choklad och cigaretter.

1,2-propandiol
Detta ämne kallas också Propylenglykol. Detta är ett lösningsmedel som finns i alla tobaksvaror och används inom mejeriindustrin.

Toluen
Toulen orsakar enorma skador på hälsan. Speciellt då det går igenom luftvägarna (vid rökning av spice) så ökar risken för nerv-och njurskada. Inandning av detta ämne orsakar trötthet, sjukdomskänsla, sensoriska störningar, rörlighetsstörningar, och förlust av medvetandet. Vid inandning så blir ögonlocken "tunga" och man får en trötthetskänsla. Detta ämne är också irriterande för slemhinnor, ger en känsla av att någonting litet har fastnat i halsen.

Hexanal
Detta är en smaktillsättare som man använder i små mängder i tillexempel fruktjuice. Irriterar ögonen, andningsorganen och huden via inandning eller utsättning för det.

Cyklohexanon

Detta är en färglös klar vätska, påminner om aceton lukt. Detta är väldigt skadligt vid inandning och ger en känsla av yrsel, huvudvärk och illamående. Irriterar ögon, hud, och slemhinnor.

Heptanal
Irriterande vätska för ögonen, andningsorganen, och matsmältningsorganen. Kan hittas i målarfärg och beläggningar. Fortsatt användning leder till kroniska hälsoproblem.

Ethylhexanoat
Är en smaktillsats med en fruktig doft och används till de flesta naturliga smakerna.

--------------------------------------------------------------------------
Med tanke på att Spice innehåller dessa ämnen, hur farligt är det?
Det är väldigt farligt då det leder till allvarliga njur- och lever skador, andningsproblem, och skadar även hjärnan. Eftersom det finns ämnen som används i fläckborttagningsmedel i Spice så kan man förvänta sig en obotlig hjärnskada i form av Schizofreni. Spice påverkar lobotomicenter i hjärnan och är totalt livsfarligt.

Den obekväma sanningen är att Spice inte är en blandning av örter och växter, utan en blandning av kemikalier.

Källa: GC / MS-analys SPME-provtagning
Senast redigerad av jauza 2008-11-18 kl. 23:03.
Citera
2008-11-18, 22:19
Medlem
Alfons Åbergs avatar
"Etanol
Detta ämne utvinner man alkohol ifrån, och finns även i Spice. Detta bidrar till berusad känslan man får av Spice." säger bara:
Citera
Medlem
CoiloCs avatar
Herregud!

Det här låter ju helt sjukt, vem har kommit fram till detta och hur?
Har hela tiden misstänkt att Spice kan vara skadligt men inte i sådan här utsträckning...

Illa illa...
Citera
Medlem
WaRs avatar
Jo jag har hört att det går skitfint att röka etanol... Vore kul med lite källor på det du skriver, särskillt när du skriver att det är etanolen och aromämnena i spice som gör att man blir hög... Och att saker skulle vara dåliga för att de är "konstgjorda"

Har för mig att det aktiva ämnet i spice är en THC-analog.
Citera
Medlem
Intressant. Jag skulle gärna vilja ha källan till den analysen.
Citera
2008-11-18, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfons Åberg
"Etanol
Detta ämne utvinner man alkohol ifrån, och finns även i Spice. Detta bidrar till berusad känslan man får av Spice." säger bara:
Kemiexperter i Tyskland har gjort denna analysering, kunde inte översätta den så bra så det vart sådära!
Citera
2008-11-18, 22:23
Medlem
Alfons Åbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jauza
Kemiexperter i Tyskland har gjort denna analysering, kunde inte översätta den så bra så det vart sådära!

Skicka en länk till dina källor.
Citera
2008-11-18, 22:23
Medlem
Företagen (det finns ett antal) som tillverkar Spice ger aldrig namn eller kontaktinformation eftersom dem vet att dem utsätter folk för fara. Eftersom denna produkt är laglig så borde det väl inte vara några större problem att ge ut kontaktinformation?
Senast redigerad av jauza 2008-11-18 kl. 22:32.
Citera
2008-11-18, 22:24
Medlem
Citat:
Skicka en länk till dina källor.
http://translate.google.com/translat...-8&sl=de&tl=sv

Detta är den gamla rapporten, ska se om jag hittar den nya rapporten någonstans! Har den på datorn men vetinte vart.
Citera
2008-11-18, 22:26
Medlem
Ziltoids avatar
Jag skulle verkligen inte bli förvånad om det stämmer men skulle gärna ha mer källvisning.
Hade vi inte någon person med labb tillgång på Flashback för ett tag sen?

Har även hört ifrån kompisar som har missbrukat det att dom inte har mått bra efter några dagars puffande av Spice.

Och om det här stämmer måste det spridas.
Senast redigerad av Ziltoid 2008-11-18 kl. 22:28.
Citera
2008-11-18, 22:29
Medlem
C8H11Ns avatar
Oroväckande, låter nästan för illa för att vara sant.
Citera
2008-11-18, 22:31
Medlem
LiquidSwordss avatar
Citat:
"Etanol
Jo precis... reagerade också på det. Osmart värre..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in