2008-12-09, 20:03
Medlem
vickethemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkskin

Men... Hur onyttigt än spice kan tänkas vara, så tror jag inte det är värre än det mesta annat. Det finns ett risktagande med allt... Jag var hos en ny benknäckare häromdagen, och vi kom att snacka spajs då jag vet att han är mycket för cb. Han förtäljde mig att sådana här örtmixar är allt annat än nytt för hans del. Det var en period då han flyttade runt i asien då han på egen hand experimenterade med olika (naturliga) örter med liknande effekter som spice mfl. Han har nu inte prövat spice men sade att han inte var det minsta förvånad att olika örter kombinerat ger ett jäkla rus. Nej, så glöm det där med syntetiskt cb osv. Det är inget konstigt att en del örter och blad ger ett jäkla rus - därför har också nästan alla naturfolk använt sig av en eller annan variant.
Mycket bra skrivet! Håller med dej !
Citera
2008-12-09, 20:31
Medlem
Chamaica1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImmanuelFjant
Det beror nog på vilken cannabinoid det rör sig om, de har säkert ganska olika egenskaper. Men har de en profil liknande naturliga cannabinoider så är väl "farligheten" ungefär ekvivalent med cannabis. Dvs inte harmlösa men knappast några av de farligare drogerna heller.

Är inte de syntetiska cannabinoiderna ganska nya på marknaden? Då är det ju svårt att veta mycket om eventuella skadeverkningar. Men nu går ju atminståne att par att köpa så när man kommit fram till vilka som fungerar och hur de bäst skall användas så kommer nog marknaden att explodera, ge det ett par år bara. Och sen får vi se...
Citera
2008-12-09, 20:33
Medlem
Är inte detta för typiskt?
Man har upptäckt att "shit en massa ungdommar blir bänga på ett lagligt sätt, detta är inte bra!" Plus att nån focker tjänar säkert en fin slant på det.

Första saken man gör? Skrämselpropaganda

Sen att spice må vara rätt dassigt o överhypat är en annan sak men va fan, tar man överhuvudtaget ngt som gör en bäng så vet man att man löper en viss risk att få i sig skit, men man gör valet av att skita i det.

Tror att vad som än dyker upp i framtiden som nästa lagliga inne drog kommer få exakt samma avhyvling, precis som alla tidigare lagliga droger
Citera
2008-12-09, 20:57
Medlem
Illuzionzs avatar
Tror inte spice är mer skadligt än andra droger inom det området.. dock så känns det i alla fall så när man röker det. Men till saken jag tänkte komma till är att om det nu kommer en massa rapporter om att det är så farligt med alla dessa internet droger, ungdomarna vet inte vad dom stoppar i sig osv osv. Polisen och regeringen säger med andra många gånger att det är farligare än dom drogerna som är olagliga redan och som man hittar lätt på gatan. Dom säger det inte rakt ut men ni fattar.

Man borde ju tycka då att i alla fall vissa av dom här politikerna osv ska få upp ögonen och kanske börja fundera i en legalisering av t. ex Cb? Det är ett ämne som är beprövat sen lååång tid tillbaka och man vet att det inte skapar alla dessa skader som dom har försökt lura i oss sen 50-talet typ.

Grejen är att dom kan inte stoppa droger. Det är helt omöjligt för enligt mig är det nåt som människan mer eller mindre behöver.. varför skulle då annars så många världen över bruka nån typ av drog? Inräknat där är koffein och tobak. Nästan alla dricker ju, det är nästan så att folk tittar konstigt på en och tycker att den personen är en torrboll som inte gör det. Skulle t. ex Cb va lagligt kan jag lova att dom flesta skulle tända en holk åtminstone nån gång sådär.

Med reglering så skulle inte våra samhällen ha alla dessa problem med folk som beställer en massa pulver över nätet eller rökmixar och sen får man läsa om diverse saker på aftonhoran. Folk som tar överdoser, dör eller att dom har kommit in i ett nytt beroende som inte fanns förr. Föräldrar som oroar sig osv.

Skulle det vara lagligt så skulle ju dom flesta ta det alternativet istället för att kringgå alla lagar för att få ett lagligt rus, utan alkohol, men som då istället kanske infattar ett preparat som det nästan inte gjorts nån forskning på. Och föräldrar skulle inte behöva oroa sig lika mycket heller. Dom skulle istället veta mer av vad deras barn tar för nåt då det skulle vara reglerat och folk skulle veta vad det är och vad det innebär.
Citera
2008-12-09, 21:22
Medlem
Tag_Mans avatar
Bra att det kom upp. 14-15åriga moped/spice-gangsters borde tänkte till. Detta kan dock dröja några år.

Bra initiativ TS
Citera
2008-12-09, 22:06
Medlem
Pinkskins avatar
Ska jag vara helt ärligt tycker jag det är synd att så många ungdomar kastar sig över allt sådant här. En sak att en halvgubbe likt mig (41 fyllda) kan ta lite chanser med hälsan (jag vill inte bli allt för gammal ändå!). Framför allt kan jag tycka att det synd att man bedövar den ungdomstid man har - den kommer liksom aldrig igen! Tog själv ett DXM-preparat då jag var kring de 18 (Extuson hette hostmedicinen, och det var innan man visste så mycket om dxm). Slösade bort nästan ett helt år pga det flummet! Tappade önsketjejen... schabblade bort flera jättechanser faktiskt. Nå, gjort är gjort, men jag skulle önska att jag tog mitt förnuft till fånga mycket tidigare än vad jag nu gjorde. Pga dxm:et så är nästan ett helt år bara fog liksom.
Citera
2008-12-09, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkskin
Ska jag vara helt ärligt tycker jag det är synd att så många ungdomar kastar sig över allt sådant här. En sak att en halvgubbe likt mig (41 fyllda) kan ta lite chanser med hälsan (jag vill inte bli allt för gammal ändå!). Framför allt kan jag tycka att det synd att man bedövar den ungdomstid man har - den kommer liksom aldrig igen! Tog själv ett DXM-preparat då jag var kring de 18 (Extuson hette hostmedicinen, och det var innan man visste så mycket om dxm). Slösade bort nästan ett helt år pga det flummet! Tappade önsketjejen... schabblade bort flera jättechanser faktiskt. Nå, gjort är gjort, men jag skulle önska att jag tog mitt förnuft till fånga mycket tidigare än vad jag nu gjorde. Pga dxm:et så är nästan ett helt år bara fog liksom.

Jag säger exakt likadant fast om styrketräning o datorspelande. 13-16 kastade jag bort på datorspelande. 17-19 kastade jag bort på styrketräning. Jag ångrar det så sjukt mycket.

Poängen är att det inte bara är droger man kan kasta bort sitt liv på.
Citera
2008-12-09, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niceass
Om nu detta stämmer, och man har testat spice. Betyder det då att det kommer komma någon sorts "biverkning" inom några år, eller på en gång?
Som några av er skrivit hjärnskada i typ av schizofreni, visar det sig inom något år isf eller inom en snart framtid eller på en gång efter man har brukat drogen? Jag själv som har rökt spice 2-3 ggr, vad är risken för mig att det ska hända mig något?
HAHAHAHAHHAHAHAHAHHAHAAHAHAH

Ursäkta men var bara tvungen.
Citera
2008-12-09, 23:17
Medlem
Dess-s avatar
Ärligt talat.. ja tror inte de är sååå där jätte farligt, men en sak kan jag själv bekräfta, och de är att man får sjukt dåligt närminne utav spice, och de är långt ifrån enbart jag som tycker detta..

Sen så står de ju faktist på paketen [Not for human consumption!
undra varför?

Mvh // DeSs
Citera
2008-12-10, 00:25
Medlem
Xens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jauza
Är Spice verkligen det underbara & lagliga cannabisalternativet som många syftar på? Det trodde jag också till en början men efter ha surfat runt lite och snappat upp lite information om det så verkar det något fuffens med detta lagliga alternativ till cannabis. Såvitt jag vet så frigör cannabis lyckoämen i hjärnan, och det är svårt att framställa en blandning av örter som ger en liknande effekt till detta utan att använda kemikalier.

Det finns ett ordspråk som passar in hära väldigt bra "Allting som är konstgjord är inte bra för kroppen", enligt mig så är Spice en konstgjord version av cannabis. Men det är ju somsagt konstgjort och jag tror inte det minsta på att Spice innehåller det som det sägs innehålla.

Detta är en analys av vad Spice innehåller (ursprungligen var denna analys på tyska, den är översatt och rättad med ett översättar program någorlunda bra):

--------------------------------------------------------------------------

Etylacetat

Detta ämne finns i lim och är ett lösningsmedel. Ämnet är också ansvarigt för limmets lukt. Många använder detta som berusningsmedel i Sydamerika. Konsumerar man detta rent så kan man förvänta sig en hjärnskada då detta används till att döda insekter.

3-metylbutanal
Detta är ett obehaligt doftande ämne, irriterar hud och ögon, irriterar även slemhinnan som gör så att man får en konstig känsla i halsen efter ha andas in detta ämne. Det har däremot inte visat sig vara giftigt, men ger man djur mycket höga doser av detta så visar det sig vara giftigt.

2-metylbutanal
Är en färglös vätska med stark doft. Det är mycket irriterande. I små doser används det till smaktillsättare i choklad och cigaretter.

1,2-propandiol
Detta ämne kallas också Propylenglykol. Detta är ett lösningsmedel som finns i alla tobaksvaror och används inom mejeriindustrin.

Toluen
Toulen orsakar enorma skador på hälsan. Speciellt då det går igenom luftvägarna (vid rökning av spice) så ökar risken för nerv-och njurskada. Inandning av detta ämne orsakar trötthet, sjukdomskänsla, sensoriska störningar, rörlighetsstörningar, och förlust av medvetandet. Vid inandning så blir ögonlocken "tunga" och man får en trötthetskänsla. Detta ämne är också irriterande för slemhinnor, ger en känsla av att någonting litet har fastnat i halsen.

Hexanal
Detta är en smaktillsättare som man använder i små mängder i tillexempel fruktjuice. Irriterar ögonen, andningsorganen och huden via inandning eller utsättning för det.

Cyklohexanon

Detta är en färglös klar vätska, påminner om aceton lukt. Detta är väldigt skadligt vid inandning och ger en känsla av yrsel, huvudvärk och illamående. Irriterar ögon, hud, och slemhinnor.

Heptanal
Irriterande vätska för ögonen, andningsorganen, och matsmältningsorganen. Kan hittas i målarfärg och beläggningar. Fortsatt användning leder till kroniska hälsoproblem.

Ethylhexanoat
Är en smaktillsats med en fruktig doft och används till de flesta naturliga smakerna.

--------------------------------------------------------------------------
Med tanke på att Spice innehåller dessa ämnen, hur farligt är det?
Det är väldigt farligt då det leder till allvarliga njur- och lever skador, andningsproblem, och skadar även hjärnan. Eftersom det finns ämnen som används i fläckborttagningsmedel i Spice så kan man förvänta sig en obotlig hjärnskada i form av Schizofreni. Spice påverkar lobotomicenter i hjärnan och är totalt livsfarligt.

Den obekväma sanningen är att Spice inte är en blandning av örter och växter, utan en blandning av kemikalier.

Källa: GC / MS-analys SPME-provtagning

Har inte orkat läsa igenom tråden.
1. För det första finns det inga kolväten som slutar på "-anal" utan det är "-anol". Alltså heptanol, hexanol, 2-metylbutanol osv. De flesta kemikalier har inte en utan flera användnings och verkningsområden beroende på vad de blandas med.

2. Det finns inget som pekar på att en typ av hjärnskada skulle ge upphov till Schizofreni.

3. Det finns inget som heter lobotomicenter i hjärnan. Lobotomi är som de flesta kanske vet en gammal behandlingsmetod mot mentalsjukdomar som gick ut på utföra kirurgi i hjärnan och skära av nervbanor i pannloben.

4. Alla växter innehåller kemikalier.
Citera
2008-12-10, 00:30
Medlem
Sandozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xen
Har inte orkat läsa igenom tråden.
1. För det första finns det inga kolväten som slutar på "-anal" utan det är "-anol". Alltså heptanol, hexanol, 2-metylbutanol osv. De flesta kemikalier har inte en utan flera användnings och verkningsområden beroende på vad de blandas med.

2. Det finns inget som pekar på att en typ av hjärnskada skulle ge upphov till Schizofreni.

3. Det finns inget som heter lobotomicenter i hjärnan. Lobotomi är som de flesta kanske vet en gammal behandlingsmetod mot mentalsjukdomar som gick ut på utföra kirurgi i hjärnan och skära av nervbanor i pannloben.

4. Alla växter innehåller kemikalier.

Visst fan finns det heptanal, hexanal och 3-metylbutanal?

och visst fan trollar ts...

det är väl allom bekant att örtmixarna är syntetiska cannabinoider?
Senast redigerad av Sandoz 2008-12-10 kl. 00:33.
Citera
2008-12-10, 01:28
Medlem
Pinkskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandoz
Visst fan finns det heptanal, hexanal och 3-metylbutanal?

och visst fan trollar ts...

det är väl allom bekant att örtmixarna är syntetiska cannabinoider?

Enbart en teori som tycks utgå från att en samling örter i nogrann blandning inte kan ge ett jäkla rus och att t ex Spice har cannabisliknande effekt. Tänk kratom - som har ett närmast identiskt rus med kodeinets, detta trots att kratom inte alls kommer från vallmon. Crazy...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in