2008-12-02, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
Hej allesammans, svårplacerad tråd, men jag känner att jag vill få ur mig ett udda tankespöke jag har haft i hela mitt liv.

Som rubriken lyder; i slutet av varje skolår så fylls tredjegymnasiare av glädje och lycka, jag talar om studenten, ett traditionellt arrangemang som alla verkar älska. Alla förutom jag.

I hela mitt liv har jag gått och fyllts av avsky vid blotta tanken på studenten och allt som har med den att göra. Detta kan låta lite märkligt för dem som måhända läst mina inlägg, då jag inte hymlat med att jag är traditionalist, som ser ett stort värde i valborgs, jul- och midsommarfirande m.m.

Studenten är (tillsammans med min egen födelsedag, om än inte i alls lika stark motvilja...) dock ett undantag.

Studeneten och allt som har med det att göra äcklar mig. Glädjen gör mig illamående, och jag finner hela arrangemanget - allt ifrån föräldrarnas skyltar på studenternas barndom till festligheterna efteråt - motbjudande. De vidriga vita kläderna och den vidriga lilla studentmössan är direkt frånstötande och framkallar för mig seriöst illamående och oförklarlig ilska, själva glädjen som för alla andra är så påtaglig fyller mig med äckelkänslor.

För att inte tala om den genomvidriga och förhatliga "...För vi har tagit studenten, fyfan vad vi är bra..." sick19

Jag vet inte varför jag känner såhär, har inget logiskt argument att framföra, det enda jag vet är att studenten fyller mig med äckel och hat.

Jag vet att det låter helt sjukt, men det är såhär det ligger till. Vad har ni för kommentarer kring detta, jag antar, minst sagt udda tankespöke. Någon som har någon förklaring till varför jag känner såhär.

Mvh

Hur är det med studentmottagningar?

http://www.youtube.com/watch?v=14mB-AYe6Tk
Citera
2008-12-02, 19:40
Medlem
Pho3nix-s avatar
Jag tycker hela student firandet i Sverige är extremt löjlig, då det inte är ett dugg svårt att bli student. Jag gick gymnasiet i Sverige och ville bara att studentdagen dagen skulle vara över. Var helt slut efter hela engagemanget.

Annat är det i Finland dock, där man känner att man har verkligen kämpat för den där vita mössan.
Citera
2008-12-02, 19:41
Medlem
Jag hatar studenter, helst vill jag döda dom. Men jag vill inte bli känd som en studentmördare. Det bäddar bara för problem känns det som.

Här är en fin tråd i ämnet, startat av mig.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=683721
Citera
2008-12-02, 20:28
Medlem
Det värsta med studenten är Vi har tagit studenten-låten. Den är hemsk. Man är inte bra för att man har tagit studenten, man är högst medelmåttig. Alla föräldrar och bekanta agerar som om det vore en stor grej att ta studenten, själv förstod jag inte riktigt vad det stora var.
Citera
2008-12-03, 00:38
Jag hatar också studenten...
Jag tog studenten när jag mådde som sämst, med bl.a social fobi, paranoia & depression. Gick NV o då var det självklart att man skulle studera vidare. Men i mitt fall tänkte jag inte på nått... Bara att springa ut från skolan o med fasa ta emot blommor, plakat o kransar från anhöriga o vänner. Jag kände sån paranoia, så det går inte att beskriva... En vän till mig sa att jag såg rädd ut, när jag kom där med min klass. Det är väl det minsta man kan säga.

Jag var så orolig, att jag tvingades söka psykiatrisk hjälp därefter. Inte pga. studentfesten, men pga. att "vad ska jag göra nu?"

Så nu får jag ångest varje gång det är studentfest i stan, o folk åker på flak, m.m.
Citera
2008-12-03, 01:01
Medlem
Ezzelinos avatar
"Ta studenten" är verkligen en löjlig och motbjudande ceremoni, jag förstår mycket väl att hela spektaklet väcker starka äckelkänslor. Jag vägrade delta i något jävla stojande, vad skulle det vara att fira egentligen? Masshysteri, falsk optimism, konformism, amerikanisering och hjärndödhet - sådant är detta "ta studenten"-tjafs, och det tycks bli värre för varje år, så vitt jag förstår.
Känslan jag hade när jag "tog studenten", utan att delta i annat än det allra mest nödvändiga för att undvika onödig uppståndelse, är nog ungefär den jag skulle ha om jag tvangs närvara på ett sådant evenemang i dag - dvs. något slags blandning av tristess, melankoli, misantropi, munter ondska och dunkel olust.
"Ni fattar ju fan i mig ingenting, bortskämda satans kuksugare och brackor, vilket hyckleri och slöseri med tid...Absurt! Groteskt! Ovärdigt! Och ingen sprit bjuds det på heller... " Någonting sådant skulle jag nog tänka.
Citera
2008-12-03, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
"Ta studenten" är verkligen en löjlig och motbjudande ceremoni, jag förstår mycket väl att hela spektaklet väcker starka äckelkänslor. Jag vägrade delta i något jävla stojande, vad skulle det vara att fira egentligen? Masshysteri, falsk optimism, konformism, amerikanisering och hjärndödhet - sådant är detta "ta studenten"-tjafs, och det tycks bli värre för varje år, så vitt jag förstår.
Känslan jag hade när jag "tog studenten", utan att delta i annat än det allra mest nödvändiga för att undvika onödig uppståndelse, är nog ungefär den jag skulle ha om jag tvangs närvara på ett sådant evenemang i dag - dvs. något slags blandning av tristess, melankoli, misantropi, munter ondska och dunkel olust.
"Ni fattar ju fan i mig ingenting, bortskämda satans kuksugare och brackor, vilket hyckleri och slöseri med tid...Absurt! Groteskt! Ovärdigt! Och ingen sprit bjuds det på heller... " Någonting sådant skulle jag nog tänka.

Bästa inlägget man läst på länge!
Citera
2008-12-03, 02:07
Medlem
Gettis avatar
Haha hatar också studenten!
Kanske att "ta studenten" skulle ses lite mer seriöst och ärofyllt om man inte firade genom att förlöjliga hela skiten stupfull på ett traktorflak sen?! Visar ju bara vilket jävla lattjo lajban Sverige har blivit när det gäller utbildning...
Citera
2008-12-03, 02:28
Medlem
Xerxesbrothers avatar
Jag kan inte hålla med.
Studenten var riktigt roligt och en helt perfekt dag.

Är man unik för att man tar studenten? - Nej.

Däremot var det (för mig) en dag fylld av lättnad, glädje, trevligt sällskap och mycket alkohol

Om jag fick göra om den dagen skulle jag göra det, tveklöst.
Citera
2008-12-03, 02:37
Medlem
casdeffs avatar
Det kan ha att göra med var man bor. Jag kommer från Lund som är allmänt känd för att vara en studentstad och där är det typ obligatoriskt med lycka när man tar studenten. Kände mig verkligen fri när jag gick ut, men sedan blir man också lite skadad när man bor i en sådan stad. Tänker mest på att när man är uppväxt i en akademisk stad och ens föräldrar är akademiska känner man sig nästan tvungen att studera vidare och det skall jag göra till våren Jippii!
Citera
2008-12-03, 02:40
Medlem
ascHacks avatar
Okej att man hatar "studenten", men att bara äta en god middag med släktingar och sedan tacka för sig och gå till sängs är ju löjligt. Vad är grejen med personer som kör med sådana individuella protesteringar? Ni känner er säkert mycket mognare än alla andra som tar studenten, men alla kommer att komma ihåg er som riktiga tråkgökar.
Citera
2008-12-03, 05:30
Medlem
Kände precis som ni att det mest var ångest med den dagen. Så jag sov till 14 och gav tillbaks studenpresenterna. Inte tänkt så mycket på den dagen sen dess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in