• 1
  • 2
2008-12-02, 17:37
Medlem
Lantbruks avatar
Hej allesammans, svårplacerad tråd, men jag känner att jag vill få ur mig ett udda tankespöke jag har haft i hela mitt liv.

Som rubriken lyder; i slutet av varje skolår så fylls tredjegymnasiare av glädje och lycka, jag talar om studenten, ett traditionellt arrangemang som alla verkar älska. Alla förutom jag.

I hela mitt liv har jag gått och fyllts av avsky vid blotta tanken på studenten och allt som har med den att göra. Detta kan låta lite märkligt för dem som måhända läst mina inlägg, då jag inte hymlat med att jag är traditionalist, som ser ett stort värde i valborgs, jul- och midsommarfirande m.m.

Studenten är (tillsammans med min egen födelsedag, om än inte i alls lika stark motvilja...) dock ett undantag.

Studeneten och allt som har med det att göra äcklar mig. Glädjen gör mig illamående, och jag finner hela arrangemanget - allt ifrån föräldrarnas skyltar på studenternas barndom till festligheterna efteråt - motbjudande. De vidriga vita kläderna och den vidriga lilla studentmössan är direkt frånstötande och framkallar för mig seriöst illamående och oförklarlig ilska, själva glädjen som för alla andra är så påtaglig fyller mig med äckelkänslor.

För att inte tala om den genomvidriga och förhatliga "...För vi har tagit studenten, fyfan vad vi är bra..." sick19

Jag vet inte varför jag känner såhär, har inget logiskt argument att framföra, det enda jag vet är att studenten fyller mig med äckel och hat.

Jag vet att det låter helt sjukt, men det är såhär det ligger till. Vad har ni för kommentarer kring detta, jag antar, minst sagt udda tankespöke. Någon som har någon förklaring till varför jag känner såhär.

Mvh
Senast redigerad av Lantbruk 2008-12-02 kl. 17:39.
Citera
2008-12-02, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
Hej allesammans, svårplacerad tråd, men jag känner att jag vill få ur mig ett udda tankespöke jag har haft i hela mitt liv.

Som rubriken lyder; i slutet av varje skolår så fylls tredjegymnasiare av glädje och lycka, jag talar om studenten, ett traditionellt arrangemang som alla verkar älska. Alla förutom jag.

I hela mitt liv har jag gått och fyllts av avsky vid blotta tanken på studenten och allt som har med den att göra. Detta kan låta lite märkligt för dem som måhända läst mina inlägg, då jag inte hymlat med att jag är traditionalist, som ser ett stort värde i valborgs, jul- och midsommarfirande m.m.

Studenten är (tillsammans med min egen födelsedag, om än inte i alls lika stark motvilja...) dock ett undantag.

Studeneten och allt som har med det att göra äcklar mig. Glädjen gör mig illamående, och jag finner hela arrangemanget - allt ifrån föräldrarnas skyltar på studenternas barndom till festligheterna efteråt - motbjudande. De vidriga vita kläderna och den vidriga lilla studentmössan är direkt frånstötande och framkallar för mig seriöst illamående och oförklarlig ilska, själva glädjen som för alla andra är så påtaglig fyller mig med äckelkänslor.

För att inte tala om den genomvidriga och förhatliga "...För vi har tagit studenten, fyfan vad vi är bra..." sick19

Jag vet inte varför jag känner såhär, har inget logiskt argument att framföra, det enda jag vet är att studenten fyller mig med äckel och hat.

Jag vet att det låter helt sjukt, men det är såhär det ligger till. Vad har ni för kommentarer kring detta, jag antar, minst sagt udda tankespöke. Någon som har någon förklaring till varför jag känner såhär.

Mvh
hur gammal är du? om du själv upplevt den kan det vara så att du hatar att de är så glada att "börja livet". De har en massa drömmar och du kanske inte känner att du har uppfyllt dina som du hade efter att du själv tog studenten...
Citera
2008-12-02, 17:48
Medlem
Ravenholms avatar
Det ligger ju rätt nära till hands att tänka sig att du upplevde något otrevligt i samband med att du själv blev student (om du nu blev det?) och att du förknippar fenomenet med det. Varje år påminns du om det där trista, och eftersom folk ofta är så glada då känner du dig bitter inombords.
Citera
2008-12-02, 17:51
Medlem
kopparsulfats avatar
tyckte studenten var riktigt jävla hardcore skönt. inget jävla fjollande på gymnasiet. Fyfan vilka tider. jag tänker på uppsats efter derivata efter reaktionsformler, grafer, miljökunskap

PAIN
Citera
2008-12-02, 18:09
Medlem
GanjaFarfars avatar
Nån klarade visst inte skolan, stackare..
Citera
2008-12-02, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenholm
Det ligger ju rätt nära till hands att tänka sig att du upplevde något otrevligt i samband med att du själv blev student (om du nu blev det?) och att du förknippar fenomenet med det. Varje år påminns du om det där trista, och eftersom folk ofta är så glada då känner du dig bitter inombords.

Håller med ovanstående. Du upplevde väl något otrevligt vid eller runt din eller någon annans student. Eller så kanske du helt enkelt inte kom in på gymnasiet!
Citera
2008-12-02, 18:37
Medlem
Henrik Sordins avatar
TS, jag känner precis som du! Jag är uppvuxen i en av Sveriges "studentstäder" och jag har också känt ett stort hat mot allt studentfirande varje år. Jag gick naturvetenskap på gymnasiet och jag fick bra betyg, så därifrån kan inte hatet komma. Det är bara någonting med skyltarna, de blomsterbeklädda lastbilsflaken, studentmössorna och ramsorna som är så fruktansvärt motbjudande.

När jag tog studenten vägrade jag åka lastbilsflak och slå runt hela nätter på diverse studentfester. Dock hade jag studentmössa och bjöd mina närmaste vänner på en härlig middag, det var ju trots allt början av något nytt.

Jag har alltid resonerat såhär: studenten är formellt avskaffad då vi inte skriver studentexamen längre, alltså är inte studenten något man "klarar av", utan man har i princip suttit av tre år till i skolbänken. Att studenten är milstolpen för att man äntligen är fri stämmer ju inte heller för större delen av studenterna har åtskilliga år kvar i högskola/universitet. Logiken säger mig att det finns fler anledningar att fira slutet av grundskolan - slutet av den obligatoriska skolgången?
Citera
2008-12-02, 18:38
Medlem
2mass avatar
Citat:

Haha, hatar den också! Som om det skulle vara något märkvärdigt, i stort sett alla tar ju studenten, men visst ni är ju så speciella
Det blir lite komiskt när man senare ser någon av de som sjöng/skrek detta och överhuvudtaget firade studenten som om det vore något fantastiskt jobba i kassan på ica eller ha något annat skitkneg. Vad tänkte dom egentligen? "yes nu kan jag äntligen jobba med det jag alltid drömt om, inte bara på helger och lov"

En annan grej som jag störde mej på var när alla skulle skriva i varandras mössor. Jag undvek i möjligaste mån att skriva i personers mössor som jag knappt ens hade pratat med under de knappa 3 åren, men så insisterade vissa ändå på att man skulle byta mössor och skriva, skrev själv bara "lycka till" eller "ha ett bra liv" i deras mössor men när man sedan tittade i sin egen mössa hade den personen också bara skrivit liknande, varför då insistera på att skriva överhuvudtaget?

Många andra saker som jag störde mej på också men orkar inte skriva mer.
Citera
2008-12-02, 18:45
Medlem
Haha jag hatar den också. Jag hatade den medan jag tog den också. Hatade att stå på flaket. Hatar speciellt tjejerna av nån anledning. I somras satt det ett gäng tjejer i tunnelbanevagnen och sjöng allt vad dom orkade "Fyfan va vi e braa!" Ville bara radera dom från jorden.
Citera
2008-12-02, 19:05
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:

Mvh

Som jag ! För mig var studenten bara skitmkt ångest, är inget minne alls för mig.
Citera
2008-12-02, 19:06
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrawberryWhite
Haha jag hatar den också. Jag hatade den medan jag tog den också. Hatade att stå på flaket. Hatar speciellt tjejerna av nån anledning. I somras satt det ett gäng tjejer i tunnelbanevagnen och sjöng allt vad dom orkade "Fyfan va vi e braa!" Ville bara radera dom från jorden.

hehehehehehehe
Citera
2008-12-02, 19:23
Medlem
Lantbruks avatar
Tack för svaren.

Återkommer med svar imorgon.

Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera