Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2008-12-04, 23:34
Medlem
Troligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ]CraP}
Jo, plast är ju precis ett sånt material som laddar upp sig, så där har du fel.
Anledningen till att man inte ska blåsa på fläktar är att om dom kommer upp i för höga varv så skär lagrena.

Därav så använder man gummi istället. Fläktarna laddar upp om dom börjar snurra. Tror aldrig någon har dött av övervarv. Urladdning sker ju ganska isolerat när man kommer åt något. Man måste ha lite distans. En annan bra grej kan ju vara tryckluft på burk eller om man har en kompressor.
Citera
2008-12-04, 23:39
Medlem
]CraP}s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troligt
Därav så använder man gummi istället. Fläktarna laddar upp om dom börjar snurra. Tror aldrig någon har dött av övervarv. Urladdning sker ju ganska isolerat när man kommer åt något. Man måste ha lite distans. En annan bra grej kan ju vara tryckluft på burk eller om man har en kompressor.

Gummi är också en isolator... Du menar att fläktarna fungerar som generatorer när man blåser på dom?

Tryckluft på burk är bra mycket bättre än att dammsuga.
Citera
2008-12-05, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troligt
Så vitt jag vet så är det lugnt så länge inte tex en fläkt börjar röra sig. Dammsugaren är ju av plast eller gummi, dvs inget som laddar upp sig. Men sen så gäller det att hålla tungan rätt i munnen
Hur tänker du nu? Plast har en ypperlig förmåga att ladda upp sig. Har du inte fått leka med en plaststav och ett kattskinn i grundskolan?
Damsug aldrig någonsin datorn. Tryckluft är mycket bättre.
Citera
2008-12-05, 16:37
Medlem
Probelimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lange
Min fläkt har i princip slutat fungera.
Laddade hem SpeedFan, och fick fram följande;
HD0: 48C
Temp1: 80C
Core: 85C

Detta är väl inte särskillt normalt?
Sedan undrar jag hur jag kan ställa in fläkt-hastigheten i SpeedFan? Hittar ingen sån funktion.

Jag har en HP Pavilion ze2000 och på deras hemsida finns det inga drivrutiner till moderkortet eller chipset och vad jag har förstått så kan man ändra fläktens hastighet via dom?
inte normalt för fem öre. Temp1 bör ligga på 30-60c ungefär idle
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in