Citat:
Ursprungligen postat av MalariaMyggan
Åh gud, jag befarar att tråden kommer utvecklas till en oändlig kavalkad av pseudovetenskap, känsloargument och ren idioti.
För att spara massa tid och bandbredd skall jag summera vad tråden kommer utmynna i:
"Intelligens är för brett för att kunna mätas."
"Man kan inte mäta intelligens i IQ-test"
"IQ-tester mäter bara att man är duktig på att göra själva testet, inget annat"
"Men är det inte viktigare att man är bra socialt?"
"Det är så att vi har multipla intelligenser så alla kan vara bra och dåliga på sitt sätt, egentligen är livet ett nollsummespel där alla är lika *fluff fluff, rosa kaniner, utopi*" (tacka dumjäveln Howard Gardner för denna villfarelse)
"Min oerhört höga intelligens gör mig olycklig buäääää, det är bättre att vara dum"
"Men vad är då intelligens, en del jag känner var jätte bra i skolan men saknar helt djup som person, är de verkligen intelligenta då?"
Alla inlägg rörandes CHC, generell intelligens och psykometrisk forskning kommer kategoriskt att ignoreras.
Känn er träffade ni som tänkte skriva i tråden.
Skönaste, klockrenaste och vettigaste inlägget jag läst på år och dar i psykologi forumet. En fullständigt fenomenal summering av vad jag själv insåg skulle komma i långa rader i denna tråd.
Jag anser personligen att med dagens språk, terminologi och relativt låg kunskapsnivå gällandes intelligensen så kan man helt enkelt inte veta exakt vad intelligens är eller vad som gör en person intelligent. Jag vet heller inte om jag själv är intelligent, jag vet dock att
jag anser mig vara intelligent i förhållande till majoriteten av de människor jag stöter på - det behöver dock inte överhuvudtaget betyda att jag faktiskt är intelligent.
Dessutom tror jag att man i princip kan "känna" (om det är en undermedveten vibb eller en förmedveten tolkning av personen vet jag inte) vilken intelligensnivå en person ligger på i förhållande till en själv genom att casual prata med honom/henne i 5 minuter. Intressant är att språket är irrelevant sålänge båda förstår varandra.