2010-07-12, 20:59
Medlem
Intelligens är "förmågan att överleva".
Citera
2010-07-12, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrsaMajor
Ett problem när man ska diskutera vad intelligens är för något är att det är ett så positivt värde-laddat ord. När man kallar någon viss mental förmåga för en form av intelligens, så menar man egentligen att den där mentala förmågan är en bra sak att ha, t.ex. genom att kalla förmågan att förstå och hantera känslor för "emotionell intelligens".

Det vore bättre om man hade en smal definition av ord. Låt "intelligens" beteckna förmågan att lösa logiska problem (eller något liknande), och använd inte ordet i något värderings-krig.
Håller helt och hållet med. Men varför inte definiera "intelligens" såsom generell intelligens, myntat av Spearman för nästan hundra år sedan. Mycket forskning tyder idag på att det faktiskt finns en form av generell intelligens. Brodmannområde 10 tros spela den centrala rollen för den generella intelligensen. Just detta område vill jag också koppla till den centralexekutiva enheten som är mycket involverat i arbetsminnet. Det sistnämnda är en gissning, som jag inte tror är helt okvalificerad iallafall.
Citera
2010-07-13, 06:27
Medlem
1.
förstånd, begåvning, tankeförmåga, skarpsinne; förmåga till tänkande och analys.
2.
mått på en individs tanke- och analysförmåga efter utförd intelligenstest.
3.
jmf 1& 2
Citera
2010-07-13, 10:18
Medlem
ceterus avatar
Intelligens går inte att mäta på ett rättvist sätt, antingen via IQtester som mensas där det är logiska följder som gör hela testet, många får aldrig chansen till att visa sin potential då de inte är "intelligenta" enligt t.ex. Mensa, även fast de är riktigt intelligenta. Det finns neurologiska hinder som försvårar när det gäller matematik och logiska mönster/strukturer, innebär det att alla med detta hinder är ointelligenta? NEJ är svaret, därför är det inte moraliskt försvarbart (if you will) eller ens effektivt att dela in folk i dessa fack där riktig intelligens inte spelar någon roll alls. Väldigt många med stor potential erkänns aldrig och därför fallerar hela konceptet med Mensa, att främja intelligens och utveckling.

Om det finns något sätt att beräkna generell intelligens så skulle det vara ett bra sätt att hitta intelligens, men det måste finnas olika nivåer och varianter av testerna för att hitta en generell intelligens hos de flera olika personlighetstyperna.

Att bara använda IQ som beräknas via ett väldigt enkelspårigt test är bara korkat känner jag.
Citera
2010-07-13, 12:55
Medlem
zappzapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nevermindz
IQ-test mäter intelligens. IQ är det resultatet man får av ett IQ-test. Alla IQ-test har inte 100% validitet.
Har något IQ-test 100%ig validitet egentligen? För att uppnå en så hög validitet som möjligt bör man använda sig av flertalet test för att få ut ett "svar" som är ett medelvärde av de olika testen.
Sen är ju diskussionen kring IQ och intelligenstest otrolig intressant. Vems definitioner man bör använda, vilka intelligenser man avser osv.
Citera
2010-07-13, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceteru
Att bara använda IQ som beräknas via ett väldigt enkelspårigt test är bara korkat känner jag.
Är tester såsom WAIS också enkelspårigt, trots att det mäter ett flertal olika kognitiva funktioner? Hur tycker du att intelligens ska mätas?
Citera
2010-07-13, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zappzapp
För att uppnå en så hög validitet som möjligt bör man använda sig av flertalet test för att få ut ett "svar" som är ett medelvärde av de olika testen.
Resultat på bra standardiserade intelligenstester beskriver redan någon form av medelvärde från resultat på tester av diverse kognitiva funktioner. Så i princip är det vad du efterfrågar som mäts redan.
Citera
2010-07-13, 13:11
Medlem
ceterus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engl
Är tester såsom WAIS också enkelspårigt, trots att det mäter ett flertal olika kognitiva funktioner? Hur tycker du att intelligens ska mätas?

WAIS är om något inte speciellt enkelspårigt, men på ett sätt tycker jag inte att det fungerar när man hävdar "det här är intelligens". För vad det är så är det bra mycket bättre än Mensas IQtest, ett intelligenstest. Mensas IQtest är "rätt sorts intelligens" enligt dem, all I'm saying.

Jag vet nog inte om jag har någon bättre lösning själv, men social interaktion, problemlösning, logiska följder, matematik, lingvistik som språk och litteratur, musik och hur en människa resonerar och argumenterar. De här delarna tror jag skulle kunna visa ett ungefär på en generell intelligens, då alla delarna är väldigt vanliga i det vardagliga livet.
Citera
2010-07-13, 13:30
Medlem
Citat:
WAIS är om något inte speciellt enkelspårigt, men på ett sätt tycker jag inte att det fungerar när man hävdar "det här är intelligens". För vad det är så är det bra mycket bättre än Mensas IQtest, ett intelligenstest. Mensas IQtest är "rätt sorts intelligens" enligt dem, all I'm saying.
De allra flesta intelligenstester utformas så att de försöker mäta den generella intelligensen så bra som möjligt. FRT (testet Mensa använder) har näst intill lika hög korrelation med g som WAIS och RPM. Så oavsett om du får din IQ uppmätt till 130 vid FRT, RPM eller WAIS så beskriver de samma sak. Därmed tycker jag att du gör ett felaktigt antagande då du hävdar att Mensa hävdar att dom mäter "rätt sorts intelligens".
Citera
2010-07-13, 13:47
Medlem
ceterus avatar
Citat:
De allra flesta intelligenstester utformas så att de försöker mäta den generella intelligensen så bra som möjligt. FRT (testet Mensa använder) har näst intill lika hög korrelation med g som WAIS och RPM. Så oavsett om du får din IQ uppmätt till 130 vid FRT, RPM eller WAIS så beskriver de samma sak. Därmed tycker jag att du gör ett felaktigt antagande då du hävdar att Mensa hävdar att dom mäter "rätt sorts intelligens".

Men de mäter ju bara efter logiska följder och dylikt, i deras tester. Det är bara dessa som de tar in, d.v.s. folk med över 131+ i IQ. Jag vet många människor som är smartare än flera med högt IQ enligt Mensa, men de platsar inte i Mensa och får inte bidra till den tekniska utvecklingen på samma sätt, för att de inte har "rätt sorts intelligens", det är så jag menar.
Citera
2010-07-13, 13:49
Medlem
Citat:
Men de mäter ju bara efter logiska följder och dylikt, i deras tester. Det är bara dessa som de tar in, d.v.s. folk med över 131+ i IQ. Jag vet många människor som är smartare än flera med högt IQ enligt Mensa, men de platsar inte i Mensa och får inte bidra till den tekniska utvecklingen på samma sätt, för att de inte har "rätt sorts intelligens", det är så jag menar.
Mensa accepterar inte enbart FRT. Be dessa intelligenta människor ta WAIS eller annat godtyckligt intelligenstest.
Citera
2010-07-13, 13:55
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
WAIS mäter inte bara logiska följder (om det nu är det du menar).

Citat:
Dock kan man statuera att FRT i princip mäter generell intelligens då korrelationskoefficienten till g är så pass nära 1.
Vad korrelerar generell intelligens med då?...
Citera
iq

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in