Citat:
Ursprungligen postat av Jacuuben
(ursäktar om tråden är felpostad)
Som rubriken lyder.
1. Vad är definitionen av intelligens?
2. Vad är IQ?
3. Skillnaden mellan IQ och intelligens?
Ofta när jag hör orden "intelligent och IQ" förknippar jag det med att vara allmänbildad? Är det fel?
Har du googlat något av dem?
Jag anser att intelligens är processeringen och utnyttjandet av information och sinnesintryck.
Kunna använda sig av information och intryck för att skapa abstraktioner och resonera kring ämnen och tankar. Man associerar och problemlöser undermedvetet och medvetet.
Ber om ursäkt om folk ogillar länkar, men länkar till wikipedia (ens kollat där innan du startade en tråd?)
Wikipedia säger;
http://sv.wikipedia.org/wiki/Intelligens
IQ står för Intelligenz-Quotient eller Intelligence Quota (Även hört intellektkvot på svenska)
Det finns tre skalor av IQ, Wechslerskalan, Stanford-Binetskalan och Cattellskalan.
finns även att läsa om här
http://sv.wikipedia.org/wiki/Intelligenskvot
Man kan ha hög IQ utan att vara speciellt intelligent och vice versa. IQ kan väl ses som potentialen för en viss sorts intelligens, ofta logiska följder och liknande antar jag.
Finns olika sorters intelligens, allt ifrån social intelligens där man läser av andra människor väldigt bra och baserar sina ageranden kring det till logiskt/kritisk intelligens där man är rationell kring ett ämne och lyfter fram logiska slutsatser.
T.ex., vissa människor kan räkna ut extrema mattetal i huvudet som andra behöver miniräknare eller papper och penna för att klara samtidigt som de är väldigt dåliga på att tolka kroppsspråk.
Finns lingvistisk intelligens där man har en fallenhet för språk och bra på att tolka tal och urskilja skillnader i uttal osv och kan på så sätt avgöra hur en person mår etc etc etc.
Väldigt djupt ämne, finns oerhört mycket att läsa om. Allt det här kom rakt från mitt huvud så det är inte säkert att allt stämmer.
Ingen aning om vad jag har för IQ, men jag anses "smartare" än vissa med väldigt hög IQ samtidigt som jag ibland anses osmart i jämförelse med vissa som är normalbegåvade.
För övrigt anser jag att det är fördelaktigt och intelligent att vara allmänbildad, ju mer kunskap man besitter ju fler abstraktioner skapar man undermedvetet och man forskar mer undermedvetet ju mer man faktiskt kan och vet. Ju mer man läser ju mer information, mallar och koncept har man att stämma av och jämföra problem med och så vidare.