2010-12-28, 01:41
Medlem
Davvo84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Macahan
Du har helt fel.
1. Social kompetens är en av de officiella intelligenserna.

Är det intelligent att rätta sig efter de "officiella intelligenserna" när man diskuterar intelligens?
Din begreppsuppfattning gällande intelligens känns statisk...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davvo84
Minne och intelligens är inte samma sak, intelligens kan inte finnas utan minne, men minne kan finnas utan intelligens. Förmågan att tänka "outside the box" är en typ av intelligens men konceptet intelligens infattar långt mycket mer än bara kreativitet.

Dock är kombinationen intelligens och kreativitet importante.
Citera
Medlem
Robss avatar
"Kunskap är att veta att tomat är en frukt, intelligens är att inte lägga en tomat i en fruktsallad".

Ett av mina favoritcitat!
Citera
2010-12-28, 01:43
Medlem
Citat:
Är det intelligent att rätta sig efter de "officiella intelligenserna" när man diskuterar intelligens?

Det kan ju vara skönt att luta sig emot något ramverktyg om vi nu ska diskutera detta diffusa begrepp
Citera
2010-12-28, 01:45
Medlem
Davvo84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MolkomAnnor
Dock är kombinationen intelligens och kreativitet importante.

På vilket sätt? Utveckla!

Är inte kreativitet en sorts intelligens enligt dig?
I kombination med vad för annan typ av intelligens?
Citera
2010-12-28, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robs
"Kunskap är att veta att tomat är en frukt, intelligens är att inte lägga en tomat i en fruktsallad".

Haha, gillar. Kunskapen är konkret, och intelligensen är sunt förnuft / analys?
Citera
2010-12-28, 01:48
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robs

rätt så mycket huvudet på spiken....MEN,
är inte vetskapen om att tomaten är en frukt ren fakta? alltså något som man kan läsa sig till och lagra i huvudet (intelligens). kunskapen (erfarenhet) är sedan att du VET att det skulle bli lite tokigt att slänga ned den i fruktsalladen?
Citera
2010-12-28, 01:49
Medlem
Davvo84s avatar
Citat:
Haha, gillar. Kunskapen är konkret, och intelligensen är sunt förnuft / analys?

Fast är inte det att vara smart?
Är intelligens allt som inte är idioti?
Citera
2010-12-28, 01:51
Medlem
Citat:
På vilket sätt? Utveckla!

Är inte kreativitet en sorts intelligens enligt dig?
I kombination med vad för annan typ av intelligens?

Kreativitet = skapande, idérik, initiativrik, uppfinningsrik, påhittig, fantasirik, fyndig.

Jag skulle nog vilja säga att kreativitet är en sorts intelligens. Men att all typ av intelligens bör samspela med just den kreativa sidan hos människan. Det är då människans vett blir som fyndigast!
Citera
2010-12-28, 02:08
Medlem
Citat:
Människor med Asperger skiljer sig oerhört från varandra, och de är mer eller mindre. Själv idealiserar jag mina närstående med Asperger, och finner dessa som en kunskapens källa. Denna diagnos kan inte ses i svart och vitt. Det finns de som har denna diagnos och har en otrolig bredd på intressen. Du har nog träffat de typiskt stereotypa.
Mjaa, visst finns det olika grader av Aspergers, men diagnosen definieras ungefär:
- Tendens till att snöa in sig på särskilda intressen
- Tendens till att tolka saker ordagrant (ber du någon med aspergers att hoppa in i duschen, vill den tro att denne faktiskt ska "hoppa" in i duschen.
- Svårighet för sociala konstruktioner och sammanhang
- Svårighet för omväxling, allt ska helst följa ett mönster (Exempelvis kan det bli lurigt att byta skola, byta microvågsugn, byta sovrum, ha lov o.s.v.
Aspergers är inte helt olikt Autism..
Obs. Jag talar med professionell erfarenhet
Citat:
Ja, det kan det vara. Är det intelligent att klippa ut saker ur dess kontext och förvänta sig ett seriöst svar? Nej, det är det inte, men jag tänker ge dig ett ändå. Det jag menade var att man inte kunde utesluta "EQ" (den sociala intelligensen) från begreppet "intelligens".
Citera
2010-12-28, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Macahan
Mjaa, visst finns det olika grader av Aspergers, men diagnosen definieras ungefär:
- Tendens till att snöa in sig på särskilda intressen
- Tendens till att tolka saker ordagrant (ber du någon med aspergers att hoppa in i duschen, vill den tro att denne faktiskt ska "hoppa" in i duschen.
- Svårighet för sociala konstruktioner och sammanhang
- Svårighet för omväxling, allt ska helst följa ett mönster (Exempelvis kan det bli lurigt att byta skola, byta microvågsugn, byta sovrum, ha lov o.s.v.
Aspergers är inte helt olikt Autism..
Obs. Jag talar med professionell erfarenhet

Obs. jag med!
Citera
2010-12-28, 03:45
Medlem
Citat:
Obs. jag med!
I så fall menade vi nog samma sak. För att bryta ner det ordentligt:
Det finns inget som helst som tyder på att Aspergers på något sätt skulle tendera att vidga en diagnosticerad människas vyer vad gäller dennes intressen, utan tvärt om, i väldigt varierande utsträckning, beroende på syndromets grad. Syndromet kanske inte ens har någon effekt på en individs intressen, över huvud taget, i vissa fall. Är vi överens?

Ps. Märkte när jag precis läste igenom tråden att det, i ett tidigare inlägg av mig, kunde tolkas som att diagnosen skulle kunna bidra till att en person blir mindre smart. Det var inte detta jag menade, utan det jag ville få fram var bara att det inte gör en person smartare. Sedan kan ju detta diskuteras fram och tillbaka i oändlighet, beroende på människors filosofiska läggning.

En diagnosticerad skulle kunna få problem med att lära sig saker då denne kan sakna sociala kunskaper osv, vilka kan vara vitala för inlärning, men inte p.g.a. att personen skulle vara "dummare". Personen skulle likväl kunna ha lättare för att lära sig vissa saker, genom ett enormt engagemang och intresse för vissa ämnen/saker. Men där finns ingenting konkret som säger att den diagnosticerade skulle ha inlärningssvårigheter, till skillnad från någon drabbad av Downs Syndrome o.s.v. Gör jag mig förstådd?
Senast redigerad av Mr.Macahan 2010-12-28 kl. 04:03.
Citera
iq

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in