Citat:
Ursprungligen postat av MolkomAnnor
Människor med Asperger skiljer sig oerhört från varandra, och de är mer eller mindre. Själv idealiserar jag mina närstående med Asperger, och finner dessa som en kunskapens källa. Denna diagnos kan inte ses i svart och vitt. Det finns de som har denna diagnos och har en otrolig bredd på intressen. Du har nog träffat de typiskt stereotypa.
Mjaa, visst finns det olika grader av Aspergers, men diagnosen definieras ungefär:
- Tendens till att snöa in sig på särskilda intressen
- Tendens till att tolka saker ordagrant (ber du någon med aspergers att hoppa in i duschen, vill den tro att denne faktiskt ska "hoppa" in i duschen.
- Svårighet för sociala konstruktioner och sammanhang
- Svårighet för omväxling, allt ska helst följa ett mönster (Exempelvis kan det bli lurigt att byta skola, byta microvågsugn, byta sovrum, ha lov o.s.v.
Aspergers är inte helt olikt Autism..
Obs. Jag talar med professionell erfarenhet
Citat:
Ursprungligen postat av Davvo84
Är det intelligent att rätta sig efter de "officiella intelligenserna" när man diskuterar intelligens?
Din begreppsuppfattning gällande intelligens känns statisk...
Ja, det kan det vara. Är det intelligent att klippa ut saker ur dess kontext och förvänta sig ett seriöst svar? Nej, det är det inte, men jag tänker ge dig ett ändå. Det jag menade var att man inte kunde utesluta "EQ" (den sociala intelligensen) från begreppet "intelligens".