Flashback bygger pepparkakshus!
2010-12-27, 23:38
Medlem
Laertess avatar
Din kompis uppvisar väldigt goda karaktärsdrag som inte nödvändigtvis behöver bero på hög intelligens.

Vad jag har förstått så verkar han bland annat, besitta följande kvalitéer:

Tävlingsinriktad: Han kommer aktivt försöka påverka sina resultat i en större utsträckning än genomsnittet och på så sätt vinna oftare.

Social kompetens: Han kommer kunna föra sig bättre i sociala situationer vilket ger honom direkta förmåner gällande det sociala som i sin tur ger upphov till indirekta förmåner på andra områden.

Särskild självbild: Han verkar tycka om att framställa sig på ett visst sätt. Andra personer bekräftar hans självbild vilket stärker hans inre tro på sig själv. När den stärks så stärks även andra personers tro på honom och så pingar man varandra på det viset. Att ha ett gott självförtroende och en bra självkänsla ger direkta förmåner i livet.
Citera
2010-12-28, 00:59
Medlem
Hur definierar ni intelligens?

Jag undrar hur människor generellt definierar en individ med "huvud".

Vilka egenskaper har en intelligent person?

Vad är skillnaden på smart och intelligent?

I vilka situationer brukar ni kunna avgöra om en person är intelligent?

Vilken sorts "hjärna" anser ni vara mest attraktiv (om vi utgår från att det finns flertalet)?

Intelligenta tankar om intelligens, tack!
Citera
2010-12-28, 01:10
Medlem
En intelligent person löser problem, en smart person hittar en väg runt problemet? Har för mig att det finns ett ordspråk som är liknande, men då har man en vis istället för en smart person.
Citera
2010-12-28, 01:10
Medlem
thebigmachines avatar
En omöjlig fråga att besvara då intelligens är ett så stort och diffust begrepp. Men jag brukar anse att social kompetens är det viktigaste, om man nu kan kalla det intelligens.
Citera
2010-12-28, 01:17
Medlem
Davvo84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MolkomAnnor
Jag undrar hur människor generellt definierar en individ med "huvud".

Vilka egenskaper har en intelligent person?

Vad är skillnaden på smart och intelligent?

I vilka situationer brukar ni kunna avgöra om en person är intelligent?

Vilken sorts "hjärna" anser ni vara mest attraktiv (om vi utgår från att det finns flertalet)?

Intelligenta tankar om intelligens, tack!

Förmågan att tolka och analysera information.

Smart är för mig hur man använder sig av sina erfarenheter på bästa sätt.

Finns inga typiska situationer vad jag vet, förmågan att "upptäcka" intelligens hos en annan individ är beroende av hur intelligent man är själv.

En person som bara är intelligent inom ett område har inte en attraktiv "hjärna" enligt mig. Ju fler områden en person är intelligent inom desto mer attraktiv är "hjärnan".
Citera
2010-12-28, 01:22
Medlem
Smart är man om man använder sig av sin kunskap osv på ett bra sätt.
Intelligent är man om man har lätt för att lära sig och snappa upp kunskap.
Citera
2010-12-28, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebigmachine
En omöjlig fråga att besvara då intelligens är ett så stort och diffust begrepp. Men jag brukar anse att social kompetens är det viktigaste, om man nu kan kalla det intelligens.

Tror inte att social kompetens har mycket med intelligens att göra. T.ex. människor med aspbergers är ju inte särskilt sociala, men ändå är de intelligenta? Intelligens har nog med hur bra ens minne är, samt förmågan att "tänka utanför boxen".
Citera
2010-12-28, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebigmachine

Högt EQ är eftertraktansvärt, vilket jag betraktar som att vara socialt kompetent. Då man kan känna av situationer och läsa in sig på förhand hur människor kommer att reagera. Även hur man manövrerar och navigerar i sociala situationer kan individer ha stjärnstatus i. Lika åtråvärd är dock all annan typ av intelligens. Analysförmåga, och hur du tar till dig kunskap and so on...

Om jag säger att intelligens mer handlar om att tolka och analysera den kunskap man sitter på, och inte bara kunna den rent faktamässigt. Är det fel?
Citera
2010-12-28, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heronic
Tror inte att social kompetens har mycket med intelligens att göra. T.ex. människor med aspbergers är ju inte särskilt sociala, men ändå är de intelligenta? Intelligens har nog med hur bra ens minne är, samt förmågan att "tänka utanför boxen".
Du har helt fel.
1. Social kompetens är en av de officiella intelligenserna.
2. Människor diagnosticerade med aspergers syndrom (se stavning) är inte alls smarta. De snöar däremot ofta in sig på något smalt ämne och blir jätteduktiga på detta. Sedan om det är matematik eller konst är en annan femma.

Citat:
Högt EQ är eftertraktansvärt, vilket jag betraktar som att vara socialt kompetent. Då man kan känna av situationer och läsa in sig på förhand hur människor kommer att reagera. Även hur man manövrerar och navigerar i sociala situationer kan individer ha stjärnstatus i. Lika åtråvärd är dock all annan typ av intelligens. Analysförmåga, och hur du tar till dig kunskap and so on...
Pang! (bra skrivet)

Citat:

Om jag säger att intelligens mer handlar om att tolka och analysera den kunskap man sitter på, och inte bara kunna den rent faktamässigt. Är det fel?
Nej, finns inget rätt och fel.
Citera
2010-12-28, 01:35
Medlem
Davvo84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heronic

Minne och intelligens är inte samma sak, intelligens kan inte finnas utan minne, men minne kan finnas utan intelligens. Förmågan att tänka "outside the box" är en typ av intelligens men konceptet intelligens infattar långt mycket mer än bara kreativitet.
Citera
2010-12-28, 01:36
Medlem
Det låter mest som han anpassar sig snabbt, är taktisk, och har väldigt mycket tur
Låter faktiskt också rätt likt mig...
Citera
2010-12-28, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Macahan
Du har helt fel.
1. Social kompetens är en av de officiella intelligenserna.
2. Människor diagnosticerade med aspergers syndrom (se stavning) är inte alls smarta. De snöar däremot ofta in sig på något smalt ämne och blir jätteduktiga på detta. Sedan om det är matematik eller konst är en annan femma.

Människor med Asperger skiljer sig oerhört från varandra, och de är mer eller mindre. Själv idealiserar jag mina närstående med Asperger, och finner dessa som en kunskapens källa. Denna diagnos kan inte ses i svart och vitt. Det finns de som har denna diagnos och har en otrolig bredd på intressen. Du har nog träffat de typiskt stereotypa.
Citera
iq

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in