Citat:
Ursprungligen postat av
Bartolo
Värst av allt egentligen är att ensamstående barn i åldern 16-24 eller mer har missat hela den bakgrund som alla vi andra har.
Dvs en utbildning ända upp till gymnasiet.
Jag kan direkt se vilka jävla problem de kommer att få i vårt land där alla jobb utgår ifrån 9-12 års grundutbildning.
Ärligt talat. Vad har de för framtid här om de kommer från ett land som somalia eller afganistan?
I verkligheten så finns det inga jobb för den som bara har grundskolekompetens och man får knappt jobb med bara gymnasiekompetens heller. Så illa är det och det är anledningen till att svenska ungdomar får åka till Norge och skala bananer.
Mitt intryck är att de ensamkommande "barnen" som kommer hit vill ha allt som de ser oss ha, vilket kanske är förståligt: datorer, tv-spel, stor tv, iPhone 5, lägenhet, cool bil, snygga kläder.
Vad de inte verkar fatta är att allt det där kostar väldigt mycket pengar, även med svenska mått mätt, och att man får skaffa sig en bra utbildning och ett okej jobb för att få råd att eventuellt köpa allt.
Det är liksom ingen grundstandard som bara kastas på alla svenskar utan egna uppoffringar. Många föräldrar har heller inte råd att skaffa allt det där till sina tonåringar.
Här har vi en grupp människor som antagligen kommer att ha bristande utbildning, språksvårigheter, ligga efter sina jämnåriga kunskaps- och standardmässigt, ha svårt att ha tid, kunskap och råd att traggla sig igenom motsvarande 12 år skolgång, plus 3-5 års högskola och förmodligen kommer att sluta på något lågkvalificerat och lågbetalt jobb som inte alls kommer att täcka den levnadsstandard de tänkt sig. Särskilt inte om de förväntas skicka hem pengar till familjen varje månad på en redan låg lön.
Jag tror att vi kan ha en tickande bomb vad gäller kriminalitet och social utslagning vad gäller den här gruppen. Eftersom de heller inte har familjen här är det förmodligen lättare att glida in i ett antisocialt beteende också.
Jag hoppas att jag har fel i min uppfattning men nog är det en fråga som borde undersökas av myndigheterna för att följa upp hur det går för dem som kommer hit. Om de nu vågar det.