2009-01-27, 21:40
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Jag måste säga att jag blir nyfiken: vad är det för typ av arbetsplats som du jobbar på? Kontor?

Jo, det är ett kontor. Mycket kvinnor, så det faller sig kanske naturligt att atmosfären blir östrogenfylld.
Men detta är inte bara på jobbet, även fritiden är drabbad av detta kramkalas utan slut.
Citera
2009-01-27, 21:43
Medlem
Megalomanias avatar
Jag kramar bara folk jag inte sett på evigheter alternativt folk jag träffar när jag är full.

Var glad att du bor i Sverige. Jag har bott på platser där folk ska hålla på och kindpussas och det är fan värre. Det jävliga är att jag då och då ser hur folk gör det även här så det är väl bara en tidsfråga innan det slår igenom på allvar. Jävla trams.
Citera
2009-01-27, 21:44
Medlem
Mr. Morrisons avatar
Jag kramar nära vänner oavsett kön, helt enkelt eftersom det känns rätt och jag tycker om att kramas. Ser inget konstigt i det men skulle självklart respektera om någon inte ville kramas.
Dock kramar jag inte ytligt bekanta eller kollegor.

Men det absolut viktigaste är att skilja på olika sorters kramar.

Det finns den snabba, lite halvhjärtade och ofta stela kramen, i vilken man ofta bara använder en arm. Den används om man inte känner den andre speciellt väl, och betyder egentligen inget alls.

Sen har vi den grabbiga, men inte för den sakens skull mindre kärleksfulla kramen som oftast inkluderar ryggdunkar.
Den känns oftast tillräckligt kärleksfull för ens vänner, utan att bli alltför intim.

Och slutligen den intima kramen som endast praktiseras med någon man hyser starka känslor för, i 9 fall av 10 sin partner.
I vissa fall kan en intim kram delas med en vän av samma kön, men det är då en mycket speciell vän.

Notera att det finns olika grader och underklasser av olika kramar och att ovanstående endast är en grov indelning.
Citera
2009-01-27, 22:03
Medlem
Blixis avatar
Dagens kram utveckling är verkligen inte vad den borde vara.
Minns tillbaka till mina unga år då en kram verkligen betydde något, antingen hade man halva inne på tjejen eller så var det mormor som skulle ta en närmare titt på en. Inget jäkla vardagskramade this n that, sånt skit har man inte tid med som iskall svensk. Iaf inte jag.

Kramas bör man gör då man som tidigare sagt, inte sätt varandra på evigheter (evigheter > 2 dagar vilket alla inte fattar!). När det är segerkalas efter någon seger inom idrott helt okej och välbefogat. Dom kramarna värmer verkligen inombords då dom för en gångs skull är så spontana och fyllda av glädje. Raka motsatsen till vardags tafsande. Kramar flickvännen/frugan/släktingen får väl ses som okej även fast den där släktingkramen kan medföra mardrömmar. Men vafan, man är ju familj!
Citera
2009-01-27, 22:09
Moderator
blomvattnares avatar
Det har gått för långt med kramandet enligt mig. Numera uppstår märkliga situationer när nästa gäst kommer till kalaset t.ex. Då ska denna person gå runt och krama alla som redan har kommit.

Om man kommer till någon tillställning där man träffar nya personer - då ska det kramas även att det är första gången man träffas! Det har liksom ersatt handskakning.

Jag är väldigt anti sådant där. Jag kan krama en kompis, oavsett kön, om det är något alldeles särskilt. Då vill jag verkligen göra det.
Citera
2009-01-27, 22:37
Medlem
HAHAHA "och stundvis är det svårt att skilja min arbetsplats från den värsta sortens bordell." Gotta love den kommentaren.

Nä men seriöst, lite kramar har väl ingen dött av.
Citera
2009-01-27, 23:24
Medlem
brobbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roll_the_dice
Nä men seriöst, lite kramar har väl ingen dött av.
Närapå, kram som hälsning är något för fransmän, kvinnor och homosexuella, män kramar inte varandra så är det bara.
Citera
2009-01-28, 09:37
Medlem
MrWins avatar
Flytta till norrland. Där håller man inte på med sådant trams.
Citera
2009-01-28, 09:41
Medlem
The Masters avatar
Då jag som har diagnostiserad social fobi tycker att det är svårt bara att skaka hand med människor skulle jag aldrig kunna krama en arbetskollega eller någon jag aldrig träffat, jag behöver mitt personliga space.
Citera
2009-01-28, 10:36
Medlem
joshhs avatar
Seriöst menar du att ni står och kramas på jobbet halv 7 på morgonen?
Är det nån hjälporganisation eller ett kristet kontor du jobbar på eller?

På mitt förra jobb fick man va glad om man hörde tja eller godmorgon.
nä kramas det är inget man gör med arbetskollegorna i första taget.
Citera
2009-01-28, 10:39
Medlem
KingPsychedelics avatar
kramar är kärlek, att kramas sprider värme och glädje, kanske du bör tänka på detta, vilket jävla ritual, det är ju poängen med kramandet att införliva mera kärlek i samhället.

hur ställer du dig som svensk, och minoritet på jorden till att majoriteten culturer söder om sverige kramas när dem ses,

tänk innan du snackar ditt boskap
Citera
2009-01-28, 11:17
Medlem
skalman1973s avatar
Jag stör mig också på detta fenomen ! Varenda gång någon kommer och ska syssla med denna vedervärdiga grej så upplever jag ett starkt intrång på mitt personliga revir Fenomet upplever jag tydligast från kvinnor samt suspekta individer från medelhavsområdet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in