2009-01-28, 12:13
Medlem
pikzels avatar
Min tiosekundersanalys: Du verkar vara en osäker typ som är rädd för lite mänsklig närhet. Kanske fick du inga kramar av din mor som liten. Eller alldeles för många.
Citera
2009-01-28, 12:17
Medlem
Psyko Dads avatar
Jag är inte kramig av mig men försöker att krama tillbaks på de av mina vänner som är kramigare.
Främlingar el nya bekantskaper fattar jag inte poängen med att byta baciller med på så nära avstånd. Jopp jag har bacillskräck också.
Citera
2009-01-28, 12:40
Medlem
Knasibass avatar
Jag började avsky kramar när jag gick i högstadiet. Vissa (tjejer) skulle krama sina vänner det första de gjorde VARJE morgon, och det sista de gjorde varje eftermiddag. vad fan är meningen? För mina närmaste vänner förklarade jag att jag helt enkelt inte vill bli kramad, och de flesta av dem respekterade detta.

Nu har jag sån tur att jag går på ett "freakgymnasium" där ingen nånsin kramar nån typ det äger, jag har nu haft vänner i nästan 3 år som jag aldrig har kramat, enda kroppskontakten består av slag och knuffar precis som jag vill ha det
Citera
2009-01-28, 14:01
Medlem
AlexMHs avatar
Ser inget fel i kramar men tycker väl som TS att de inte ska missbrukas för mycket för då kan ju det där speciella i en kram försvinna.

Men iofs kramar jag iaf olika personer på olika sätt. En kompis oavsett kön kramar jag bara lite lätt, snabb berörning, in och sedan ut typ. Medan om jag har något mer tillsammans med en person blir det en djupare kram som kan vara lite längre, vara lite mer omfamnande på något sätt.
Citera
2009-01-28, 14:29
Medlem
Tolvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingPsychedelic
kramar är kärlek, att kramas sprider värme och glädje, kanske du bör tänka på detta, vilket jävla ritual, det är ju poängen med kramandet att införliva mera kärlek i samhället.

hur ställer du dig som svensk, och minoritet på jorden till att majoriteten culturer söder om sverige kramas när dem ses,

tänk innan du snackar ditt boskap
Jo, det är ju bara vi svenskar och bland annat X-antal muslimska kvinnor (som i många fall inte ens tar i hand) som inte gillar att bli kramade. En fruktansvärt liten minoritet.
Citera
2009-01-28, 14:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Nu talar jag inte om kärleksrelationer. Där är kramar fullständigt naturligt, men allt detta eviga kramande bland helt vanliga heterosexuella vänner har jag mycket svårt för.
Varje morgon när mina arbetskamrater möts ska det kramas som om de inte träffats på ett århundrade eller så. Det klängs, sliskas och tafsas och stundvis är det svårt att skilja min arbetsplats från den värsta sortens bordell.
De har försökt få med mig i kramkalaset, men jag vägrar blankt och skyller på min sociala fobi. Det är visserligen en stor del av sanningen, men jag har även en stark övertygelse om att man genom att klänga på varandra i tid och otid avdramatiserar det hela så pass att när väl en kram blir befogad (olyckor, sorg, extrem glädje osv) så blir kramen verkningslös. Man tar udden av hela ritualen, något som knappast bör uppmuntras!

Naturligtvis blir det jag som sedan får stå ut med ett rykte om att vara rädd för beröring. Helt och hållet riktigt, men sedan när blev detta onaturligt? Det är inte natuligt för mig att hålla på att kladda på mina vänner, så låt mig vara! Jag är glad om jag får skaka hand. Tyvärr är det svårt att förklara detta utan att göra folk ledsna. Märker jag att en kram är på gång brukar jag säga:
- "Nej, jag är inte så kramig av mig. Kan vi skaka hand istället?"
Kanske tar objektet för kramen detta personligt, men ska jag verkligen klandras för detta?

Brukar ni krama edra vänner? Är det verkligen ett naturligt beteende?
Professionel innebandyspelare?
Citera
2009-01-28, 14:41
Medlem
burps avatar
- "Nej, jag är inte så kramig av mig. Kan vi skaka hand istället?"

haha klockrent.

Jag håller med att det är för mycket kramande när mans ka göra dte avrje gång man ses även om man jobbar/pluggar tillsammans eller ses varje dag. Känns lite..fjortis på nåt sätt.
Jag brukar också hålla mig från alla dessa gruppkramar när 10 möter 10 och ska börja jobba eller vad som. Drar till med nån tydlig hälsning med handen i form av en vinkning eller så gör jag om det till nåt skämtsamt o klappar damen på huvudet som den hund hon är. Allt beror på. Att fråga om man kan skaka hand istället låter jävligt kul, men lite skumt också. Får prova.

Far väl!
Citera
2009-01-28, 15:28
Medlem
kramas med måtta ok

Att kramas med måtta tycker jag är ok. Sedan beror det på vilken relation man har. Personer man knappt känner ska man mog bara ska skaka hand med, iaf inledningsvis.
Å andra sidan är det svårt att ge ett definitivt svar, eftersom det är så individuellt.
Citera
2009-01-28, 18:59
Medlem
Jack BauerCTUs avatar
Citat:
hela så pass att när väl en kram blir befogad (olyckor, sorg, extrem glädje osv) så blir kramen verkningslös. Man tar udden av hela ritualen, något som knappast bör uppmuntras!

Brukar ni krama edra vänner? Är det verkligen ett naturligt beteende?

Jag är väldigt kramig av mig, kramigare än de flesta skulle jag tro. Älskar att kramas. Om jag fick bestämma skulle jag vilja krama mina vänner både när jag träffar dem på morgonen och sen när jag åker hem.

Jag tror inte att kramen blir verkningslös bara för att man kramas ofta. Det finns olika typer av kramar. Artighets-vän-kramar som är dagliga, och såna där "olyckor, sorg" etc är långa, ömmare kramar.

Jag tycker att fysisk beröring är viktigt och jag mår allmänt bättre av det och känner mig gladare.
Citera
2009-01-28, 22:41
Medlem
Kostyms avatar
Bara när jag har saknat en person kramar jag. Annars försöker jag manövrera och bara hälsa snabbt med ett cp-stort leende och gå vidare till köket eller whatever.
Om det är en vän man träffar på stan och inte saknat, så ler jag ett stort leende och säger nått i stil med "Fan det här är succé jag måste visa dig en sak" och slänger fram mobilen eller en historia.
Citera
2009-01-28, 23:39
Medlem
Trinnits avatar
Jag håller med. Jag är inte särskilt förtjust i kramar. Tacka vet jag en kraftig handskakning.

Jag måste säga att jag är lite förvånad över hur pass kotym det har blivit att kramas i tid och otid, jag kommer inte ihåg att det var lika mycket kramande för bara tio, femton år sedan. Jag tycker att det är ett otrevligt inkräktande på den privata sfären man har runt sig. Det är väl okej om det är en nära bekant man inte har sett på flera år, en släkting, eller någon väldigt närstående, men jag vill inte trycka vemsomhelst mot kroppen. Jag har ingen önskan att trycka arbetskamrater eller ytliga bekanta mot barmen bara för att vi inte har setts på åtta timmar eller för att vi träffas utanför arbetsplatsen. Det finns som påpekat tillfällen då en kram kan vara berättigat, men oftast inte som en hälsningsceremoni.

Jag tycker inte att det är mysigt. Jag tycker inte att det är trevligt. Jag tycker bara att det är obehagligt- ge mig näven istället!
Citera
2009-01-29, 07:44
Medlem
Fargoths avatar
Citat:
Text

Var jobbar du då? Bögbar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto