2011-03-02, 17:06
Medlem
bigneonglitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoAnn
Det r en guldgruva det dr med stora familjer.. Se bara vilka summor man kan komma upp i mnaden. Bestmmer dom sig t ex en mnad fr att leva extremt snlt s kan dom ju spara en 20.000-25.000. Och mammapeng fr man ju oavsett vad. Trots att man inte haft en anstllning p 30 r s har man nd rtt till mammapenning 480 dagar fr varje barn. S frutom en kvart miljon i barnbidrag per r s blir det ju ocks en hel del i mammapeng fr varje barn som kommer! Sen kommer det vl fler bidrag p det? Bostadsbidrag?

Fet. nr 1
Nej, knappast.

Fet. nr 2
Visst r det bra att bo i Sverige, vilket lyx att vra barn fr spendera den frsta tiden i livet med sina frldrar.
Citera
2011-03-02, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigneonglitter
Fet. nr 1
Nej, knappast.

Fet. nr 2
Visst r det bra att bo i Sverige, vilket lyx att vra barn fr spendera den frsta tiden i livet med sina frldrar.

Ls sjlv intervjun p Aftonbladet igr dr dom sger att dom sparar tusentals kronor i mnaden. Minst 3000 och oftast blir det mycket mer n s.. Vilka familjer kan spara tusentals kronor i mnaden?? Givetvis dom som tjnar bra men knappast familjer som "kmpar p". S nog har dom det bra om man ska tro det.
Citera
2011-03-02, 18:49
Medlem
bigneonglitters avatar
Citat:
Ls sjlv intervjun p Aftonbladet igr dr dom sger att dom sparar tusentals kronor i mnaden. Minst 3000 och oftast blir det mycket mer n s.. Vilka familjer kan spara tusentals kronor i mnaden?? Givetvis dom som tjnar bra men knappast familjer som "kmpar p". S nog har dom det bra om man ska tro det.

Att 12 pers. sparar 3000 kr i mnaden blir ingen guldgruva.
Citera
2011-03-02, 19:45
Medlem
0rcids avatar
Citat:

rknat p antal personer i hushllet r det inte mycket men om du sparar 3000kr eller nnu mer fr att kpa hus s r det rtt mycket fr en 10 barns familj.

s 3000kr ger kanske inte massa klder och dylikt men 3000 sparat eller mer kan ge dem strre tak ver huvudet...s det beror helt p hur man ser p det
Citera
2011-03-02, 23:45
Medlem
bigneonglitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0rcid
rknat p antal personer i hushllet r det inte mycket men om du sparar 3000kr eller nnu mer fr att kpa hus s r det rtt mycket fr en 10 barns familj.

s 3000kr ger kanske inte massa klder och dylikt men 3000 sparat eller mer kan ge dem strre tak ver huvudet...s det beror helt p hur man ser p det

Hnger inte riktigt med p vad du menar men s r jag lite sm korkad ocks .
Men visst det beror helt p hur man ser p det.

Summan pengar i sig kanske r stor men den ska frdelas ver ett stort antal personer plus att ett stort antal personer innebr mer utgifter. Strre tak kostar mer att lgga om n ett mindre s att sga.

S summan av kardemumman blir inte en guldgruva, enligt mig.
Citera
2011-03-03, 20:42
Medlem
Citat:

Nu var det inte just 3000 jag syftade p utan ATT dom kunde spara s mycket. Att kunna spara minst 3000 kr i mnaden tycker jag tyder p att dom har en mycket god ekonomi. Hur mnga ensamstende mammor kan spara 3000 i mnaden? Det r ju en massa pengar.. Iallafall fr mig
Citera
2011-03-04, 10:26
Medlem
bigneonglitters avatar
Citat:
Nu var det inte just 3000 jag syftade p utan ATT dom kunde spara s mycket. Att kunna spara minst 3000 kr i mnaden tycker jag tyder p att dom har en mycket god ekonomi. Hur mnga ensamstende mammor kan spara 3000 i mnaden? Det r ju en massa pengar.. Iallafall fr mig

Jag tycker fortfarande att sparad summa mste divideras med hur mnga personer som finns i hushllet. Jag kan tycka att de flesta borde kunna spara 300 kr per barn per mnad oavsett om man r ensamstende eller inte. Visst finns det faktorer som kan ndra summan men rent generellt tycker inte jag att 300 kr/barn r mycket.

Om en ensamstende frlder har 10 barn s borde den kunna spara 3000 i mnaden, tycker jag. Men alla r vi olika, varken smre eller bttre fr det
Citera
2011-03-08, 08:41
Medlem
bigneonglitters avatar
Peter var lycklig som ett litet barn p Cypern verkade det som, kul.

r det bara jag eller lter inte Patrik vldigt mycket som Roy och Roger i frn Macken?

Ville gmma mig nr Micke sjng.
Citera
2011-03-08, 14:35
Medlem
cosmic_dancers avatar
fan vad mrsta ungarna tjatar om allting, ett evigt kacklande om det ena och det andra.

Ellen i Dingle familjen r s st, skulle gifta sig med erik saade men insg att han kanske skulle vara dd eller fr gammal d hon vart vuxen, s hon kunde ta emil istllet fr han hade ju iaf verktygslda. Man fr inte vara krsen.
Citera
2011-03-08, 14:43
Medlem
HairyMenNeedLoves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
fan vad mrsta ungarna tjatar om allting, ett evigt kacklande om det ena och det andra.

Ellen i Dingle familjen r s st, skulle gifta sig med erik saade men insg att han kanske skulle vara dd eller fr gammal d hon vart vuxen, s hon kunde ta emil istllet fr han hade ju iaf verktygslda. Man fr inte vara krsen.

Hon r riktigt go faktiskt, med en sdan inlevelse sa hon detta.
Citera
2011-03-08, 16:24
Medlem
Men allts morsan i Dingle-familjen vilken jvla hxa, hon behandlar sin man som barnen om inte smre...
Hon lr ju bara se honom som en spermabank och vandrande plnbok, visst han verkar ltt frstndshandikappad ocks s han kanske behver en extra mamma men nd.

Exet verkade inte mycket smartare han heller...
Citera
2011-03-12, 15:51
Medlem
Jag har ven jag fortfarande svrt att se att man skulle bli fet p mammapeng och barnbidrag.
Allt vxer ju med varje barn, strre bil, strre boende och matkostnaden, klder mm.

Jag vet att mrsta familjen sger att dom har pengar s det blir ver, men deras barn r fortfarande rtt s sm och barn kostar inte srskilt mycket som sm, det blir vrre sen nr 10 tonringar ska ha mat. Dingle familjen sger att dom har svrt att f ihop det och det r vll nd inte helt svrt att frst att tonringar (Srskilt killar) ter en jkla massa, bjud sjlv hem lite folk p middag och rkna p vad det kostar nr man r fler. Sen r det klder till tonrstjejer, mrkesklder, mobiler, datorer osv. Allt dom kommer vilja ha.

Jag tror definitivt man skaffar mnga barn fr att man blir lite beroende av det, och man fastnar i en identitet som hemmamamma och att vara behvd och att man sen kanske fortstter av farten fr att inte behva g till ett nytt arbete, men som en del har gtt p hr tycker jag det r ljligt. Det kan omjligt vara ngot man tjnar massa p, och jag tror en del r lite avundsjuka hr. Tnk vilken lycka att f 10 friska barn p raken, det r inget sjlvklart och som man bara skaffar.
Sen kan jag ju frsej tycka att en del inte r mina favoriter, och att det ibland verkar som att alla barnen inte fr riktigt det dom behver, att det r alldeles kaotiskt, men det r ju en annan femma.
Jag vill grna ha mnga barn om man har lyckan med sig, men 10 r nog inget fr mig, varken att ha orken eller ekonomin. Tror man mste vara lite speciell fr att f det att funka, och tycker det r rtt s hftigt att det finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in