Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Absolut har du all rätt att vistas på allmän plats. Om du är i parken eller på ett torg en skön sommar och ditt barn börjar skrika, och någon börjar klaga, så kan du hänvisa till att det är allmän plats och du har lika mycket rätt att vara där som någon annan. Men ett fik är inte allmän plats, det är privat. Anser du dig ha rätt att gå dit med skrikande barn eller skulle du omedelbart lämna platsen om det visar sig att din unge inte klarar det? Och om du ska spekulera lite, varför tror du andra mammor inte väljer att omedelbart lämna fiket? Ja, varför sitter de kvar?! Vad är de för rättigheter de syftar på?
Jag kan ju bara återge hur jag själv tänker mig. Om jag går ut på ett fik och mitt barn börjar skrika så kommer jag ju till en början försöka lugna ner barnet - går inte det så kommer jag inte vara bekväm med att sitta kvar då jag inser att detta är störande. Precis som det är störande när folk sitter och spelar ringsignaler på fik, eller pratar högljutt i telefon med någon som uppenbarligen är halv-döv och dyl. Dvs man får visa hänsyn.
Som du säger är det viss skillnad på att sitta i en park och att sitta på ett fik. Men jag tycker inte att man kan kräva att mammor genast ska packa ihop och rusa iväg. De kan gott få försöka göra något åt situationen först innan - annars är det ju risk att skriket blir än värre bara för att man genast stressar iväg.
Jag har ingen aning om hur mammor som sitter kvar och är oberörda av sina barns skrik tänker eller resonerar, eller om de ser några "rättigheter" osv. De får isf de mammorna svara på.
Sen skulle jag ju inte ge mig in på ett fik om ungen redan skrek eller jag visste att han är extra trött eller skrikbenägen av någon anledning. Om ungen är på gott humör innan så ser jag dock inga problem med att försöka.