Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-03, 09:45
  #1
Medlem
MrOaikis avatar
Jag kommer bli lynchad med tanke på att jag befinner mig i Barn och familj-kategorin, men trots det:

Vad ger lattemammor den etiska och moraliska rätten att ta med sina skrikande barn på fik? De tycks fullständigt ignorera det faktum att ungen skriker. Jag betalar inte för kaffe och kaka för att lyssna på ungar. Kan mammorna inte gå ut och fika när de inte har barnen? Kan inte föräldrarna turas om? Finns det inte dagis?

Antar att ett och annat cigg- och barnargument komme att ploppa upp i stil med: "om det inte passar dig kan du gå någon annanstans!" men det är inte jag som gör något allmänt störande. Lika lite som du ska behöva andas in cigglukt från någon som väljer att röka vid din sida, lika lite ska jag behöva lyssna på dina ungar!
Citera
2009-03-03, 09:53
  #2
Medlem
Håller med. Samma sak på restauranger, alltid ska avelskossorna dra med sina jävla skitungar! Det borde vara enligt lag förbjudet. Men nej, hela världen kretsar ju tydligen kring lille Hampus och Wilya.
Citera
2009-03-03, 09:57
  #3
Medlem
Tycker absolut att man ska visa hänsyn. Om ungarna är oresonliga en dag så kanske man kan gå ut en annan dag. Men man kan ju knappast förbjuda folk att vara ute med sina ungar.

Det är ju samma om man åker buss och det kommer på en mamma med barnvagn och ungen någonstans på vägen får för sig att skrika halsen av sig.. Det är ju inte precis hennes fel. Tycker ni att det isf är ok att skaffa färdtjänst till dessa mammor om ni nu tycker att det borde vara förbjudet med störande småbarn?
Citera
2009-03-03, 10:08
  #4
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnimaMundi
Tycker absolut att man ska visa hänsyn. Om ungarna är oresonliga en dag så kanske man kan gå ut en annan dag. Men man kan ju knappast förbjuda folk att vara ute med sina ungar.

Det är ju samma om man åker buss och det kommer på en mamma med barnvagn och ungen någonstans på vägen får för sig att skrika halsen av sig.. Det är ju inte precis hennes fel. Tycker ni att det isf är ok att skaffa färdtjänst till dessa mammor om ni nu tycker att det borde vara förbjudet med störande småbarn?

Kollektivtrafiken är kollektiv, och där anser jag de har all rätt att bära på skrikande ungar. Att jag tycker illa om dem för det är en annan femma.
Citera
2009-03-03, 10:14
  #5
Medlem
Csabas avatar
Ni verkar ju anse att ungarna är knutna till föräldrarna som om de inte vore självständiga människor. Om jag är med vad TS beskriver så säger jag till ungarna själv.

Satt på tåget för ett tag sen och två ungar lekte rövare i vagnen. Jag reste mig upp och sa att de skulle vara tysta och sitta på sina platser, annars stör de andra människor. Barnen tystnade, men det är självklart inte alltid det händer. Om de inte hade tystnat hade jag gått och sagt till deras förälder.

Att säga till barnen istället för föräldern kan ibland ha större effekt än att säga till föräldern; skamkänslor hos modern skall inte underskattas.

Amning på caféer utan s.k. amningströja ska vi inte ens gå in på...
Citera
2009-03-03, 10:16
  #6
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Csaba
Ni verkar ju anse att ungarna är knutna till föräldrarna som om de inte vore självständiga människor. Om jag är med vad TS beskriver så säger jag till ungarna själv.

Satt på tåget för ett tag sen och två ungar lekte rövare i vagnen. Jag reste mig upp och sa att de skulle vara tysta och sitta på sina platser, annars stör de andra människor. Barnen tystnade, men det är självklart inte alltid det händer. Om de inte hade tystnat hade jag gått och sagt till deras förälder.

Att säga till barnen istället för föräldern kan ibland ha större effekt än att säga till föräldern; skamkänslor hos modern skall inte underskattas.

Amning på caféer utan s.k. amningströja ska vi inte ens gå in på...

Jag menar i synnerhet småbarn. Bebisar. Skrikande sådana på caféer! En sådan kan man inte säga till. Varken jag eller mamman. Det enda mamman kan göra är att lämna stället eller att till att börja med aldrig komma dit med ungen. Och det är just det jag yrkar på.

Kommer vi upp i åldrar där barnen kan springa omkring och leka, så brukar mammorna själva säga till. Skulle så inte ske, så gör jag det givetvis.
Citera
2009-03-03, 10:18
  #7
Medlem
Detta verkar vara ett typiskt svenskt beteende, har inte varit med om detta fenomen i någon annan större stad i världen. Även fenomenet att ha i snitt tre barnvagnar per unge verkar också blivit populärt. En för bilresa, en annan för att barrikera trottoarer utrustade med lattehållare osv.
Citera
2009-03-03, 10:31
  #8
Medlem
Som sagt, tycker man ska visa hänsyn som förälder. Jag blir ju morsa nu till sommaren och då kommer jag väl säkerligen gå ut och fika med släkt/vänner några gånger.. blir det så att ungen får för sig att detta inte är skoj så får man ju kanske ta med sig det man köpt och gå hem till någon istället. Men tycker det är helt ok att 'försöka' gå ut med barnen.

Lite får man tåla när man är på allmän plats helt enkelt.

Lattemorsor är väl i övrigt ett samlingsbegrepp för mammor med förkärlek till diverse onödigt dyra barnkläder, barnvagnar och då att sitta ute på caféer dagarna i enda? Jag tillhör ju knappast den kategorin allmänt..
Citera
2009-03-03, 11:41
  #9
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnimaMundi
Som sagt, tycker man ska visa hänsyn som förälder. Jag blir ju morsa nu till sommaren och då kommer jag väl säkerligen gå ut och fika med släkt/vänner några gånger.. blir det så att ungen får för sig att detta inte är skoj så får man ju kanske ta med sig det man köpt och gå hem till någon istället. Men tycker det är helt ok att 'försöka' gå ut med barnen.

Lite får man tåla när man är på allmän plats helt enkelt.

Lattemorsor är väl i övrigt ett samlingsbegrepp för mammor med förkärlek till diverse onödigt dyra barnkläder, barnvagnar och då att sitta ute på caféer dagarna i enda? Jag tillhör ju knappast den kategorin allmänt..

Absolut har du all rätt att vistas på allmän plats. Om du är i parken eller på ett torg en skön sommar och ditt barn börjar skrika, och någon börjar klaga, så kan du hänvisa till att det är allmän plats och du har lika mycket rätt att vara där som någon annan. Men ett fik är inte allmän plats, det är privat. Anser du dig ha rätt att gå dit med skrikande barn eller skulle du omedelbart lämna platsen om det visar sig att din unge inte klarar det? Och om du ska spekulera lite, varför tror du andra mammor inte väljer att omedelbart lämna fiket? Ja, varför sitter de kvar?! Vad är de för rättigheter de syftar på?
__________________
Senast redigerad av MrOaiki 2009-03-03 kl. 11:43.
Citera
2009-03-03, 11:53
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Absolut har du all rätt att vistas på allmän plats. Om du är i parken eller på ett torg en skön sommar och ditt barn börjar skrika, och någon börjar klaga, så kan du hänvisa till att det är allmän plats och du har lika mycket rätt att vara där som någon annan. Men ett fik är inte allmän plats, det är privat. Anser du dig ha rätt att gå dit med skrikande barn eller skulle du omedelbart lämna platsen om det visar sig att din unge inte klarar det? Och om du ska spekulera lite, varför tror du andra mammor inte väljer att omedelbart lämna fiket? Ja, varför sitter de kvar?! Vad är de för rättigheter de syftar på?

Jag kan ju bara återge hur jag själv tänker mig. Om jag går ut på ett fik och mitt barn börjar skrika så kommer jag ju till en början försöka lugna ner barnet - går inte det så kommer jag inte vara bekväm med att sitta kvar då jag inser att detta är störande. Precis som det är störande när folk sitter och spelar ringsignaler på fik, eller pratar högljutt i telefon med någon som uppenbarligen är halv-döv och dyl. Dvs man får visa hänsyn.

Som du säger är det viss skillnad på att sitta i en park och att sitta på ett fik. Men jag tycker inte att man kan kräva att mammor genast ska packa ihop och rusa iväg. De kan gott få försöka göra något åt situationen först innan - annars är det ju risk att skriket blir än värre bara för att man genast stressar iväg.

Jag har ingen aning om hur mammor som sitter kvar och är oberörda av sina barns skrik tänker eller resonerar, eller om de ser några "rättigheter" osv. De får isf de mammorna svara på.

Sen skulle jag ju inte ge mig in på ett fik om ungen redan skrek eller jag visste att han är extra trött eller skrikbenägen av någon anledning. Om ungen är på gott humör innan så ser jag dock inga problem med att försöka.
Citera
2009-03-03, 12:18
  #11
Medlem
Biatchs avatar
Jag håller med.. Ser jag ett gäng lattemammor på ett café så vänder jag på klacken och går direkt!


Det som är ännu värre är ju att idioterna promt ska ta med sina sina uberstora barnvagnar in på cafét oxå..
Som alla vet, brukar det vara en trång och mysig stämning inne på ett café och flera barnvagnar gör en bara förbannad!
Citera
2009-03-03, 12:19
  #12
Medlem
Håller med dig, MrOaiki. Förbjud dom bara!

Dom borde hålla sig hemma vid spisen istället...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in