2010-05-27, 10:45
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Har barnet avlidit till följd av en hög tiopentaldos?
Vi kommer aldrig att få svar på den frågan pga att vävnadsprov och dubbelprov saknas. Om jag tvingas gissa på bas av det vi vet är svaret nej eftersom vittnesmål och förlopp inte stödjer en akut thiopentalförgiftning.
Citat:
När det gäller det höga mätvärdet – av flera rubricerat som ”ett omöjligt värde” - kan man betr. detta givetvis ha allehanda synpunkter både vad gäller avsaknaden av relevant referensmaterial och vad gäller själva provtagningen, kalibreringen mm. Men än så länge har ingen hävdat att barnets blod inte innehöll en försvarlig mängd tiopental.
Jag skrev ungefär halvvägs i den här tråden att det inte är rimligt att hävda att kvaliteten thiopental är fel (men framförallt att kvaliteten kan verifieras efteråt) men att vi inte kommer att kunna kvantifiera barnets blodkoncentration av thiopental.
Vidare vet jag att du ser en Don Quixote när vi hävdar att det är troligare att Thiopental användes i samband med en av flickans sista undersökningar/behandlingar (som kramphävande, i samband med MR-undersökningen eller vid shuntproceduren) än att hon skulle fått det av barmhärtighetsskäl. Jag vidmakthåller att det är mer troligt att det är en Thiopental-residual från tidigare undersökningar/behandlingar än att hon blivit barmhärtighetsmördad även om det saknas journalmaterial som stödjer det pga den bristfälliga dokumentation som Astrid Lindgren uppvisat (fog för mycket skarp kritik). Kravet att någon skall komma ihåg en patient 6mån senare som de träffade i 25min vid MR-kameran och därutöver komma ihåg exakt vad de gav är mycket högt ställt.
Citat:
Det är mycket märkligt att man hela tiden försöker negligera eller bortförklara att endast ett preparat lyser med sin frånvaro i behandlingen av det lilla barnet – och att detta preparat också bokstavligen tycks ha lyst med sin frånvaro under barnets sista timmar i livet, för att sedan dyka upp vid den rättsmedicinska undersökningen.
Det vore märkligt om det inte hade gällt en intensivvårdspatient som tillbringat veckor på sjukhuset med 100% av sjukvårdens resurser bakom sig och allsköns undersökningar och behandlingar genomförda. Återigen är det dock extremt dåligt att inte dokumentationen kring en patient tillåter att vårdförloppet i detalj kan granskas efteråt.
Citat:
Faktum kvarstår: Barnet har tveklöst tillförts tiopental och ingen vill vidkännas detta sakförhållande. – Varför?
Det behöver inte vara någon konspiratoriskt alls om det skedde i samband med MR-undersökningen/shuntproceduren (kort förlopp, annan personal, frågan dyker upp mycket långt efteråt).
Citat:
Däremot tycks det ha funnits en mindre saltfabrik att laborera med, och det är inte utan att man här kan fråga sig om inte den direkta dödsorsaken kan vara saltförgiftning:
Du kan i inte bli saltförgiftad av fysiologisk koksaltlösning.
Senast redigerad av Sikhander 2010-05-27 kl. 10:47.
Senast redigerad av Sikhander 2010-05-27 kl. 10:47.