2012-07-02, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Provade den igår, för min gom är den tyvärr en dryg hundralapp för dyr. DVS den är bra men inte 880:- bra. Men då är jag ingen sherryfantast.

Börjar känna mig mer och mer skeptisk. Kanske skall provsmaka på krogen innan... Känns som att en oberoende buteljerare skulle kunna ge mer för pengarna om man träffar rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av noidea2k8
Som nyfrälst whisky fantast så har jag några frågor. Då jag är blott 20 år men har blivit riktigt biten av denna whiskykultur. Var på en Eckerö resa igår och inhandlade 3 Stycken whisky flaskor. Och innan jag öppnar dom tänkte jag höra vad ni tycker om dom.
Dom jag inhandlade var

Auchentoshan 14 Year Old Cooper's Reserve

Old Pulteney Limited Edition 1990

Samt Yamazaki 12y.

Funderar på att börja avsmaka dom nästa helg, så vore härligt att höra vad ni har att säga om dessa!

Har bara provat Yamazakin, och det för ganska länge sedan. Men jag skulle nåstan påstå att du gjort ganska bra val på alla tre.
Auchentoshan håller ganska jämn kvallitet, även om dom har lite Irländskt stuk på sin whisky så är de flesta av deras utgåvor riktigt bra.
Old Pulteney har jag ingen jättestor erfarenhet av, men dom gör också en helt okej "fredagswhisky" som inte behöver skämmas för sig. Limited Edition behöver inte säga så mycket i sig. Är mest ett marknadsföringsknep för att få något att verka mer exklusivt än det egentligen är.
En snabb sökning på nätet på denna avslöjar att den verkar vara trevlig. Jag skulle nog ha köpten på ren nyfikenhet om jag stått och velat över den.
Citera
2012-07-02, 16:06
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Funderade på att gå förbi bolaget och beställa hem den men såg precis att Bunnahabhain 18 kommer den 1/7... nu blev det svårt. Man kanske får köpa två när man ändå håller på!?

Provade Bunnahabhain 18 mot Bunnahabhain 12 när jag var i Taiwan förra veckan. Skillnaden är enorm, 18y är fylligare och mer harmonisk, medan 12y känns rå och rivig i jämförelse.
Där kostade 18y ~525:- vilket känns som rätt prisvärt.
Citera
2012-07-02, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Provade Bunnahabhain 18 mot Bunnahabhain 12 när jag var i Taiwan förra veckan. Skillnaden är enorm, 18y är fylligare och mer harmonisk, medan 12y känns rå och rivig i jämförelse.
Där kostade 18y ~525:- vilket känns som rätt prisvärt.

Om Bunna 18 är "rätt prisvärd" för 525:-, skulle du säga att prislappen på 880:- är ett rent övertramp?
Senast redigerad av IAMJOHN 2012-07-02 kl. 16:55.
Citera
2012-07-02, 16:55
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAMJOHN
Om Bunna 18 är "rätt prisvärd" för 525:-, tolkar jag det då korrekt att prislappen på 880:- som bolaget har satt är ett rent övertramp?

Whiskypriser är en djungel - men med tanke på att prisskillnaden mellan 12 och 18 var 225:- i Taiwan och den är 450:- på systembolaget, så verkar prissättningen lite åt övertrampshållet - skatten skiljer inte mellan 12 & 18, så det verkar som om importören vill tjäna en extra hacka.
Citera
2012-07-02, 17:25
Medlem
Citat:
Whiskypriser är en djungel - men med tanke på att prisskillnaden mellan 12 och 18 var 225:- i Taiwan och den är 450:- på systembolaget, så verkar prissättningen lite åt övertrampshållet - skatten skiljer inte mellan 12 & 18, så det verkar som om importören vill tjäna en extra hacka.

Ja, tyvärr så har våra kära importörer fått lite hybris och tror att dom kan ta betalt precis hur mycket dom vill.
Kollar man på Bourbon från staterna så kan du köpa en lite mer "premium" butelj för runt 40 dollar (280,-), samma flaska på SB kostar ibland 800,- eller tom 1200,-. Så ja... jag hävdar iaf att dom utnytjar de svenska importreglerna och det faktum att vi i princip bara kan handla hos SB. Och vi går givetvis på detta och betalar överpriserna.

Men men.. man får passa på att handla när man är ute på resa.
Citera
2012-07-02, 17:38
Medlem
880:- är tyvärr lite väl mycket för att locka mitt intresse, då vänder jag mig hellre till den evigt trogna och prisvärda HP 18 för 600:-, som trots snack om inkonsekvent kvalité fortfarande gör mig till en lycklig herre.

18 åringarna från Yamazaki, Springbank och Longrow kommer inte på tal, då de alla går för mer än tusenlappen, vilket är näst intill ocker enligt min mening.
Citera
2012-07-02, 17:59
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
880:- är tyvärr lite väl mycket för att locka mitt intresse, då vänder jag mig hellre till den evigt trogna och prisvärda HP 18 för 600:-, som trots snack om inkonsekvent kvalité fortfarande gör mig till en lycklig herre.

18 åringarna från Yamazaki, Springbank och Longrow kommer inte på tal, då de alla går för mer än tusenlappen, vilket är näst intill ocker enligt min mening.

Springbank 18 ligger på 1120:- i Taiwan mot 1250:- på bolaget. Det är bara 10%, vilket får ses som acceptabelt.
Vill man istället ha en Yoichi 20 behöver man bara lägga på en dryg hundralapp i Taiwan, medan systemet tar mer än dubbla priset!
Helt klart att systemets whiskypriser är ett minfält - springbank och nikka har samma leverantör, så det är tydligen inte en skillnad mellan leverantörer.
Citera
2012-07-02, 18:19
Medlem
Citat:

Fast är det en riktigt bra whisky så skulle jag lätt kunna betala 800, 1000 eller kanske tom upp mot 2000,-.

HP förbryllar mig! Å ena sidan har dom sin 18 åriga för 600,- och andra sidan släpper dom medelmåttiga specialutgåvor förpackade i stora schabrak för hutlösa summor.
Citera
2012-07-02, 18:26
Medlem
Citat:
Springbank 18 ligger på 1120:- i Taiwan mot 1250:- på bolaget. Det är bara 10%, vilket får ses som acceptabelt.

Ligger dock på cirka 73 pund i Storbritannien

Provade hur som helst Bruichladdich 'The Laddie Ten' för första gången denna helg och jag är hemskt glad att jag köpte två flaskor. Otroligt fräsch whisky med balanserad sötma som integrerade sig väl med den bitterhet som fanns i bakgrunden. Allt var på sin plats i måttlighet. Grym whisky, varmt rekommenderad. Mycket mer komplex än många andra standardbuteljeringar.
Citera
2012-07-02, 22:31
Medlem
Feadogs avatar
Citat:

Det låter som att du stirrar dig blind på lagringstiden, men det kanske är ett missförstånd. Det är inte bara angel's share som kostar pengar när det kommer till whiskytillverkning. Springbank och Longrow kommer från samma destilleri. Detta destilleri är nog det mest traditionella och hantverksmässiga i hela Skottland. Konnässörer vet att betala för sådant och jag tror knappst att destilleriet har större påslag än andra sett till tillverkningskostnaderna.

Att det är mycket billigare i UK är sant, men det gäller väl all skotsk whisky i ungefär lika stor utsträckning? Inte så konstigt eftersom de dels har lägre alkoholskatt och dels eftersom det är en inhemsk produkt.
Citera
2012-07-03, 01:00
Medlem
Inte alls, men ålder på whisky är långt från irrelevant när det kommer till prissättningen. Jag tog bara dessa whiskys som exempel då samtliga är av samma ålder, 43-46% alkoholhalt och från destillerier som kan anses vara jämbördiga i rykte och som producenter av samlarwhisky (vilka har en tendens att kräva mer betalt för sina buteljer).

Varför en HP kostar £60 i UK och 600:- på bolaget medan en SB kostar £70 i UK och 1250:- på bolaget vet jag verkligen inte.
Citera
2012-07-03, 07:40
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Inte alls, men ålder på whisky är långt från irrelevant när det kommer till prissättningen. Jag tog bara dessa whiskys som exempel då samtliga är av samma ålder, 43-46% alkoholhalt och från destillerier som kan anses vara jämbördiga i rykte och som producenter av samlarwhisky (vilka har en tendens att kräva mer betalt för sina buteljer).

Varför en HP kostar £60 i UK och 600:- på bolaget medan en SB kostar £70 i UK och 1250:- på bolaget vet jag verkligen inte.

Åldern är absolut inte irrelevant, men det är långt ifrån allt. Vissa, t.ex. Macallan, betingar ett högre pris främst p.g.a. prestige och starkt varumärke, andra, t.ex. Springbank kostar mer främst p.g.a. extra kostsamma framställningsmetoder. Jag tycker nog personligen också att Springbank har ett annat rykte än Highland Park. Det senare är också ett mycket respekterat destilleri, men jag tror att de flesta kännare håller Springbank på en annan nivå än HP, kanske inte alltid smakmässigt eftersom HP också producerar fantastiska whiskies, men definitivt när det gäller proveniens (i brist på ett bättre ord).

Springbank är i princip det enda större destilleriet i världen som kör med 100% egen golvmältning vilket är extremt kostsamt. Andra som Highland Park, Balvenie och Bowmore håller igång sin golvmätningsanläggning mycket för syns skull, men köper fortfarande in typ 90% av malten från centrala mälterier. Man är förmodligen också det enda destilleriet som fortfarande eldar sina destilleringspannor med öppna lågor vilket skänker en ytterligare karaktär när jäst- och maltpartiklar karamelliseras. Springbank är dessutom det enda destilleriet i Skottland som aldrig har kylfiltrerat eller använt karamellfärg i sin whisky. Idag är ju icke kylfiltrerad whisky närmast praxis när det gäller bättre maltwhiskies, men det vette katten om det hade varit så utan Springbank. Besöker man något annat destilleri i Skottland så påminner det nästan alltid mest om en avancerad och till största del datorstyrd fabrik, medan det mesta av Springbanks utrustning är över 100 år gammal och allt görs för hand. Därför har jag full förståelse och respekt för att det svenska priset på en flaska 18-årig Springbank hamnar över 1000:-. Att man dessutom gör bland världens bästa whiskies gör ju inte valet svårare. Att det som tredje punkt också är helt familjeägt av samma familj sedan starten och helt oberoende, när typ 99% av alla andra skotska destillerier ägs av något av de stora ägarföretagen (Diageo, LVMH, Pernod Ricard, etc.), adderar ytterligare till känslan av kvalitet och ursprung. Att jämföra Springbank med något annat destilleri är alltså äpplen och päron. Precis som att en flaska vin från utsökt terroir som handskördats och framställts med stor noggrannhet kostar mer än ett vin av samma årgång från en enklare terroir som maskinskördats och framställts på industriell skala så kostar en flaska 18-årig Springbank mer än de flesta andra 18-åriga whiskies.

Hur det svenska priset för Highland Park kan vara lägre än det lokala priset är dock ett mysterium och jag är till 110% med på att HP är extremt prisvärt i Sverige. Antagligen är det för att man satsar otroligt mycket på den skandinaviska marknaden (vilket inte minst bevisas av alla exklusiva och limiterade buteljeringar med vikingatema ämnat enbart för Sverige). Jag tror dock inte att det finns någon annan skotsk whisky som är billigare eller ens har ungefär samma pris här som i UK. För de allra flesta lär prisdifferensen vara ungefär som i fallet med Springbank.
Senast redigerad av Feadog 2012-07-03 kl. 07:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in