2013-06-12, 22:53
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Det som skulle behövas är någon som startar att göra en svensk "blended". Det skulle räcka med att destillera en grain och sedan köpa upp alla mindre lyckade fat från Mackmyra, BOX, Grythyttan & Smögen. På så sätt skulle de seriösa destillerierna få avsättning för hela produktionen (skulle säkert tom kunna öka) utan att ge avkall på kvaliteten. Med rätt marknadsföring och prissättning skulle blenden säkert kunna ge Famous Grouse en match som den mest sålda whiskyn på bolaget.
Vore kul, och man kan väl bränna Grainen i en lätt modifierad vodkapanna för finfina varumärken "Absolut Whisky" "Explorer Whisky" (Renat Whisky funkar inte för mig) "Kronwhisky".

(skillnaden på en vodkapanna och en grainpanna tror jag är att man plockar ut whiskyn lägre i kollumnen men det kan finnas detaljer jag missat)
Citera
2013-06-13, 06:58
Medlem
Racooons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Köpte en flaska Dalwhinnie 15 YRS idag. Älskade direkt lukten som slog emot mig ur den nyöppnade flaskan. Det är som att lukta på en blandning mellan honung och sommaräng.

Smaken inte riktigt lika vass som lukten tyckte jag först. Men efter att ha låtit eftersmaken rulla runt i munnen ett par minuter gillar jag den mer och mer. Kostar "bara" runt 400 kr så helt klart prisvärd enligt mig.

Agree!
Citera
2013-06-14, 01:41
Medlem
sowahs avatar
Fråga mig inte varför det blev så sent men nu har man intagit ytterligare en rökig en! Lagavulin 16 years smakades för några veckor sedan, inte en dag för sent.
Har tidigare haft Laphroaig som favorit, deras 10-åriga är ju helsmarrig och precis lagom "vardagsrökig", men Lagavulins 16 years var ju flytande guld!
Citera
2013-06-14, 10:17
Medlem
alroberts avatar
skulle vilja ha tips på en whisky, jag är inte en stor drickare och kan absolut ingenting om whisky men jag älskar smaken och doften utav det.

Den jag har hemma är en Aberlour 10y och den älskar jag, stark smak och allting.

Jag skulle gärna vilja ha en med lite mer rökig smak, denna har ingen rökig smak alls och det är något jag gillar, dock finns det ju en gräns det ska inte smaka som att slicka på en båt utan en distinkt ton bara.

Gärna väldigt stark i smaken som min aberlour, jag gillar inte när det smakar vattnigt och väldigt svag smak.

prisklassen är väldigt pressad då jag inte har en oändlig plånbok men upp till 400kr skulle jag kunna punga ut

så tipsa om en god whisky man kan avnjuta nu i sommar
Citera
2013-06-14, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alrobert
skulle vilja ha tips på en whisky, jag är inte en stor drickare och kan absolut ingenting om whisky men jag älskar smaken och doften utav det.

Den jag har hemma är en Aberlour 10y och den älskar jag, stark smak och allting.

Jag skulle gärna vilja ha en med lite mer rökig smak, denna har ingen rökig smak alls och det är något jag gillar, dock finns det ju en gräns det ska inte smaka som att slicka på en båt utan en distinkt ton bara.

Gärna väldigt stark i smaken som min aberlour, jag gillar inte när det smakar vattnigt och väldigt svag smak.

prisklassen är väldigt pressad då jag inte har en oändlig plånbok men upp till 400kr skulle jag kunna punga ut

12-årig Bowmore kostar 399 kr, och borde passa dina önskemål. En singelmalt från Islay, rök finns alltså, men inte bara. En god och välbalanserad Islaywhisky.
Citera
2013-06-14, 15:48
Medlem
alroberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JP1
12-årig Bowmore kostar 399 kr, och borde passa dina önskemål. En singelmalt från Islay, rök finns alltså, men inte bara. En god och välbalanserad Islaywhisky.
ska kolla på den tack! hört mycket bra om bowmore

Jag var nog väldigt otydlig i mitt förre inlägg, jag menar inte att det måste vara rökigt utan utan rök funkar utmärkt det med
Citera
2013-06-14, 16:37
Medlem
Citat:

Denna Whisky har smakmässigt en del gemensamt med redan nämnda Bowmore12,Men enligt MIG är denna klassen bättre.
http://www.systembolaget.se/Sok-dryc...searchquery%2c

Denna tycker jag också kan vara värd att titta/smaka på.

Här har du en riktig Sherry B-O-M-B.....fyller munnen med låååång och intensiv eftersmak....men är kanske lite dyr?

Lycka till!
Citera
2013-06-14, 17:52
Medlem
Citat:

Av din beskrivning att dömma så skulle jag valt Benromach. Tyvärr så får du hosta upp minst en hundralapp till, men det är det nästan värt.

Deras Organic är inte helt frl. 499,- på SB!

Men deras tioåriga är nog snäppet trevligare. Lite sherry lagrad och med en nätt rökighet som kompletterar hela upplevelsen istället för att ta över hela smakbilden.
Citera
2013-06-14, 20:38
Medlem
Har aldrig gillat whisky. Tycker det smakar alldeles för starkt och den rökiga eftersmaken är inte alls så god.
Citera
2013-06-14, 22:39
Medlem
alroberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Av din beskrivning att dömma så skulle jag valt Benromach. Tyvärr så får du hosta upp minst en hundralapp till, men det är det nästan värt.

Deras Organic är inte helt frl. 499,- på SB!

Men deras tioåriga är nog snäppet trevligare. Lite sherry lagrad och med en nätt rökighet som kompletterar hela upplevelsen istället för att ta över hela smakbilden.

Citat:
Ursprungligen postat av To.Droll.To.Roll
Denna Whisky har smakmässigt en del gemensamt med redan nämnda Bowmore12,Men enligt MIG är denna klassen bättre.

Denna tycker jag också kan vara värd att titta/smaka på.

Här har du en riktig Sherry B-O-M-B.....fyller munnen med låååång och intensiv eftersmak....men är kanske lite dyr?

Lycka till!

Nu vart det helt plötsligt svårt haha!

Men tack för tipsen! Ska kollas närmre på
Citera
2013-06-15, 00:09
Medlem
Germanofils avatar
Vilken hade ni helst köpt av?

Glenfiddich 18 Yrs 0,7 ltr.
41,95 €

Highland Park 12 Yrs 0,7 ltr.
29,99 €

Balvenie 12 Yrs Double Wood 0,7 ltr.
32,75 €

Motivera gärna era svar,
Citera
2013-06-15, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Vilken hade ni helst köpt av?

Glenfiddich 18 Yrs 0,7 ltr.
41,95 €

Highland Park 12 Yrs 0,7 ltr.
29,99 €

Balvenie 12 Yrs Double Wood 0,7 ltr.
32,75 €

Motivera gärna era svar,

I just dessa tre fall får du verkligen vad du betalar för.
Inte för att HP är dålig direkt, men jag tycker den är lite för tråkig.

Balvenie 12 DW - Här börjar det hända lite grejer. Den gillade jag när jag hade den. Men det var ett tag sedan jag smakade den senast. Börjar bli dags att skaffa en flaska till snart.

Glenfiddich 18 - Glenfiddich tycker jag personligen har en ganska bra grundwhisky. Visst, 12 åringen hade kunnat göras lite bättre, men man märker förbättringen ju äldre dom blir.
Dom har alltid hållt en ganska hög produktion och kanske satsat lite för mycket på kvantitet än kvalitet, men jag skulle lätt betala en hundring extra för denna istället för HP 12'an.

Hade det stått mellan Balvenie 18 och Glenfiddich 18 så hade jag inte tvekat på en Balvenie. Men då hade den varit en aning dyrare också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in