2013-06-06, 23:56
Medlem
Racerbyces avatar
Hittade lite läsning om Box Whisky. Man spänner bågen ganska högt, blir intressant att se resultatet.

http://allehanda.se/start/kramfors/1...en-blir-whisky
Citera
2013-06-07, 09:35
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steeeff
Hej, jag är ute efter en present åt en vän som fyller 25 nu i sommar.

Tror ni att detta kan vara en lämplig present: Classic Malts Gift Pack (nr 20247)?

Grabben har mest druckit fulwhisky a la tyskland tidigare så jag är rädd att tungan krullar ihop sig på´n?

Det tror jag blir utmärkt. Då får han smaka tre olika stilar, och alla tre håller hög klass. Självklart smakar de mer än billig blended, men Cragganmore är rätt mild. Talisker och Lagavulin är kärvare då Talisker är kryddig och eldig medan Lagavulin är rökig. Men vem vet, kanske är det nån av dessa han gillar bäst. Vissa nybörjare blir inte totalfrälsta förrens de får en rökbomb.
Citera
2013-06-07, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steeeff
Hej, jag är ute efter en present åt en vän som fyller 25 nu i sommar.

Tror ni att detta kan vara en lämplig present: Classic Malts Gift Pack (nr 20247)?

Grabben har mest druckit fulwhisky a la tyskland tidigare så jag är rädd att tungan krullar ihop sig på´n?

Jag tycker att det är ett perfekt paket att gå på om man vill avancera lite. Tack vare att det är så små flaskor så är det inte så mycket att bälga i sig om man inte skulle gilla någon av dom.
Just Cragganmore är väldigt mild som Feadog var inne på. Perfekt för en nybörjare och som sommarwhisky. Och alla håller hög kvalitet, så vill man så går det bra att ta dom med någon tesked vatten för att få dom lite lenare.
Citera
2013-06-07, 11:32
Medlem
Heureuxs avatar
Tips på en bra "sommrig" whisky för under 500 lappen som finns på bolaget skulle uppskattas
Citera
2013-06-07, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heureux
Tips på en bra "sommrig" whisky för under 500 lappen som finns på bolaget skulle uppskattas

http://www.mynewsdesk.com/se/pressro...40-0-vol-53273

Trevlig helg
Citera
2013-06-07, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heureux
Klockren sommar whisky!
http://www.systembolaget.se/Sok-dryc...searchquery%2c
Håller dessutom med ovanstående inlägg.....Trevlig Helg!
Citera
2013-06-07, 21:30
Medlem
Låter som om jag gjort ett bra presentval, tack ska ni ha!
Citera
2013-06-10, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Racerbyce
Hittade lite läsning om Box Whisky. Man spänner bågen ganska högt, blir intressant att se resultatet.

http://allehanda.se/start/kramfors/1...en-blir-whisky

Deras "Försmak" är riktigt bra redan nu, så med bra kvalitet på faten så är jag säker på att de kommer vara en tuff konkurrent på marknaden.

Även Grythyttan och Smögen kommer vara värd att hålla ögonen på.
Hven är inte direkt dålig, men även om dom är bättre än Mackmyra så ligger dom inte riktigt i samma klass som BOX, Grythyttan och Smögen. Inte ännu i alla fall!

Sen skall det bli otroligt spännande att få se vad Lapplands Destilleri, Gammelstilla, Nortelje Brenneri, Isle Of Lime, Gute Vin, Wanneborga och Bergslagen kommer komma med! Vilka som överlever och om någon av dessa kommer överträffa de andra!?

En sak är säker! Det kommer bli en spännande framtid! Och om ca ett år så kommer BOX släppa sin första Whisky... förhoppningsvis till ett överkomligt pris. Sen får vi se hur stora mängder som kommer ut på marknaden. Produktionen är ju inte hisnande stor direkt!
Citera
2013-06-12, 11:01
Medlem
Får nog ta och tillrättavisa mig själv... Ser ut som att det inte kommer bli så mycket whisky från Bergslagens Destilleri AB då dom begärt sig själva i konkurs i fredags. Kanske inte helt oväntat men trotts allt lite tråkigt.
Få se om dom återuppstår i annan skepnad eller om dom helt lägger ner verksamheten!?
Citera
2013-06-12, 14:46
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Får nog ta och tillrättavisa mig själv... Ser ut som att det inte kommer bli så mycket whisky från Bergslagens Destilleri AB då dom begärt sig själva i konkurs i fredags. Kanske inte helt oväntat men trotts allt lite tråkigt.
Få se om dom återuppstår i annan skepnad eller om dom helt lägger ner verksamheten!?

Tror inte de blir det sista offret tyvärr. Whisky är ju en extremt tuff bransch att starta nytt inom. Mackmyra lyckades bra eftersom de var först i Sverige och det blev en hype. Därför har de kunnat sälja mycket småfat till privatpersoner och släppt whisky på marknaden alldeles för ung och ändå sålt som smör. Tror det blir svårare för de som kommer efter. När svensk whisky inte längre är något nytt så vill nog folk börja se kvalitet och då är det svårt att motivera köp av en 3-5-årig whisky som smakar rävgift för runt 500:- flaskan. Och det är svårt att hitta investerare som är villiga att gå in med kapital för att driva en verksamhet i 10-12 år innan det kommer några intäkter alls att tala om. Oftast kostar det nog bara en massa pengar det första decenniet och sen kanske det kan börja bli tal om nån vinst. Då finns det gott om mer lukrativa och säkrare branscher att stoppa sina pengar i. Men jag hoppas verkligen att fler lyckas, några borde kunna överleva.
Citera
2013-06-12, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Tror inte de blir det sista offret tyvärr. Whisky är ju en extremt tuff bransch att starta nytt inom. Mackmyra lyckades bra eftersom de var först i Sverige och det blev en hype. Därför har de kunnat sälja mycket småfat till privatpersoner och släppt whisky på marknaden alldeles för ung och ändå sålt som smör. Tror det blir svårare för de som kommer efter. När svensk whisky inte längre är något nytt så vill nog folk börja se kvalitet och då är det svårt att motivera köp av en 3-5-årig whisky som smakar rävgift för runt 500:- flaskan. Och det är svårt att hitta investerare som är villiga att gå in med kapital för att driva en verksamhet i 10-12 år innan det kommer några intäkter alls att tala om. Oftast kostar det nog bara en massa pengar det första decenniet och sen kanske det kan börja bli tal om nån vinst. Då finns det gott om mer lukrativa och säkrare branscher att stoppa sina pengar i. Men jag hoppas verkligen att fler lyckas, några borde kunna överleva.

Precis min tanke... Hade det inte varit sånt högt tryck på whisky som det är just nu så hade jag haft mycket svårt att se att Mackmyra skulle kunna överleva så mycket längre nu när det börjar komma en hel del bra från vårt lilla land.
Även om man vill vara lite lokalpatriotiskt så har jag svårt att se att Mackmyra kommer kunna livnära sig på det dom säljer idag efter att BOX, Grythyttan & Smögen börjat pytsa ut sin whisky på marknaden som redan nu är betydligt bättre.
Citera
2013-06-12, 19:13
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Precis min tanke... Hade det inte varit sånt högt tryck på whisky som det är just nu så hade jag haft mycket svårt att se att Mackmyra skulle kunna överleva så mycket längre nu när det börjar komma en hel del bra från vårt lilla land.
Även om man vill vara lite lokalpatriotiskt så har jag svårt att se att Mackmyra kommer kunna livnära sig på det dom säljer idag efter att BOX, Grythyttan & Smögen börjat pytsa ut sin whisky på marknaden som redan nu är betydligt bättre.

Det som skulle behövas är någon som startar att göra en svensk "blended". Det skulle räcka med att destillera en grain och sedan köpa upp alla mindre lyckade fat från Mackmyra, BOX, Grythyttan & Smögen. På så sätt skulle de seriösa destillerierna få avsättning för hela produktionen (skulle säkert tom kunna öka) utan att ge avkall på kvaliteten. Med rätt marknadsföring och prissättning skulle blenden säkert kunna ge Famous Grouse en match som den mest sålda whiskyn på bolaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in