Citat:
Ursprungligen postat av
motorhuvud89
Känner att jag också är fast i malt-träsket, framför allt Islay-whiskies. Vill gärna utforska mer, men det är väldigt lätt att fastna vid rökbomberna på bolaget eftersom jag älskar det rökiga.. Men nästa gång då blir det tamejtusan en Blended
![Smile](https://static.flashback.org/img/smilies2/smile1.gif)
Så ni som kan det där med blended får gärna skriva några favoriter(såg några nämnda tidigare).
The Lost Distillery Company har släppt en serie som verkar mycket intressanta. Det är några blends som skall efterlikna whisky från destillerier som är nedlagda för mycket länge sedan.
De som finns på SB idag är
Auchnagie och
Stratheden. För dryga 600,- st så är det inte dom billigaste, men absolut bland dom mest intressanta.
Annars är ju den jag nämnt tidigare
Nikka From The Barrel en mycket prisvärd whisky rakt av!
Compass Box släpper titt och tätt ifrån sig blends som får bra kritik.
Tullamore Dew 12 årig är inte alls dum!
Islay Mist de Luxe har jag aldrig själv testat, men läste precis att den tydligen är producerad av MacDuff International. MacDuff har en hel del grymt bra whisky i sina lager, men mycket av det dom säljer i eget namn Glen Deveron är lite blaskigt.
Det känns dock som att jag måste prova en Islay Mist!
Edit: Lite efterforskning säger mig att merparten av det som kommer från MacDuffs pannor hamnar i Grand Macnish, Islay Mist (Vatted), Lauders. Skulle gissa att de flesta Islay Mist innehåller mer eller mindre MacDuff.