2014-02-13, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motorhuvud89
Känner att jag också är fast i malt-träsket, framför allt Islay-whiskies. Vill gärna utforska mer, men det är väldigt lätt att fastna vid rökbomberna på bolaget eftersom jag älskar det rökiga.. Men nästa gång då blir det tamejtusan en Blended Så ni som kan det där med blended får gärna skriva några favoriter(såg några nämnda tidigare).

Vill du ha testa en rökig blended så rekommenderas Islay Mist de Luxe (247:-).

Min egen nya favorit i blendedträsket är emellertid Teacher's (231:-). En mildare whisky även om den har viss rök i bakgrunden. Innehåller 45% singelmalt och är en utmärkt huswhisky, mycket prisvärd.
Citera
2014-02-14, 07:08
Medlem
motorhuvud89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JP1
Vill du ha testa en rökig blended så rekommenderas Islay Mist de Luxe (247:-).

Min egen nya favorit i blendedträsket är emellertid Teacher's (231:-). En mildare whisky även om den har viss rök i bakgrunden. Innehåller 45% singelmalt och är en utmärkt huswhisky, mycket prisvärd.

Islay mist de luxe har jag faktiskt spanat in tidigare, den har ju vacker prislapp också. Det kanske får bli en sån i alla hjärtans dag-present till mig själv
Citera
2014-02-14, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motorhuvud89
Känner att jag också är fast i malt-träsket, framför allt Islay-whiskies. Vill gärna utforska mer, men det är väldigt lätt att fastna vid rökbomberna på bolaget eftersom jag älskar det rökiga.. Men nästa gång då blir det tamejtusan en Blended Så ni som kan det där med blended får gärna skriva några favoriter(såg några nämnda tidigare).

The Lost Distillery Company har släppt en serie som verkar mycket intressanta. Det är några blends som skall efterlikna whisky från destillerier som är nedlagda för mycket länge sedan.
De som finns på SB idag är Auchnagie och Stratheden. För dryga 600,- st så är det inte dom billigaste, men absolut bland dom mest intressanta.

Annars är ju den jag nämnt tidigare Nikka From The Barrel en mycket prisvärd whisky rakt av!

Compass Box släpper titt och tätt ifrån sig blends som får bra kritik.

Tullamore Dew 12 årig är inte alls dum!

Islay Mist de Luxe har jag aldrig själv testat, men läste precis att den tydligen är producerad av MacDuff International. MacDuff har en hel del grymt bra whisky i sina lager, men mycket av det dom säljer i eget namn Glen Deveron är lite blaskigt.
Det känns dock som att jag måste prova en Islay Mist!

Edit: Lite efterforskning säger mig att merparten av det som kommer från MacDuffs pannor hamnar i Grand Macnish, Islay Mist (Vatted), Lauders. Skulle gissa att de flesta Islay Mist innehåller mer eller mindre MacDuff.
Senast redigerad av peatedsoul 2014-02-14 kl. 10:52.
Citera
2014-02-14, 11:54
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
[b]
Islay Mist de Luxe har jag aldrig själv testat, men läste precis att den tydligen är producerad av MacDuff International. MacDuff har en hel del grymt bra whisky i sina lager, men mycket av det dom säljer i eget namn Glen Deveron är lite blaskigt.
Det känns dock som att jag måste prova en Islay Mist!

Edit: Lite efterforskning säger mig att merparten av det som kommer från MacDuffs pannor hamnar i Grand Macnish, Islay Mist (Vatted), Lauders. Skulle gissa att de flesta Islay Mist innehåller mer eller mindre MacDuff.
Menar du att Islay Mist finns i form av en vatted malt också? Den vanliga Islay Mist de Luxe är ju inte vatted, men en hygglig blended whisky, helt klart!

En annan god blended whisky, om man gillar rökig whisky, är Black Bottle. Finns i bolagets beställningssortiment.
Citera
2014-02-14, 12:21
Medlem
Cantorass avatar
Nikka Yoichi mot Miyagikyo? Är det någon som har åsikter? Vad är skillnaden (förutom att det är olika destillerier)? Jag är mest intresserad av 15-åringarna, där jag verkligen gillar Yoichi, men jag har inte testat Miyagikyo.
Citera
2014-02-14, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Menar du att Islay Mist finns i form av en vatted malt också? Den vanliga Islay Mist de Luxe är ju inte vatted, men en hygglig blended whisky, helt klart!

En annan god blended whisky, om man gillar rökig whisky, är Black Bottle. Finns i bolagets beställningssortiment.

Jag vet inte, jag bara klippte rakt av från en webbsida, kan ha funnits en, hittar då ingen sådan någonstans när jag söker. :/

Black Bottle var helt okej (den nya), har inte smakat den äldre som tydligen skall vara betydligt bättre. Idag är det bara malt från 2 eller 4 islaydestillerier(?!) i den mot tidigare 7 om jag inte missminner mig.
En av dom destillat som finns i Black Bottle är Bunnahabhain, det är iaf något jag är helt säker på!
Men med tanke på att två av huvudingredienserna i Johnnie Walker Black är Caol Ila och Mortlach, så ska man inte dra för höga växlar av innehållet! Man får tänka att det är relativt ung maltwhisky som går in i dessa billigare blends.
Citera
2014-02-15, 09:04
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Jag vet inte, jag bara klippte rakt av från en webbsida, kan ha funnits en, hittar då ingen sådan någonstans när jag söker. :/

Black Bottle var helt okej (den nya), har inte smakat den äldre som tydligen skall vara betydligt bättre. Idag är det bara malt från 2 eller 4 islaydestillerier(?!) i den mot tidigare 7 om jag inte missminner mig.
En av dom destillat som finns i Black Bottle är Bunnahabhain, det är iaf något jag är helt säker på!
Men med tanke på att två av huvudingredienserna i Johnnie Walker Black är Caol Ila och Mortlach, så ska man inte dra för höga växlar av innehållet! Man får tänka att det är relativt ung maltwhisky som går in i dessa billigare blends.
Okej, jag försökte också hitta info om Islay Mist Vatted, men det gav inget resultat. Synd, för den hade varit intressant att prova. Men vilken sida var det du klippte ut den informationen från?

Att man har ändrat receptet på Black Bottle till 2-4 islay whiskies hade jag inte en aning om. Vet du när man gjorde denna ändring? Jag provade en flaska av ovan nämnda whisky för 1-2 år sedan och då tyckte jag att den var rätt så god, framför allt för att vara en whisky i den prisklassen. Men den levde väl inte direkt upp till mina förväntningar på den, som var rätt höga efter att ha sett den lyftas till skyarna i olika recensioner. Bland annat tyckte folk att det var den bästa blended som de någonsin druckit, och att den konkurrerar ut mycket whisky som kostar det dubbla. De omdömena håller jag väl inte riktigt med om, men väl värd sitt pris var den i alla fall.
Senast redigerad av Knarkarjävlar 2014-02-15 kl. 09:10.
Citera
2014-02-15, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Okej, jag försökte också hitta info om Islay Mist Vatted, men det gav inget resultat. Synd, för den hade varit intressant att prova. Men vilken sida var det du klippte ut den informationen från?

Att man har ändrat receptet på Black Bottle till 2-4 islay whiskies hade jag inte en aning om. Vet du när man gjorde denna ändring? Jag provade en flaska av ovan nämnda whisky för 1-2 år sedan och då tyckte jag att den var rätt så god, framför allt för att vara en whisky i den prisklassen. Men den levde väl inte direkt upp till mina förväntningar på den, som var rätt höga efter att ha sett den lyftas till skyarna i olika recensioner. Bland annat tyckte folk att det var den bästa blended som de någonsin druckit, och att den konkurrerar ut mycket whisky som kostar det dubbla. De omdömena håller jag väl inte riktigt med om, men väl värd sitt pris var den i alla fall.

Plockade info om Islay Mist från bl.a. whiskyguiden.se, men han har inte uppdaterat sidan på väldigt länge och rätt sporadiskt mellan 2010-2012.

Ang. Black Bottle så köpte jag den när jag var på Islay, och kvinnan i butiken berättade detta för mig. Men när dom ändrade receptet vet jag inte. Men jag fick känslan av att det kan vara 3-4-5 år sedan?! Har inte idats forska vidare i det heller. Jag litar på den gamla kvinnan på Islay!
Citera
2014-02-15, 13:12
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Plockade info om Islay Mist från bl.a. whiskyguiden.se, men han har inte uppdaterat sidan på väldigt länge och rätt sporadiskt mellan 2010-2012.

Ang. Black Bottle så köpte jag den när jag var på Islay, och kvinnan i butiken berättade detta för mig. Men när dom ändrade receptet vet jag inte. Men jag fick känslan av att det kan vara 3-4-5 år sedan?! Har inte idats forska vidare i det heller. Jag litar på den gamla kvinnan på Islay!
Hehe, okej. Jag får se om jag orkar forska vidare i ämnena själv någon gång då, skulle vara kul att veta om det var det nya receptet som jag fick smaka av.
Citera
2014-02-17, 02:26
Medlem
En person som tycker om Aberlour a'bunadh, vad kan den personen även tänkas tycka om? I övrigt är jag rätt så mångsidig i smaken och har inga särskilda preferenser, öppen för att prova det mesta.

Pristaket sätter jag för tillfället på 700:- SB-pris.
Citera
2014-02-17, 17:06
Medlem
Squeekys avatar
Hmm, jag hittade ingen Black Bottle i systemets listor, heter den nåt annat?
Citera
2014-02-17, 19:11
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squeeky
Hmm, jag hittade ingen Black Bottle i systemets listor, heter den nåt annat?
Nej den ska heta Black Bottle på bolaget också. Jag hittade den inte heller när jag sökte nu, vilket förmodligen betyder att den dessvärre har utgått ifrån deras sortiment. Om du åker Vikingbåtarna så vet jag att den finns på vissa av deras båtar, och den verkar vara ganska lätt att hitta utomlands överlag. Sen kan man ju alltid importera den själv via webbförsäljning också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in