Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-13, 09:54
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Utgående produkt, gissningsvis finns det inte många fler tunnor i lagret.
Nytt utbud: http://www.bruichladdich.com/the-whisky
Det är för närvarande omodernt med åldersangivelser på whisky. Whiskyn skall tappas när de behöver pengarna snarare än när whiskyn legat på fat ett visst antal år. De kallar det för att tappa upp när whiskyn smakar färdig. (pengahungern är bästa kryddan).
I vilket fall som helst har Waves och Rocks utgått ur sortimentet ser det ut som, alltid något att glädjas över.

aja, vad synd.
Det var en bra whisky. Men 700 var ändå redan för dyrt.
Om jag vetat om detta skulle jag lätt spara flaskan och sen sälja den för att köpa en annan eller kanske till och med två flaskor..
Aaja, minuspoäng för bruichladdich där i servicekänsla.
Citera
2014-05-13, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jabbadabbadoo
aja, vad synd.
Det var en bra whisky. Men 700 var ändå redan för dyrt.
Om jag vetat om detta skulle jag lätt spara flaskan och sen sälja den för att köpa en annan eller kanske till och med två flaskor..
Aaja, minuspoäng för bruichladdich där i servicekänsla.

Tyvärr blir det bara mer och mer "no age statement" flaskor från detta destilleri. Inte med det sagt att det bara är ung whisky dom säljer, men dom kommer nog pytsa ut en hel del ung whisky ett tag framöver. En del bra och andra inte så bra.

Att priset stigit så pass är enbart pga att importören ser ett gyllene tillfälle i att tjäna en extra hacka på de flaskor som finns kvar. Det är alltså inte Bruichladdich som höjt priset.
Citera
2014-05-13, 18:08
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Tyvärr blir det bara mer och mer "no age statement" flaskor från detta destilleri. Inte med det sagt att det bara är ung whisky dom säljer, men dom kommer nog pytsa ut en hel del ung whisky ett tag framöver. En del bra och andra inte så bra.

Att priset stigit så pass är enbart pga att importören ser ett gyllene tillfälle i att tjäna en extra hacka på de flaskor som finns kvar. Det är alltså inte Bruichladdich som höjt priset.

haha, det va fan fräckt av importören.
Jag hade blivit sne som om bruichladdich vart mitt företag.

Aja, så fungerar det ibland.
Tack för infon.
Citera
2014-05-13, 19:04
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jabbadabbadoo
haha, det va fan fräckt av importören.
Jag hade blivit sne som om bruichladdich vart mitt företag.

Aja, så fungerar det ibland.
Tack för infon.

bruichladdich är nog glada trots att de inte fick fick någon del av förtjänsten just i det här fallet.
De vinner på att värdet av whiskyn ökar - och nästa gång kan de ta mer betalt av mellanhanden
Citera
2014-05-13, 22:15
Medlem
hesons avatar
Allt är ju inte tråkigt med ung Bruichladdich. Bere Barley tycker jag är mycket bra. Provade om Octomore (2006.02 kanske den hette) i helgen och även den är riktigt suverän, men då var vi inte bara småpackade så det kan ha varit det som gjorde att vi inte tyckte den smakade ungt. Synd att det inte var min flaska.
Citera
2014-05-14, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Allt är ju inte tråkigt med ung Bruichladdich. Bere Barley tycker jag är mycket bra. Provade om Octomore (2006.02 kanske den hette) i helgen och även den är riktigt suverän, men då var vi inte bara småpackade så det kan ha varit det som gjorde att vi inte tyckte den smakade ungt. Synd att det inte var min flaska.

Du har helt rätt... Många av deras Port Charlotte har varit riktigt bra i ung ålder, speciellt PC8.
Men sen har dom släppt en del konstiga vinfatslagringar som inte alls gift sig bra med deras unga whisky. Bere Barly bl.a. är en riktigt trevlig ung Laddie.
Det lilla jag smakat av Octomore så vet jag inte vad jag skall säga. Första reaktionen var att det var lite kemilåda över det hela. Men jag skulle behöva lite mer på fötterna för att hissa eller dissa.

Man skall inte dissa ung whisky bara för att den är ung som många verkar göra.
Citera
2014-05-22, 13:34
Medlem
peewiis avatar
Ska inhandla en flaska till farsgubben, Priset ligger ganska bestämt runt 2000-2500, (kan tänkas lägga in lite extra om det verkligen är värt det).

Han är ingen whiskyfantast men tycker det är på tiden han får något av finare slag från mig nu.
Har tidigare gett honom Mackmyra first edition, Glenfiddich 12/15 årig, famous grouse (kommer inte ihåg vilka), men de har alla varit godkända.
Vet att han inte gillar alldeles för tjäriga sorter, han har testat lite dyrare sorter av vänner som varit goda enligt han, kommer dock inte ihåg vilka.

Kan man få lite tips på olika sorter som kan vara värda ett köp?
Citera
2014-05-22, 14:50
Medlem
lamajägarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peewii
Ska inhandla en flaska till farsgubben, Priset ligger ganska bestämt runt 2000-2500, (kan tänkas lägga in lite extra om det verkligen är värt det).

Han är ingen whiskyfantast men tycker det är på tiden han får något av finare slag från mig nu.
Har tidigare gett honom Mackmyra first edition, Glenfiddich 12/15 årig, famous grouse (kommer inte ihåg vilka), men de har alla varit godkända.
Vet att han inte gillar alldeles för tjäriga sorter, han har testat lite dyrare sorter av vänner som varit goda enligt han, kommer dock inte ihåg vilka.

En flaska highland park 25 years kanske? Mycket och god smak samt endast mycket liten rökighet / tjärsmak på de exemplar jag haft nöjet att provsmaka.

finns på bolaget för 2.2k:
http://www.systembolaget.se/Sok-dryc.../?varuNr=70135
Citera
2014-05-22, 16:27
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:

Under mina tjugo år av single malt-drickande är denna den som imponerat mest på mig.

http://www.thewhiskyexchange.com/P-1634.aspx

Den kostade runt 60 euro vid release och jag skulle inte köpa den för dagens pris, men för den som har råd med det skulle jag rekommendera den.
Citera
2014-05-25, 19:02
Medlem
peewiis avatar
Har inte bråttom utan ska nog inhandla den om ca månaden, just nu står det mellan tidigare nämn Caol Ila 1978 23-åriga eller 25-åriga Highland park.
Caol går på ca 3000:- med frakt, Highland 2200:-.
Är det värt de extra 800 för en Caol istället, eller finns det någon som sitter på ett annat exemplar i den prisklassen?
Citera
2014-05-25, 22:10
Medlem
Citat:

Citat:
Har inte bråttom utan ska nog inhandla den om ca månaden, just nu står det mellan tidigare nämn Caol Ila 1978 23-åriga eller 25-åriga Highland park.
Caol går på ca 3000:- med frakt, Highland 2200:-.
Är det värt de extra 800 för en Caol istället, eller finns det någon som sitter på ett annat exemplar i den prisklassen?

Kan inte svara exakt på din fråga då jag inte provat just den Caol Ila:n, men den 25-åriga HP:n är ljusår bättre än de du gett honom tidigare...( sen är ju whiskysmaken väldigt individuell)

Då du tänker lägga runt 2500-3000 kr på ditt inköp så föreslår jag att du slänger ut din fråga på Whiskyforum.se.
Glöm inte uppge att farsgubben inte gillar de tjäriga/rökiga varianterna då majoriteten av whiskyexperterna föredrar whisky från Islay, men jag kan lova dig att de har full koll ändå.
Citera
2014-05-26, 09:00
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Under mina tjugo år av single malt-drickande är denna den som imponerat mest på mig.

http://www.thewhiskyexchange.com/P-1634.aspx

Den kostade runt 60 euro vid release och jag skulle inte köpa den för dagens pris, men för den som har råd med det skulle jag rekommendera den.

Har en sån stående hemma också - låg på runt £30 på Heathrow i början av nittiotalet. Tycker nog att Broran i samma samma serie är lite vassare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in