2014-05-26, 09:21
Medlem
Jag tycker att det är lite vanskligt att handla i den prisklassen runt 2000-3000,- om man inte har koll. Man kan få allt från medioker överhypad och överprissatt whisky till helt fantastisk whisky.

Ett litet tips är att kolla upp en flaska du bestämt dig för på både whiskybase.com och whiskyfun.com. Då får man en liten fingervisning om hur den kan vara.

Om man letar lite så kan man hitta otroligt bra Mortlach från en oberoende buteljerare för runt 2000,-

Strathmill Archives 1974 37 Years (Systembolaget nr 85409) var i mitt tycke en grym upplevelse. Men att Systembolaget tar nästan det dubbla priset av vad den kostat i resten av världen är ren ocker! 1500-2000 hade jag kunnat betala för den, men inte 3000,-! Men då är det inte många whisky jag betalar 3000,- för heller.
Citera
2014-05-26, 11:24
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Har en sån stående hemma också - låg på runt £30 på Heathrow i början av nittiotalet. Tycker nog att Broran i samma samma serie är lite vassare.

En kompis bjöd på Broran för några år sedan. Jag var inte lika imponerad av den, men det är lättare att bedöma något man dricker en hel flaska av över tid.

Är du säker på att du tänker på samma whisky? Den jag köpte släpptes typ 2002.
Citera
2014-05-26, 11:27
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Jag tycker att det är lite vanskligt att handla i den prisklassen runt 2000-3000,- om man inte har koll. Man kan få allt från medioker överhypad och överprissatt whisky till helt fantastisk whisky.

Ett litet tips är att kolla upp en flaska du bestämt dig för på både whiskybase.com och whiskyfun.com. Då får man en liten fingervisning om hur den kan vara.

Om man letar lite så kan man hitta otroligt bra Mortlach från en oberoende buteljerare för runt 2000,-

Strathmill Archives 1974 37 Years (Systembolaget nr 85409) var i mitt tycke en grym upplevelse. Men att Systembolaget tar nästan det dubbla priset av vad den kostat i resten av världen är ren ocker! 1500-2000 hade jag kunnat betala för den, men inte 3000,-! Men då är det inte många whisky jag betalar 3000,- för heller.

Jag tycker att a' Bunadh är den bästa instegswhiskyn vad gäller Cask Strength. Jag har inte brytt mig om att kliva mycket högre upp än så.
Citera
2014-05-26, 12:51
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
En kompis bjöd på Broran för några år sedan. Jag var inte lika imponerad av den, men det är lättare att bedöma något man dricker en hel flaska av över tid.

Du har säkert rätt om tiden - 2002 stämmer med 1978 - känns som att det var längre sedan, men det kanske inte var länge sedan - ska kolla flaskan när jag kommer hem. Priserna på rare malts var dock £30-£50 och jag köpte aldrig någon av de dyra.
Citera
2014-05-26, 14:15
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Du har säkert rätt om tiden - 2002 stämmer med 1978 - känns som att det var längre sedan, men det kanske inte var länge sedan - ska kolla flaskan när jag kommer hem. Priserna på rare malts var dock £30-£50 och jag köpte aldrig någon av de dyra.

Jag avslutade min Linkwood för ett par år sedan. Den var aldrig någon favorit. En konstig ros/tvål-doft och låg alkoholhalt.
Citera
2014-05-26, 18:41
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:

Ja, håller med helt. I synnerhet om det gäller en för mig helt ny whisky, ex.vis av någon ny typ så brukar det ta ett tag innan jag "kan" den. Tar ofta ett litet glas per dag av den i några dagar eller en vecka kanske för att lära känna den. En ny sort kan kräva en viss tillvänjning anser jag. Har hört de som säger att man inte känner en whisky innan man har druckit en hel flaska.
Citera
2014-05-28, 11:56
Medlem
Cantorass avatar
Citat:

Kollade upp mina flaskor - de var från ett tidigare släpp: Caol Isla 20 år (1975), Brora 22 år (1972) och Glenlochy 26 år (1969) - så det måste ha varit ~1996 - förklarar det lägre priset.
Glenlochy är oöppnad - ska man dricka, spara eller sälja?
Citera
2014-05-28, 14:47
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Kollade upp mina flaskor - de var från ett tidigare släpp: Caol Isla 20 år (1975), Brora 22 år (1972) och Glenlochy 26 år (1969) - så det måste ha varit ~1996 - förklarar det lägre priset.

Jag röstar för att sälja. Det som stiger i pris gör det inte för att det har blivit godare med åren, fast det beror ju på hur du ser på sentimentala värden eller chansen att imponera med gamla flaskor. Men det har väl inte blivit svårare att få tag på nysläppt kvalitet. Eller? Jag är en glad amatör och går aldrig över typ 60 euro i inköp (CS utan årgång, som Uigedal, a' Bunadh och Caol Ila). Jag gillar till och med bra blended, som Teacher's för 10-15 euro (eller vad den nu kostar).
Citera
2014-05-28, 14:57
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Jag röstar för att sälja. Det som stiger i pris gör det inte för att det har blivit godare med åren, fast det beror ju på hur du ser på sentimentala värden eller chansen att imponera med gamla flaskor. Men det har väl inte blivit svårare att få tag på nysläppt kvalitet. Eller? Jag är en glad amatör och går aldrig över typ 60 euro i inköp (CS utan årgång, som Uigedal, a' Bunadh och Caol Ila). Jag gillar till och med bra blended, som Teacher's för 10-15 euro (eller vad den nu kostar).

Fick jag ett erbjudande i paritet med det pris som whisky exchange tar skulle jag sälja direkt:
http://www.thewhiskyexchange.com/P-2439.aspx
Att dricka den blir helt plötsligt helt orimligt.
Citera
2014-05-28, 20:19
Medlem
Citat:

Varför inte göra alla tre? Sampla upp i 3cl flaskor, sälj de du inte vill dricka, drick själv och spara en liten slatt till ett senare tillfälle!

Visst känns det knepigt ibland att öppna en flaska som stigit flera hundra procent i pris, men jag köper all min whisky för att den skall drickas. Är lite sugen på att sälja någon flaska så man har råd att köpa tio andra... Men å andra sidan så vill man ju veta vad allt ståhej är om!
Citera
2014-05-29, 00:54
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Fick jag ett erbjudande i paritet med det pris som whisky exchange tar skulle jag sälja direkt:
http://www.thewhiskyexchange.com/P-2439.aspx
Att dricka den blir helt plötsligt helt orimligt.

Ja, det var inte illa.
Citera
2014-06-09, 22:19
Medlem
Aerials avatar
Tjena flashbacks whiskykännare!

Tänkte köpa en flaska whirre till farsan och tänkte då fråga om lite tips härifrån då jag egentligen har ganska dålig koll på whisky. Hade väl tänkt mig någonting lite finare (än vanligt) och är beredd att betala runt 600 kronor, helst inte så jättemycket mer om det inte är någonting som verkar allt för spännande.

Nu förstår jag ju själv att finwhisky är dyrt och att man för den summan inte får någonting spektakulärt. Däremot någonting lite roligare än en vanlig trött blended.

Det blir ganska svårt om jag ska beskriva hans whiskysmak då det är väldigt varierande. Allt från som sagt blended till Laphroaig. Men ett urval av tidigare flaskor jag gett till honom är Glenfiddich 12 y, Glenmorangie, The balvenie doublewood 12, Laphroaig osv.

Problemet är bara att tiden tryter då det ska vara en present. Borde såklart ha kommit på detta tidigare, så nu tror jag att jag blir tvungen att välja vad som finns i bolagets standardsortiment om det tar mer än 1 dag att få hem det från beställningssortimentet?

Så ös gärna på med tips!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in