2014-09-12, 19:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Nu är inte det där min typ av whisky men testa bara. Ta lite rent och sedan med en skvätt vatten och se hur det smakar bäst.
Jag har själv druckit mest oblandat den senaste tiden då jag har varit dålig i halsen. Whisky är bra hostmedicin. Vanligtvis så dricker jag annars så gott som alltid med lite vatten i.

kollar man hemsidan vill de man ska blanda groggar med den starka..
Citera
2014-09-12, 19:16
Medlem
mr-bobs avatar
Brora, Port Ellen och Springbank är favoriter..
Citera
2014-09-12, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackup
kollar man hemsidan vill de man ska blanda groggar med den starka..

Varför vill man köpa så kallat "moonshine"? Det är väl vara olagrad majswhisky. Är det bara coolhetsfaktorn? All bourbon borde vara bättre då den i alla fall alltid är lagrad.
Citera
2014-09-12, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hunnitandfiddy
Varför vill man köpa så kallat "moonshine"? Det är väl vara olagrad majswhisky. Är det bara coolhetsfaktorn? All bourbon borde vara bättre då den i alla fall alltid är lagrad.

jag erkänner både namnet och burken fångade mitt intresse och då har jag inte köpt crystal head vodkan med dödskalleflaska t.ex!

nu ville jag bara veta om något slags tips då burken e så jävla liten och vill inte slösa!

får väl bli en bloody mary som de tipsar om på hemsidan! (mary moon)
Citera
2014-09-12, 21:31
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
jag erkänner både namnet och burken fångade mitt intresse och då har jag inte köpt crystal head vodkan med dödskalleflaska t.ex!

nu ville jag bara veta om något slags tips då burken e så jävla liten och vill inte slösa!

får väl bli en bloody mary som de tipsar om på hemsidan! (mary moon)

Hur mycket innehåller din burk? Enligt bolagets hemsida innehåller den en halv liter, vilket borde vara tillräckligt för att du ska kunna smaka någon cl för att känna vad den passar att blandas med, och ändå ha en hel del till övers att dricka sedan ...
Citera
2014-09-12, 23:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Hur mycket innehåller din burk? Enligt bolagets hemsida innehåller den en halv liter, vilket borde vara tillräckligt för att du ska kunna smaka någon cl för att känna vad den passar att blandas med, och ändå ha en hel del till övers att dricka sedan ...

men nu är det inte det de handlar om utan om tips!

burken e skitliten men jo 50cl!
Citera
2014-09-13, 11:23
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
men nu är det inte det de handlar om utan om tips!

burken e skitliten men jo 50cl!

Jag trodde att den kanske var typ 5 cl när den sades vara så liten. En halvliter är väl inte så lite. Det räcker lätt till att smaka både blandat och rent. Jag köper ibland whiskyflaskor på 20 cl och de räcker ganska länge de också.
Citera
2014-09-15, 17:31
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jag hittade en bortglömd flaska Bushmills Malt 10 YO (den gröna) i förrådet. Riktigt trevlig i en fyllig, rund och orökig stil.
Fick en flaska av denna förra veckan. Hämtade en polare på Arlanda, han hade köpt en liter för 27 Euro! Flygplatsen i Salzburg måste vara ett paradis. Hur som helst, jag kom på mig själv i går när jag hade suttit och bara luktat på glaset i säkert 30 minuter utan att ta en klunk. Fan, handlade till och med en påse Bassets winegums för att lukten inspirerade mig till det. Riktigt jävla fin!
Citera
2014-09-15, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hunnitandfiddy

Olagrad majswhisky har en säregen smak, vissa dricker den ren medans andra blandar grogg på den.
Har inte druckit jättemycket "moonshine" och det jag provat har i princip bara varit det man fått på destillerierna. Vet inte om det är någon favorit direkt lika lite som jag dricker olagrad matwhisky.
Citera
2014-09-15, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag trodde att den kanske var typ 5 cl när den sades vara så liten. En halvliter är väl inte så lite. Det räcker lätt till att smaka både blandat och rent. Jag köper ibland whiskyflaskor på 20 cl och de räcker ganska länge de också.

Den ser dock superliten ut då burken är lite tjockare än vanliga flaskor, men kortare plus att den saknar hals, kanske det han menade?

Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Olagrad majswhisky har en säregen smak, vissa dricker den ren medans andra blandar grogg på den.
Har inte druckit jättemycket "moonshine" och det jag provat har i princip bara varit det man fått på destillerierna. Vet inte om det är någon favorit direkt lika lite som jag dricker olagrad matwhisky.

Jag har även sett så kallad "poteen" säljas dyrt. Det är olagrad potatissprit från Irland.

Ironiskt att Ole smoky är listad som "ingen rökighet". Jag kollade i alla fall deras wikisida och de hade en massa fruktsmaker och dylikt på sin moonshine:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ole_Smoky_Distillery

edit: här var poteen:
http://www.thewhiskyexchange.com/P-4335.aspx

Det verkar mycket riktigt som de säljer den på coolhetsfaktorn:

"At a staggering 90% ABV, this remarkable quadruple-distilled spirit should NEVER be consumed neat and only one 25ml measure should be consumed in any 24-hr period."

580 kr för en halvliter potatissprit, mycket prisvärt...
Senast redigerad av hunnitandfiddy 2014-09-15 kl. 20:59.
Citera
2014-09-15, 21:09
Medlem
IIIDraculs avatar
Sitter med ett glas Jameson's nu, tre isbitar. Jag har aldrig råd med exklusivare whisky, men det är gott. Om man ska slå till på en lite dyrare whisky, vilken skulle ni rekommendera främst?
Citera
2014-09-15, 22:09
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IIIDracul
Sitter med ett glas Jameson's nu, tre isbitar. Jag har aldrig råd med exklusivare whisky, men det är gott. Om man ska slå till på en lite dyrare whisky, vilken skulle ni rekommendera främst?
Den som jag skrev om tidigare i dag lite längre upp, som också en Irländare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in