2016-06-15, 21:18
Medlem
Great Gargamels avatar
Vet någon vad som är skillnaden på macallan oscuro och reflexion?
Citera
2016-06-16, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Tack för snabbt svar.

Blir helt klart en Glen 12y. Med tanke på att den kostar nästan dubbla på systemet.

Vad tycker ni om Isle Of Jura? Någon som provat? Kan tänka mig en till Single-malt istället för två blended.

Isle Of Jura - Diurachs Own
http://shopping.stenaline.se/alkohol...achs-own-59012
Isle Of Jura - Superstition
http://shopping.stenaline.se/alkohol...rstition-59011

Jura har blivit mycket bättre, men dom är lite speciella. Diurachs Own är helt klart drickvänlig, inget som spretar ut åt något håll, Superstition är rökig, senast jag smakade den var den rent av god, flaskan jag själv köpte för kanske 5 år sedan var knappt drickbar.

Ska man ha riktigt bra Jura så skall man leta deras "Boutique Barrels". Kan vara svåra att få tag på, men ser man en i butik till bra pris så är det bara slå till!
Citera
2016-06-16, 12:05
Medlem
Tjena! Jag har en fråga på hur länge man kan spara en whisky innan den blir förstörd. Jag har en Port Ellen 28 år (55.7%) som är oöppnad, hur länge håller den?
Citera
2016-06-16, 12:10
Medlem
Freders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeffster
Tjena! Jag har en fråga på hur länge man kan spara en whisky innan den blir förstörd. Jag har en Port Ellen 28 år (55.7%) som är oöppnad, hur länge håller den?

Det hänger på förslutningen. Jag hade en whisky jag inte gillade i ca. 10 år (öppnad) och då noterade jag att korken hade torkat ut helt och fallit ner i flaskan. Har den skruvkork så avdunstar en del av whiskyn och smaken blir fadd efter ca. 30-40 år. Den bästa förslutningen är den maker's mark kör med, den håller i princip hur länge som helst.

Är det kork så kan du korka om den om 15 år eller så.
Citera
2016-06-16, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freder
Det hänger på förslutningen. Jag hade en whisky jag inte gillade i ca. 10 år (öppnad) och då noterade jag att korken hade torkat ut helt och fallit ner i flaskan. Har den skruvkork så avdunstar en del av whiskyn och smaken blir fadd efter ca. 30-40 år. Den bästa förslutningen är den maker's mark kör med, den håller i princip hur länge som helst.

Är det kork så kan du korka om den om 15 år eller så.

Okej, det är typ denna jag har,
https://www.thewhiskyexchange.com/p/...d-old-bothwell

Verkar dessutom vara kork.
Citera
2016-06-16, 12:17
Medlem
Freders avatar
Citat:
Okej, det är typ denna jag har,
https://www.thewhiskyexchange.com/p/...d-old-bothwell

Verkar dessutom vara kork.

10-15 år är dock lång tid. Det är dock synd att whiskytillverkarna skulle härma vintillverkarna och börja försluta med kork då det inte alls är en god idé, korkbitar i whiskyn är inte alls trevligt.
Citera
2016-06-16, 13:13
Medlem
Kork är betydligt bättre än skruvkork i metall tycker jag personligen... Har smakat några 60-70-talsbuteljeringar med skruvkork i metall, och dom har haft en lite underlig bismak.

Är man orolig för att korken skall torka ut eller bli dålig så kan man plasta in övre delen av flaskan, men det är inget jag idats göra på mina flaskor.

Skadad kork är ganska vanligt. Oftast är det bara att den inte håller ihop ordentligt och faller isär när man öppnar den. I så fall är det ingen fara, korkbitar går alltid att sila bort!
De gångerna korken varit mögelskadad är det kanske mindre kul. Men för mig har det löst sig genom att byta ut korken och låta flaskan stå några veckor så har den varit okej igen. Har dock aldrig råkat ut för "mögelkork" på en äldre buteljering än så länge.

Har man möjlighet så vore nog det bästa att vaxa korken som vissa gör t.ex. Makers Mark! Då borde det iaf hålla ganska tätt om inte annat!

Men utan problem så klarar en whisky sig ganska bra i 30-40 år. Flaskor som börjar bli uppemot 50 år och mer bör nog ha lagrats så optimalt som möjligt!
Citera
2016-06-16, 17:57
Medlem
hesons avatar
Citat:
Det går att ge korken lite extra tid.
Jag fick tips om att, linda in halsen i gladpack (eller annan generisk plastfilm) och tejpa sedan så att den inte lindar upp sig. Jag har inte provat en flaska som stått så 20år så jag kan inte lova att det fungerar.
Du vill inte (som vissa påstår) tejpa halsen på flaskan, dels för att det kan bli limsmak, dels för att samlarvärdet sjunker markant av ful tejp.(och på en sådan flaska kan man åka på en rätt fin semester på bara den skillnaden)
Det finns medicinsk labtape (parafin?) som sägs vara bra, men inte heller den har jag provat.

Jag vet vissa som låter flaskorna ligga 30minuter per år för att återfukta korken lite men inte för mycket.
Citera
2016-06-25, 13:00
Medlem
Feadogs avatar
Brexit suger ju för whiskyintresserade. Antar att det är slut med att beställa tullfritt från Royal Mile, Loch Fyne, TWE, etc. nu. Återstår att se vilka avtal Sverige förhandlar fram med britterna, men det lär ju bli dyrare att plocka hem rariteterna som Sovjetbolaget inte behagar saluföra.
Citera
2016-06-25, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Brexit suger ju för whiskyintresserade. Antar att det är slut med att beställa tullfritt från Royal Mile, Loch Fyne, TWE, etc. nu. Återstår att se vilka avtal Sverige förhandlar fram med britterna, men det lär ju bli dyrare att plocka hem rariteterna som Sovjetbolaget inte behagar saluföra.

Ja.. speciellt tråkigt för de som köpt fat i Skottland!

Nu lär det iofs dröja minst två år innan vi ser några ändringar i avtalen, så ett tag till kan man ju shoppa lugnt!

Känns som att Skottland kommer göra en ny omröstning om att bli självständiga inom de närmsta fem åren och blir dom det så är det för att gå med i EU igen!
Citera
2016-06-26, 01:41
Medlem
fjolla666s avatar
Vad är det som händer med priset på Mackmyra Preludium serien? Förr så va den värd ca 10.000 och nu säljs dom för 4.000
Visst är det jävla skit whisky men borde den inte stiga i värde?
Citera
2016-06-26, 07:52
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjolla666
Vad är det som händer med priset på Mackmyra Preludium serien? Förr så va den värd ca 10.000 och nu säljs dom för 4.000
Visst är det jävla skit whisky men borde den inte stiga i värde?

Priset styrs som bekant av vad folk är villiga att betala. Mackmyra har alltid varit en högst medioker och samtidigt väldigt överhypad whisky, och Preludiumserien har alltid varit tydligast exempel på det. Dyrast och sämst på samma gång. Jag ser det som ett sundhetstecken från folk att priset sjunker. Man kan ju inte bara ta för givet att priserna på allt limiterat ska fortsätta stiga, särskilt inte när det som med Mackmyra Preludium är en stinkande hög med dynga. Nånstans längst vägen brukar förnuftet slå igenom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in