Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-11-23, 20:36
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggermeister
Jag menade inte att Laphroaigh är len. Jag vill köpa en rökig och en elegant o len, där Laphroaighen representerar mitt rökiga val

Jag skulle vilja säga att om whiskyn är rökig så kan den inte vara riktigt len.

Citat:
Vad är det för skillnad på Whiskey, cognac o bourbon? Jag tänker på smaken alltså.

För alla 3 är väl bara olika whiskey sorter?

Nej! Cognac är en dryck från den franska regionen med samma namn. Det är ett druvdestillat. Bourbon är gjord av mestadels majs och smakar ganska annorlunda än skotsk whisky.
Citera
2019-11-23, 20:56
Medlem
Smerchs avatar
Varför inte gå på Laphroaig QC om man ändå vill ha det rökiga?
Citera
2019-11-23, 21:53
Bannlyst
Sitter och sippar på en lattitude 55 som jag i all hast slet med mig då jag handlade en platta öl tidigare i veckan.

Riktigt bra whisky, prisvärd framförallt. Rätt så lik sorter som Jameson och tullamore dew, men billigare. Prisvärd måste man säga. Och jag som alltid trott det varit något whitetrahs-smakar som flygbränsle-whisky.
Citera
2019-11-23, 23:01
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Yes, en Laphroaigh ska jag köpa. Ska jag prova Jack Daniels, eller ör det bara en skitig mainstream flaska som smakar skit?

O precis som du säger, jag har endast smakat på vanlig blendes Famous Grouse.

Vet du nån elegant och len whiskey då om du struntar i priset? Men gärna den billigaste du vet som är elegant och len

Lena, milda(men som inte smakar så mycket)med viss elegans som är lätta att få tag på är tex. Dalwhinnie 15, Auchentoshan, Glenmorangie, Glenfarclas(vissa av dem, tex. 12 YO). Även fyndet Glenburgie 15 YO får man väl säga är len och lite elegant.
Citera
2019-11-24, 01:21
Medlem
Citat:
Jag menade inte att Laphroaigh är len. Jag vill köpa en rökig och en elegant o len, där Laphroaighen representerar mitt rökiga val

Vad är det för skillnad på Whiskey, cognac o bourbon? Jag tänker på smaken alltså.

För alla 3 är väl bara olika whiskey sorter?

En whisky skall vara gjord på ett eller flera sädessläg, Cognac är gjord på druvjuice!
Bourbon måste innehålla minst 51% majs och vara tillverkad i USA, Rye är i princip samma som Bourbon med den skillnaden att den måste innehålla minst 51% råg, och båda dessa klassas som whisky.

Skotsk whisky är ganska hårt reglerad, vanligast är blended scotch, sen kommer singel malt scotch. EU har något slappare regler men i det stora hela är det ganska lika de skottska reglerna med några små skillnader.
Citera
2019-11-24, 01:40
Medlem
Swan65s avatar
Någon som druckit Teelings vanliga single malt och eventuellt deras single grain? Drack deras 24 åriga på mässan i Stockholm och det va fan bland det absolut godaste jag någonsin druckit. Nu får jag bra pris via skeppshandlare så tänkte köpa av deras övriga utbud. Kul om någon provat och kan komma med respons
Citera
2019-11-24, 18:32
Medlem
Jaggermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag skulle vilja säga att om whiskyn är rökig så kan den inte vara riktigt len.
Alltså... Jag har inte antytt det heller..

Jag vill prova en rökig whiskey, och en len whiskey.

Den rökiga whiskeyn vet jag redan. Det kommer bli Laphroaigh.
Men jag vill oxå ha en len whiskey. Förstår du nu?

Tack för alla tips gubbar! Schysst
Citera
2019-11-26, 13:11
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Angående Glenfiddich igen så har den stora gröna flaskan som 12 yo säljs i fått en spetsigare form, vilket tydligen är en återgång till hur den såg ut på 1970-talet
Citera
2019-12-07, 11:13
Medlem
1000001s avatar
Nu börjar julen närma sig igen, och det är väl klart man ska unna sig en whisky.

Favoriten är Lagavulin 16 Yo, har dock inte köpt in en ny flaska på ett par år - och jag har hört rykten om att smaken har förändrats?

Tips på liknande whiskysorter? Pris <1000 kr/flaskan.
Citera
2019-12-07, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1000001
Nu börjar julen närma sig igen, och det är väl klart man ska unna sig en whisky.

Favoriten är Lagavulin 16 Yo, har dock inte köpt in en ny flaska på ett par år - och jag har hört rykten om att smaken har förändrats?

https://www.systembolaget.se/dryck/s...dition-1167101
Senast redigerad av Riggragg 2019-12-07 kl. 14:49.
Citera
2019-12-07, 15:22
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1000001

Jag gillar egentligen inte så rökig whisky, men Laphroaig tycker jag är ganska lik Lagavulin.

Observera att de flesta maltwhiskies är något sämre i smaken än förr. Glenfiddich är precis som förr, men den är ju alldeles för mjuk, om du gillar Islay.
Citera
2019-12-07, 21:22
Medlem
1000001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riggragg
https://www.systembolaget.se/dryck/s...dition-1167101
Hmm, ser ganska fin ut, men den verkar vara lagrad på sherry fat? Ingen favorit för min del.
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag gillar egentligen inte så rökig whisky, men Laphroaig tycker jag är ganska lik Lagavulin.

Observera att de flesta maltwhiskies är något sämre i smaken än förr. Glenfiddich är precis som förr, men den är ju alldeles för mjuk, om du gillar Islay.
Laphroaig är god, men Lagavulin är godare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in