Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-11-18, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riggragg
Lagavulin eftersom du vet vad du får.

Gillade HP tidigare när de höll sig till de klassiska 12,15,18,25 åriga + kanske enstaka limited editions. Tycker de gjorde bra whisky och var hyggligt prisvärda.
Men på senare år har man släpp ut en massa olika NAS whisky med häftiga namn(mycket i taxfree-butiker)
Har provat ett antal av dessa, men inte Valfather.
Kan inte minnas att jag blivit positivt överraskad av någon när det kommer till prisvärdhet.
Mycket tveksamt om jag kommer prova fler av dessa.
Trist för HP var bra en gång i tiden, men tycker de har förstört sitt eget varumärke.

Ja, tyvärr får vi leva med detta fenomen ett bra tag till. Så länge efterfrågan finns och det går att tjäna pengar på dyra NAS'ar med roliga namn så kommer man givetvis göra det.
Alternativet hade varit att man hade begränsad tillgång till 12, 15 och 18 åringen och det är långt ifrån lika lönsamt för destilleriet!

Visst finns det NAS-whisky som håller hög kvalitet men tyvärr är det långt ifrån alla. Och när man börjar vräka ur sig medioker NAS-whisky till höga priser så kommer många tappa intresset. Tror inte ens samlarna tycker det är så jäkla kul längre att köpa femtioelva Highland Park-gudar för att ha en hel serie!
Citera
2019-11-18, 16:34
Medlem
Elikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OncePostNeverBack
Vad tycker folk om Highland Park Valfather? Sitter och funderar om den är värd priset eller man ska köra på Lagavulin istället.

Inte värd priset. Subtil rök och väldigt mild överlag, endå marknadsförs den som deras mest rökiga någonsin. Ger en fet tumme ner, mest pga priset för det är egentligen ingen dålig whisky.
Citera
2019-11-18, 22:29
Medlem
OncePostNeverBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliko
Inte värd priset. Subtil rök och väldigt mild överlag, endå marknadsförs den som deras mest rökiga någonsin. Ger en fet tumme ner, mest pga priset för det är egentligen ingen dålig whisky.

Köpte och testa den. Är nybörjare så kan inte ge en stor analys men håller med dig! En omvänd Lagavulin i smaker enligt mig, fast mycket mildare och mindre rökig.
Citera
2019-11-18, 22:47
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
En sak med Glenfiddich 12 yo är att den trots att den är relativt enkel alltid håller jämn kvalitet. Den smakar som den har gjort sedan jag köpte min första för över 25 år sedan.
Samma preferans som jag!
Har tillfälle att varje år vara på ett hotell som har open bar och har en hel del fina märken. Så jag provade mig igenom många och fann att just Glenfiddich 12 y o, var den som passade mig bäst. Nu ska det väl sägas att dom inte har en hel del singelmalt som Highland Park ex v.

Där upptäckte jag f.ö. att det fanns brandysorter som smakade mig bättre än de vanliga klassiska cognacsorterna, som jag trodde var de bästa. Jag hade en del felaktiga fördomar.

Finns nog mycket fördomar på dryckesområdet. Jag trodde ex v att dom där mycket rökiga Whiskysorterna smakade bäst. Det var inte så. För mig i alla fall. Insåg jag så småningom.
Citera
2019-11-19, 09:58
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Samma preferans som jag!
Har tillfälle att varje år vara på ett hotell som har open bar och har en hel del fina märken. Så jag provade mig igenom många och fann att just Glenfiddich 12 y o, var den som passade mig bäst. Nu ska det väl sägas att dom inte har en hel del singelmalt som Highland Park ex v.

Där upptäckte jag f.ö. att det fanns brandysorter som smakade mig bättre än de vanliga klassiska cognacsorterna, som jag trodde var de bästa. Jag hade en del felaktiga fördomar.

Finns nog mycket fördomar på dryckesområdet. Jag trodde ex v att dom där mycket rökiga Whiskysorterna smakade bäst. Det var inte så. För mig i alla fall. Insåg jag så småningom.

De bästa anses vara Speyside, som just Glenfiddich är. Relativt mjuka och nyanserade i smaken
Citera
2019-11-22, 00:04
Medlem
Jaggermeisters avatar
Har blivit lite nyfiken på Whiskey. Har smakat The Famous Grouse förut, och tyckte Inte det var gott..

Men vissa saker lär man sig att gilla. Jag hatade kaffe. Nu älskar jag kaffe och experimenterat med olika rostningar osv..

Jag har först o främst tänkt köpa den lilla flaskan av Laphroigh. Men vill även ha tips på en annan whiskey som är elegant och len. Samma prisklass, definitivt inte dyrare. Inte nu i början iaf.
Citera
2019-11-23, 16:45
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggermeister
Har blivit lite nyfiken på Whiskey. Har smakat The Famous Grouse förut, och tyckte Inte det var gott..

Men vissa saker lär man sig att gilla. Jag hatade kaffe. Nu älskar jag kaffe och experimenterat med olika rostningar osv..

Jag har först o främst tänkt köpa den lilla flaskan av Laphroigh. Men vill även ha tips på en annan whiskey som är elegant och len. Samma prisklass, definitivt inte dyrare. Inte nu i början iaf.

Maltwhisky är en annan sak än blended whisky. Många som säger de inte gillar whisky har ofta bara råkat ut för en tråkig eller dålig blended whisky. På halvflaska och under ca 250 kr finns det inte så mycket att välja på, skulle helt klart köpt Laphroaig 10, den är bra. De andra som finns att välja mellan är Bowmore 10, Jura 12, Highland Park 12 och Glenfiddich 12, ingen är sådär speciell tycker jag. Skulle jag välja några där så är det Bowmore 12 och Jura 12, de andra är lite för tillrättalagda och neutrala.
Citera
2019-11-23, 18:59
Medlem
Jaggermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Maltwhisky är en annan sak än blended whisky. Många som säger de inte gillar whisky har ofta bara råkat ut för en tråkig eller dålig blended whisky. På halvflaska och under ca 250 kr finns det inte så mycket att välja på, skulle helt klart köpt Laphroaig 10, den är bra. De andra som finns att välja mellan är Bowmore 10, Jura 12, Highland Park 12 och Glenfiddich 12, ingen är sådär speciell tycker jag. Skulle jag välja några där så är det Bowmore 12 och Jura 12, de andra är lite för tillrättalagda och neutrala.
Yes, en Laphroaigh ska jag köpa. Ska jag prova Jack Daniels, eller ör det bara en skitig mainstream flaska som smakar skit?

O precis som du säger, jag har endast smakat på vanlig blendes Famous Grouse.

Vet du nån elegant och len whiskey då om du struntar i priset? Men gärna den billigaste du vet som är elegant och len
Citera
2019-11-23, 19:36
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Yes, en Laphroaigh ska jag köpa. Ska jag prova Jack Daniels, eller ör det bara en skitig mainstream flaska som smakar skit?

Vet du nån elegant och len whiskey då om du struntar i priset? Men gärna den billigaste du vet som är elegant och len

Laphroaigh är ju inte len. Den är jätterökig. Glenfiddich 12 yo är däremot len.
Citera
2019-11-23, 19:55
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:

JD är skit med ett orimligt pris, köp en god bourbon istället. Four Roses Small Batch är bra. Makers Mark, Woodford Reserve och Buffalo Trace är också goda. Och Blantons.

Bra singlemalts till ett lite lägre pris som du kan titta på, är Strathisla 12 och Old Pulteney 12. Ingen av dem är speciellt rökig. Strathisla har mer karraktär ifrån sherryfaten och OP mer ifrån bourbonfaten.
Citera
2019-11-23, 19:59
Medlem
svampssons avatar
Citat:

Jag slår ett slag för Bowmore 12 y/o. Lätt rökig och oerhört len och snäll för att vara en Islay, i mitt tycke. 399:- är inte speciellt dyrt heller.
Citera
2019-11-23, 20:33
Medlem
Jaggermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Laphroaigh är ju inte len. Den är jätterökig. Glenfiddich 12 yo är däremot len.
Jag menade inte att Laphroaigh är len. Jag vill köpa en rökig och en elegant o len, där Laphroaighen representerar mitt rökiga val
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
JD är skit med ett orimligt pris, köp en god bourbon istället. Four Roses Small Batch är bra. Makers Mark, Woodford Reserve och Buffalo Trace är också goda. Och Blantons.

Bra singlemalts till ett lite lägre pris som du kan titta på, är Strathisla 12 och Old Pulteney 12. Ingen av dem är speciellt rökig. Strathisla har mer karraktär ifrån sherryfaten och OP mer ifrån bourbonfaten.
Vad är det för skillnad på Whiskey, cognac o bourbon? Jag tänker på smaken alltså.

För alla 3 är väl bara olika whiskey sorter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in