Citat:
Ursprungligen postat av
StarkSomSatan
Tänkte ge mig på en rejält rökig whisky efter att ha blivit ganska besviken av Highland Park 12. Just nu har jag ögonen på Ardbeg 10, Laphroaig 10 och Lagavulin 16. Vilken av dessa bör jag prova först? Vill helst ha en utan kallfiltrering och tillsatt karamellfärg. Fler tips än de jag har listat välkomnas också!
Alla dom du nämner är i princip lika rökiga om man mäter fenolhalterna i PPM, skiljer inte jättemycket. Däremot har Ardbeg och Caol Ila lite lättare sprit vilket kan ge dom en tydligare upplevelse av rökighet när dom är unga. Laphroaig framförallt och även Lagavulin har en lite "fetare" sprit, mer oljor och annat gott som gör att rökigheten inte riktigt upplevs så frän.
Är osäker på exakt hur mycket Talisker röker sin malt, men den är relativt låg jämfört med de ovanstående som ligger mellan 45-55 ppm ungefär. Bowmore ligger runt 15-20 ppm (mellan tummen och pekfingret). Exakta siffror finns om man googlar lite.
Allt under 46% är i princip kylfiltrerat! Och vilken som är färgad och inte är svårt att säga. Utgå ifrån att alla standardbuteljeringar är det med några få undantag. Lagavulin kan jag med 100% säkerhet säga att dom färgar sin whisky, det sticker dom heller inte under stolen med.
Mina favoriter är Laphroaig och Longrow. Dom är lite fetare och ger en lång lite maltsöt eftersmak som jag gillar. Longrow som är från Springbank har varken kylfiltrerats eller färgats. Den röks till ungefär samma nivåer som Laphroaig. Så ska du ha en genuin hantverkswhisky så är Springbank något att titta efter.