Citat:
Ursprungligen postat av
PsychoChiller
Hej hej, nybliven whiskyfantast här och jag har några frågor.
Om jag har smakat en whisky av en årgång, kan jag då räkna med att en whisky av en äldre årgång från samma tillverkare smakar likadant fast kraftigare? Eller kan smaken skilja mellan årgångarna?
Jag har upptäckt att jag gillar rökig whisky mer än orökig sådan (rundare smak med mer mjuk finish) och jag undrar helt enkelt vilka märken jag ska satsa på. Har testat Lagavulin 16, Ardbeg 10 och Laphroaig 10 av dom rökiga än så länge.
Det där är inte så enkelt att svara på rakt upp och ner. Men det finns lite olika grundregler att ta hänsyn till.
* Smaken på råspriten rundas av med tiden
* Fatet har stor betydelse på hur smakerna utvecklas
* Alkohol är en smakbärare, så när alkoholen sjunker så blir smakerna lite lättare eftersom det är en smakbärare.
Laphroaig QC är intressant då den slutlagras på just Quarter Casks som är lite mindre än hälften så stora som vanliga fat och en kvarts storlek av sherryfat (100 liter)! Detta gör att den får lika mycket fatutbyte som en betydligt äldre whisky men på betydligt kortare tid. Men tidens tand har inte mjukat upp spriten så mycket, så mycket av Laphroaigs trevliga grund finns kvar med en tydlig maltsötma, jod, medicinala toner och torvighet men samtidigt en hel del vanilj, kokos, kola och lite fruktighet som man får från fatet.