Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-10-19, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malken1
Vill prova Whisky snart, har aldrig druckit det innan! Vad bör man testa först som nybörjare (med väldigt lite erfarenhet av sprit överlag)? Något som finns på systemet! Samt dricks Whiskey alltid rent, eller ska vissa typer blandas? Vad för snacks tycker ni man ska ha till?

Mvh

Ni kanske skulle gå ihop ett gäng och köpa in ett par flaskor så ni kan köra en provning av olika sorter för att hitta vilken stil som passar en bäst.
Vi brukar förut ta en lämplig anmälningsavgift, köpa in en flaska per skalle och ha en provning. Efter provningen körde vi en utlottning av det som var kvar i flaskorna så alla som var med hade en flaska med sig hem. På så sätt kunde man prova sig igenom en hel del.

Själv undviker jag snacks eller sånt med för mycket smak när jag dricker whisky. Mörk choklad kan dock gå bra eller någon bröd/kexbit för att rensa paletten nån gång. Snacksen sparar jag till ölen eller vinet.
Citera
2017-10-19, 20:40
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Vi brukar förut ta en lämplig anmälningsavgift, köpa in en flaska per skalle och ha en provning. Efter provningen körde vi en utlottning av det som var kvar i flaskorna så alla som var med hade en flaska med sig hem.
En bekant är med i en klubb där de provar blint och auktionerar ut slattarna innan de talar om vad det är. Priset blir någon form av extra betyg.
Citera
2017-11-21, 19:57
Medlem
1000001s avatar
Skulle behöva lite tips, tänkte inhandla en flaska till julen men tycker mig inte hitta någon intressant kandidat.

En klar favorit är Lagavulin 16yo, gillar även Arbeg 10yo samt klassikarna som Laphroaig 10yo & Talisker 18yo.

Inte funnit smak för Jura sorterna, Bowmore eller Cragganmore.

Helst under 900kr, annars får det bli en A Drop Of The Irish 2015.

Tack & fortsatt smakglädje!
Citera
2017-11-22, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1000001
Skulle behöva lite tips, tänkte inhandla en flaska till julen men tycker mig inte hitta någon intressant kandidat.

En klar favorit är Lagavulin 16yo, gillar även Arbeg 10yo samt klassikarna som Laphroaig 10yo & Talisker 18yo.

Testat Kilchoman och Port Charlotte!?
Citera
2017-11-22, 20:27
Medlem
1000001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Testat Kilchoman och Port Charlotte!?
Nej, dom har jag missat.
Port Charlotte ser tämligen intressant ut! Tack för tipset!
Citera
2017-11-22, 20:40
Medlem
Feadogs avatar
Citat:

Distillers Editions från Talisker och Caol Ila finns på bolaget just nu, 619:- / styck för båda.
Citera
2017-11-22, 20:46
Medlem
Nurembergs avatar
Någon som testat Gordon & Macphails "Strathisla" 1958?
Citera
2017-11-22, 20:47
Medlem
1000001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Distillers Editions från Talisker och Caol Ila finns på bolaget just nu, 619:- / styck för båda.
Har endast prövat Oban Distillers Edition innan, hur skiljer sig T.ex. Talisker Distillers Edition med den vanliga sorten?
Citera
2017-11-22, 22:57
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Har endast prövat Oban Distillers Edition innan, hur skiljer sig T.ex. Talisker Distillers Edition med den vanliga sorten?

Oh jag måste bara fråga hur var Oban Distillers Edition? Min favoritwhisky är nämligen den vanliga Oban.
Citera
2017-11-22, 23:06
Medlem
Feadogs avatar
Citat:

Likt alla Distillers Editions är det enda som egentligen skiljer dem mot standard att de har fått en slutlagring på något mer eller mindre exotiskt fat, i dessa fall Amoroso för Taliskern och Moscatel för Caol Ila. Det handlar dock nästan alltid om välbalanserade finishar som inte förtar baswhiskyns karaktär utan bara skänker en eller ett par extra dimensioner. De sitter alltid fint när det börjar lacka mot jul.
Citera
2017-11-23, 07:19
Medlem
1000001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Oh jag måste bara fråga hur var Oban Distillers Edition? Min favoritwhisky är nämligen den vanliga Oban.
Ironiskt nig har jag inte prövat någon annan Oban än just Destillers Edition.
Den var helt okej, välbalanserad och varken speciellt rökig eller söt. Enligt vissa kanske den skulle anses lättdrucken medans andra i stället ser den som tråkig. En stänk vatten gjorde den aningen sötare.

Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Likt alla Distillers Editions är det enda som egentligen skiljer dem mot standard att de har fått en slutlagring på något mer eller mindre exotiskt fat, i dessa fall Amoroso för Taliskern och Moscatel för Caol Ila. Det handlar dock nästan alltid om välbalanserade finishar som inte förtar baswhiskyns karaktär utan bara skänker en eller ett par extra dimensioner. De sitter alltid fint när det börjar lacka mot jul.
Okej, inte så långt ifrån hur jag upplevde Oban DE då.
Tyvärr är jag inte så mycket för välbalanserade whiskys utan vågen får gärna tippa åt antingen det rökiga hållet eller det söta, eller med någon överraskande finish.

Hur är Lagavulin 8yo? Eller Nikka Black?
Citera
2017-11-23, 09:31
Medlem
Citat:
Ironiskt nig har jag inte prövat någon annan Oban än just Destillers Edition.
Den var helt okej, välbalanserad och varken speciellt rökig eller söt. Enligt vissa kanske den skulle anses lättdrucken medans andra i stället ser den som tråkig. En stänk vatten gjorde den aningen sötare.

Okej, inte så långt ifrån hur jag upplevde Oban DE då.
Tyvärr är jag inte så mycket för välbalanserade whiskys utan vågen får gärna tippa åt antingen det rökiga hållet eller det söta, eller med någon överraskande finish.

Hur är Lagavulin 8yo? Eller Nikka Black?

Lagavulin 8 var bättre än jag väntat mig... annars kan ung Laga bli lite för mycket för mig. De mesta onamngivna Islay-whisky som säljs är till 90% säkerhet väldigt ung Laga!

Nikka Black är bra, inte helt olik white och red. Det var någon som sa att det var en liten bit Caol Ila inblandat i Black. Men hur vida det stämmer har jag inte forskat vidare i... han stod i montern på en whiskymässa, så jag hoppas han hade lite koll på vad han pratade om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in