2017-02-25, 12:49
Medlem
Kaustis avatar
Jag ska bege mig till Puttgarten i mitten av mars och tänkte då köpa med mig lite whisky hem. Jag gillar Nikka From The Barrel, den är favoriten utan konkurrens, och skulle vilja ha tips på några liknande whiskys om det finns. Vilket land whiskyn kommer från är inte viktigt, smaken är det som är intressant.

Vi kommer handla härifrån förövrigt: http://puttgarden.bordershoppa.se
Citera
2017-02-25, 13:04
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Glenmorangie Bacalta lanseras den 17 Mars i begränsad upplaga.En explosion av solsken i ett glas enligt destillerichefen på Glenmorangie.

Detta låter ju intressant och sådan pava skulle ju gärna införskaffas.
Är Glenmorangies special editions svåra att komma över,eller går det bra att beställa på lanseringsdagen?

Jag gillar Glenmorangie så kan tänka mig att den är bra. Har dock inte smakat den.

Här är en annan kommande lansering:

https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/anchor-40701

Billig men jag ska ändå inhandla när den släpps. Blended malt. Kör annars mest med single.
Citera
2017-02-25, 14:09
Medlem
von_Ss avatar
Har under ett år med studiebidrag snarare ägnat mig åt att dricka upp min whisky än att köpa ny men nu börjar det bli dags att fylla på lagret igen. Skulle behöva lite tips av er experter. Mina favoriter är ofta tämligen rökiga men skulle vilja ha tips på några utan den rökigheten. Yamazaki gillade jag skarpt men den verkar vara svår att hitta på bolaget.
Citera
2017-02-25, 20:35
Medlem
fjolla666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Har under ett år med studiebidrag snarare ägnat mig åt att dricka upp min whisky än att köpa ny men nu börjar det bli dags att fylla på lagret igen. Skulle behöva lite tips av er experter. Mina favoriter är ofta tämligen rökiga men skulle vilja ha tips på några utan den rökigheten. Yamazaki gillade jag skarpt men den verkar vara svår att hitta på bolaget.
Ett litet parti Yamazaki 12 kommer släppas i början av mars på systembolaget.
Citera
2017-02-26, 12:27
Medlem
Green-Devils avatar
Detta har säkert varit på tapeten förut, men is- eller inte?
Jag gillar min whiskey lagom kyld, men vill inte vattna ut den.
Någon som kör med "is-block"?
Citera
2017-02-26, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Green-Devil

Har hänt om jag druckit en "blended". Aldrig med en maltwhisky.
Citera
2017-02-26, 19:44
Medlem
Citat:

stenar kanske vore ett alternativ?
Citera
2017-02-27, 11:10
Medlem
Citat:

För smakerna och dofterna så är det betydligt "värre" att kyla än att att vattna whiskyn.
Med värre menar jag att du med kyla låser in smak och doft i de naturliga oljor som finns i whiskyn. Medans en eller ett par droppar vatten löser ut smaker och dofter.

Att kyla kan vara att föredra om det är någon bismak i whiskyn som man inte riktigt gillar.
Men även lite vatten kan släppa lös andra smaker som kan dölja oönskade bismaker eller helt enkelt bara ta ned alkoholstinget en aning.

Inget är mer rätt än det andra. Man får testa sig fram och självklart ska man köra på det som man tycker är bäst själv.

Vill man kyla utan att vattna så skall man köra med så stora isbitar som möjligt eller helt enkelt kylda stenar.
Citera
2017-02-28, 17:05
Medlem
Gaspedalas avatar
Citat:

Det är den ständiga frågan som saknar svar men som absolut inte saknar människor som "vet" vad som är rätt/fel.

Gillar du din whisky med is, drick den med is. Punkt och slut.
Citera
2017-02-28, 20:19
Medlem
Feadogs avatar
Citat:

Personligen dricker jag många Bourbons, Rye och annan kolonialwhiskey med is. Den råa eksmaken och markanta vaniljtonen som finns i de flesta Bourbons mår ofta bra av att tonas ner med hjälp av is IMO. Däremot skulle jag aldrig få för mig att ha is i en Single Malt. De få blends jag dricker skulle jag heller aldrig ha is i.
Citera
2017-03-02, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Jag ska bege mig till Puttgarten i mitten av mars och tänkte då köpa med mig lite whisky hem. Jag gillar Nikka From The Barrel, den är favoriten utan konkurrens, och skulle vilja ha tips på några liknande whiskys om det finns. Vilket land whiskyn kommer från är inte viktigt, smaken är det som är intressant.

Vi kommer handla härifrån förövrigt: http://puttgarden.bordershoppa.se

Håller med om att Nikka är en höjdare. Men du vet väl om att Border-shop i Puttgarden har en whiskybar?
110 olika virrar att testa för en billig peng!
Hoppas att du inte drog Svarte Petter gällande körningen.
Berätta gärna om du köpte något extra gott.

Edit: Finns en länk på deras sida vilka whisky man kan testa.
Senast redigerad av rear entry 2017-03-02 kl. 16:28.
Citera
2017-03-08, 16:24
Medlem
Det är farligt att ha en stadig inkomst har jag märkt, på ett par månader har jag nu införskaffat mig en Kavalan Solist Cherry, en Lagavulin Distiller's Edition samt en Yamazaki 12. Men vad fan, det är alltid kul att ha något roligt att bjuda på efter middagar och andra tillställningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in