2015-12-27, 00:14
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPQR12
Jag drack igår Octomore 7.? och tycke det var en väldigt trevlig upplevelse. Den kraftiga rökigheten, en stor dos alkohol och en sorts sötma var verkligen WOW.

Vad ska jag köpa för whisky för att komma så nära Octomore? Andra buteljeringar från Bruichladdich?

Tack på förhand.

Kanske inte andra buteljeringar från Bruichladdich eftersom de generellt inte är rökiga. Den enda whiskyn jag känner till som kommer i närheten i fråga om rökighet är Ardbeg Supernova, men den är minst lika svår, och dyr, att få tag på. De normala buteljeringarna från Ardbeg är värda att utforska då jag ofta finner dem lite enkelspårigt rökiga. Bunnahabhain Moine är också duglig för en lättillgänglig budgetrökare. Att den dessutom är väldigt ung adderar till det råa intrycket av torvrök.

Nu var det länge sen jag drack Octomore, och då var det inte samma batch som den du drack, men det är rätt svårt att hitta nått liknande IMO. Det är ingen mainstreamwhisky direkt.
Citera
2015-12-27, 16:33
Medlem
hesons avatar
Likt Octomore:
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Kanske inte andra buteljeringar från Bruichladdich eftersom de generellt inte är rökiga. Den enda whiskyn jag känner till som kommer i närheten i fråga om rökighet är Ardbeg Supernova, men den är minst lika svår, och dyr, att få tag på. De normala buteljeringarna från Ardbeg är värda att utforska då jag ofta finner dem lite enkelspårigt rökiga. Bunnahabhain Moine är också duglig för en lättillgänglig budgetrökare. Att den dessutom är väldigt ung adderar till det råa intrycket av torvrök.

Nu var det länge sen jag drack Octomore, och då var det inte samma batch som den du drack, men det är rätt svårt att hitta nått liknande IMO. Det är ingen mainstreamwhisky direkt.
Port Charlotte är inte speciellt lik men mer lik än allt annat jag smakat, kanske Supernova är ännu mer lik men det är för länge sedan jag provade den och jag provade den inte mot Octomore..
Citera
2015-12-28, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Likt Octomore:

Port Charlotte är inte speciellt lik men mer lik än allt annat jag smakat, kanske Supernova är ännu mer lik men det är för länge sedan jag provade den och jag provade den inte mot Octomore..

De tidigare PC var ganska lätta och fruktiga, men de senare som t.ex. PC11 är lite köttigare i smaken. Troligtvis en del sherryfat som använts gissar jag. Men går man på PC Organic m.fl så blir som mer åt Octomore-hållet.
De borde vara ganska lika då de görs i samma pannor, det enda som egentligen skiljer är rökigheten på malten som går in i processen.
Citera
2015-12-28, 20:45
Medlem
fjolla666s avatar
Har en kompis som har en Highland park Ingvar till salu.
Hittar ingen info om den när jag söker.
Någon som har koll på vad man ska betala för den?
Citera
2015-12-29, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjolla666
Har en kompis som har en Highland park Ingvar till salu.
Hittar ingen info om den när jag söker.
Någon som har koll på vad man ska betala för den?

Den har nyligen släppts på den Taiwanesiska marknaden (om jag inte är felinformerad). Så inte många flaskor har hittat hit ännu ser det ut som.

Pris?! Svårt att säga med HP. För egen del skulle jag inte betala mycket för en HP specialbutelj från destilleriet, lika mycket som jag inte skulle betala för någon av Arrans specialbuteljer (typ Devils Punch Bowl och Smuglers Shit). Båda destillerierna kan göra gudomligt bra whisky, men de NAS'ar dom släpper själva är fan inte alls bra!
Citera
2015-12-29, 13:30
Medlem
Har druckit en del skotsk single malt på sistone och är nyfiken på något lite annorlunda. Har kikat på dessa från vitt skilda kategorier:

Nikka All Malt
Kilbeggan

Har ni några åsikter/tips? En bourbon vore också ett hett alternativ. Prislapp mellan 300-500kr.
Citera
2015-12-29, 14:44
Medlem
fjolla666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Den har nyligen släppts på den Taiwanesiska marknaden (om jag inte är felinformerad). Så inte många flaskor har hittat hit ännu ser det ut som.

Pris?! Svårt att säga med HP. För egen del skulle jag inte betala mycket för en HP specialbutelj från destilleriet, lika mycket som jag inte skulle betala för någon av Arrans specialbuteljer (typ Devils Punch Bowl och Smuglers Shit). Båda destillerierna kan göra gudomligt bra whisky, men de NAS'ar dom släpper själva är fan inte alls bra!
Tack tack😀.
Citera
2015-12-30, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8197
Har druckit en del skotsk single malt på sistone och är nyfiken på något lite annorlunda. Har kikat på dessa från vitt skilda kategorier:

Nikka All Malt
Kilbeggan

Har ni några åsikter/tips? En bourbon vore också ett hett alternativ. Prislapp mellan 300-500kr.

Kilbeggan har jag inte provat, men rent spontant så skulle jag gissa att den är ganska mild, delikat, ev en trevlig bourbonfatskaraktär som brukar infinnas i bra irländare!

Nikka All Malt var länge sedan jag drack. Dom brukar vara ganska felfria men ev lite tråkiga. Just denna är nog mer åt Kilbeggan i karaktär skulle jag gissa, ev med mer fruktiga estrar!

En fyllig och trevlig malt till bra pris är annars Craigellachie 13, den rekommenderar jag varmt om du inte testat.

En bra bourbon.... finns en del att välja på. Men på rak arm skulle jag välja Four Roses Small Batch eller Single Barrel om du vill ha lite mer tryck i den. Riktigt bra bourbon för lite pengar!
Blantons och Woodford Reserv är också prisvärda inom din prisklass.

När det gäller bourbon så är ganska mycket överprissatt i Sverige tyvärr. En Michters no1 bourbon som är en mycket bra standardbourbon kostar närmare 1000,- här medans det i USA går att få tag på samma för runt $40!
Citera
2015-12-30, 14:52
Medlem
Tack för svar Peatedsoul och Feadog. Tar till mig era tips och letar.
Citera
2015-12-30, 15:31
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8197

Blanton´s Single Barrel är min favorit än så länge, väldigt smakrik och fyllig men ändå lättdrucken. Kostar typ 460 spänn på bolaget.
Citera
2015-12-30, 18:03
Bannlyst
Hej FBs whiskeykännare!

En person jag känner har fått ärva en whiskeyflaska. Varken hon eller jag kan någonting alls om whiskey. Vad kan den vara värd? Den är troligtvis ca 50 år gammal.

Bild på flaskan

Fler bilder kan tas om det behövs för prisuppskattning. Tackar på förhand för all hjälp.
Citera
2015-12-30, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
...
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
...

Tack för tipsen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera